To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Uchwały prawotwórcze organizacji międzynarodowych jako źródło prawa międzynarodowego
Wg prof. Mika Wiążące uchwały organizacji międzynarodowej nie są samodzielnym źródłem prawa, są zależne od statutu organizacji międzynarodowej.
Rozróżnienie uchwał wiążących organizacji międzynarodowych i aktów jednostronnych nie zawsze jest łatwe. Należy jednak pamiętać, że akty jednostronne uważa się za samodzielne źródła prawa. Natomiast uchwały wiążące pochodzą od traktatów (statusów org. międzynarodowych).
Wg Białocerkiewicza Ze względu na ich wagę i ilość należy uchwały międzynarodowe uznać za czwarte główne źródło prawa międzynarodowego. Podstawą obowiązywania i stanowienia prawa międzynarodowego jest wola państw, a organizacje międzynarodowe są wyposażone przez państwa w kompetencje przyjmowania takich uchwał w ich imieniu.
--
Nie ma tego źródła wymienionego w Statucie MTS. Spowodowane jest to po 1. faktem, że wówczas org. mnar. miały mniejsze znaczenie i mniejszą liczebność, a po 2. rzadko, która org. mnar. może podejmować uchwały prawotwórcze (większość miałą charakter nie wiążący). Wszystkie uchwały organów org. mnar. można podzielić na wiążące i niewiążące. To jaki mają charakter zależy od statutów tych org. mnar. Zasadą jest w praktyce, ze uchwały są niewiążące. Wśród wiążących mamy te dotyczące:
prawa wewnętrznego org. mnar. (sensu stricto) - ściśle związane z funkcjonowaniem organizacji (powoływanie osób w skład organów, powoływanie organów pomocniczych, wybieranie SG ONZ itp.); dotyczące sposobów procesowania (funkcji proceduralnych); kwestii budżetowych, administracyjnych i pracowniczych; zmiany statutu; również kwestie regulaminowe; jest różnie klasyfikowane - przez jednych jako część prawa mnar. a przez innych jako prawo wewnętrzne org. mnar.
państw członkowskich i ich podmiotów krajowych (sensu largo) - nie dotyczy procedur członkostwa, ale oddziaływania org. na prawo wewnętrzne państw członk.
organy wydające uchwały wiążące pro foro interno - w szerszym znaczeniu to prawo wewnętrzne, bo dotyczy tylko członków
takie, które stosują technikę contracting out - podejmują uchwały obowiązujące dla państw członkowskich z wyjątkiem tych, które w ciągu kilku miesięcy stwierdzą, że nie są nią zainteresowane; należą do nich ICAO (regulaminy/standardy, które określają np. zasady bezpieczeństwa na lotniskach; formalnie są dołączone do Konwencji ustanawiającej ICAO z Chicag z 1944 r.; żegluga powietrzna), WHO (regulaminy sanitarne; klasyfikacja chorób, ewidencjonowanie zgonów, zapobieganie chorobom), WMO (regulaminy techniczne dotyczące aspektów meteorologicznych
(…)
…. Przez to mogą się przyczynić do jej ustabilizowania , wykrystalizowania, ale nie mogą nigdy praktyki państw zastąpić. Uchwały mogą mieć znaczenie dla świadomości prawnej - potwierdzają istnienie reguły prawnej (istnieni przekonania, że praktyka wyraża regułę prawnie wiążącą). Większe znaczenie mają w odniesieniu do traktatów:
mogą przyczyniać się lub zapowiadać ich powstanie
mogą być punktem wyjścia dla prac nad traktatem
normy z uchwał mogą być włączone do traktatów Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r. - ZO dołączyło dodatkową Rezolucję, wg której ta deklaracja ma stać się podstawą dla 2 mnar. Paktów Praw Człowieka
Deklaracja o Prawach Dziecka z 1959 r., która stała się podstawą dla Konwencji o Prawach Dziecka z 1989 r.
w ramach prac Mnar. Agencji Energii Jądrowej w Genewie - wytyczne z ………. przerodziły się w Konwencję o wczesnym informowaniu o wypadkach jądrowych
wytyczne UNEP (ds. środowiska) dotyczące oceny ryzyka środowiskowego przyjęte w 1987 r. stały się podstawą dla konwencji w tym zakresie w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ z 1991 r.
uchwały mogą inspirować podmioty prawa mnar. do podjęcia działań traktatowych w danej dziedzinie
do Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka odwołują…
… Konwencji o prawie morza
w doktrynie - w przypadku niektórych uchwał projektujących może być tak, że uzyskają one samodzielną rangę prawną - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (on w 1948 r., Pakty w 1966 r. a weszły w życie z 1976 r.); w orzecznictwie i doktrynie - upływ czasu wskazuje na to, że Deklaracja na tyle mocno zaczęła oddziaływać na mnar. traktaty, że stała się elementem prawa zwyczajowego…
… lub ogólnych zobowiązań, które wymagają doprecyzowania, a były niejednokrotnie regulowane przez Rezolucje ZO
szczególnym wyrazem takiej roli są:
Deklaracje Zasad Prawa Mnar. - Rezolucja 2625 z 24.10.1970 r.
Rezolucje wydane w ramach procesu dekolonizacji z 1960 i 1962 r. - 1. z nich dotyczyła prawa do samostanowienia ludów i narodów, a 2. dotyczyła stałej suwerenności nad bogactwami terytorialnymi
Rezolucje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)