Wykład - rodzaje opakowań, sem IV

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 945
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - rodzaje opakowań, sem IV - strona 1 Wykład - rodzaje opakowań, sem IV - strona 2 Wykład - rodzaje opakowań, sem IV - strona 3

Fragment notatki:

OPAKOWANIA Można wyróżnić następujące rodzaje opakowań:
1. Według kryterium zawartości
-zbiorcze
-jednostkowe
2. Według kryterium funkcji jakie spełnia
-główne (np. butelka soku)
-wtórne (np. kartonik na tej butelce)
Przyczyny wzrostu rynkowej roli opakowań- ok. 97% ogółu produktów konsumpcyjnych na świecie sprzedaje się w opakowaniu.
Do przyczyn rosnącej roli opakowań należy:
-fizyczna postać wielu produktów, których wprowadzenie do obrotu towarowego nie byłoby możliwe bez opakowań
-rosnąca liczba nowych produktów wprowadzonych na rynek
-rosnącą rola sprzedaży samoobsługowej (opakowanie spełnia wówczas rolę, tzw. milczącego sprzedawcy)
-rosnąca liczba funkcji spełniających przez opakowania.
Można uwzględnić dwie podstawowe grupy funkcji spełnianych przez opakowanie produktu:
-funkcje pierwotne- umożliwiają przedsiębiorstwom spełnienie przede wszystkim celów dystrybucji
-funkcje wtórne- umożliwiają przedsiębiorstwom spełnianie przede wszystkim pozadystybucyjnych celów marketingowych w tym głównie aktywizujących nabywców i wizerunkowych.
Do funkcji pierwotnych należą:
-funkcja magazynowania- opakowanie ułatwia przechowywanie produktów
-funkcja transportowa- opakowanie ułatwia przemieszczanie produktów
-funkcja ochronna- opakowanie chroni produkt przed czynnikami zewnętrznymi, środowisko zewnętrzne przed produktem
Do funkcji wtórnych należą:
-funkcja informacyjna
-funkcja promocyjna
-funkcja wyróżniająca
-funkcja użytkowa
_funkcja ekologiczna
_funkcja edukacyjna
_funkcja estetyczna
1. Funkcja informacyjna- informuje zawarte na opakowaniu; dzieli się na 2 grupy
a) informacje obligatoryjne- muszą znaleźć się na opakowaniu z punktu widzenia obowiązujących przepisów prawa
b) informacje nieobligatoryjne- mają charakter impresywny a ich celem jest wywarcie pożądanego wrażenia na nabywcę z intencjami producenta.
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami producenci wszystkich produktów dopuszczonych do obrotu w Polsce zobowiązali się do ich znakowania- „w języku polskim w sposób czytelny, zrozumiały, widoczny, nieusuwalny”
2. Funkcja promocyjna- w ramach realizacji funkcji promocyjnej opakowanie jest wykorzystywane jako doskonały nośnik przekazu promocyjnego przez:
-jego kształt, barwę, szatę graficzną
-dodawanie różnego typu wiadomości z zakresu promocji sprzedaży, np. kupno konkursowych, bezpłatnych próbek


(…)

…, nadzieją, zwycięstwem, oraz ekologią i naturalnością
- barwa niebieska- uspokaja i chłodzi, wyraża czystość i świeżość, często stosowana jest w przypadku artykułów gospodarstwa domowego i żywnościowego.
- barwa czarna- kojarzy się ze smutkiem, powaga, a czerń połyskująca to prestiż, elegancja
- barwa biała- kojarzy się z niewinnością, czystością, w sensie dosłownym i przenośnym
- barwa złota i srebrna…
… emocjonalnego nabywców wynikające ze wzbudzenia w nim określonych uczuć , skojarzeń
-optyczne- zmiany wzrokowych doznań nabywcy
Jako przykład reakcji fizjologicznych można podać:
-przyśpieszenie pulsu w wyniku reakcji na kolor czerwony
-obniżenie ciśnienia krwi i odczuwanie spokoju w wyniku reakcji na kolor zielony
-zobojętnienie w wyniku reakcji na kolor ciemnozielony
- barwa czerwona działa pobudzająco i przyciąga wzrok, wyraża bliskość, serdeczność, witalność i intymność (coca-cola) przy czym zależnie od jej nasilenia reakcji charakteryzuje się odmiennym natężeniem: czerwony jasny aktywizuje, czerwony ciemny i połyskliwy- rozdrażnia, czerwień w odcieniu wiśniowym- budzi wspomnienia
- barwa pomarańczowa jest ciepła, często stosuje się ją w przypadku opakowań produktów żywnościowych
- barwa żółta- rozwesela…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz