Wykład - opakowanie produktu, sem IV

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 994
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - opakowanie produktu, sem IV - strona 1 Wykład - opakowanie produktu, sem IV - strona 2

Fragment notatki:

OPAKOWANIE PRODUKTU
Rodzaje opakowań:
według kryterium zawartości:
zbiorcze
jednostkowe
według kryterium funkcji, jakie spełnia:
główne (np. butelka soku)
wtórne (np. kartonik na tej butelce)
wysyłkowe.
Funkcje opakowania
Wzrost znaczenia opakowania wynika przede wszystkim z rozszerzania zakresu funkcji, jakie ono spełnia. Zachowując chronologiczną sekwencję można wyodrębnić następujące funkcje spełniane przez opakowanie produktu:
Funkcje pierwotne
Funkcja transportowo-magazynowa (przemieszczanie produktu) - dotyczy głównie produktów w stanie płynnym, mazistym (np. pasty, kremy), sypkim (np. cukier, sól), jak również o produkty, które łączone są w większe jednostki wysyłkowe; produkty z ostatniej z wymienionych grup nie mogłyby być przedmiotem obrotu bez opakowania;
Funkcja ochronna - ściśle związana z pierwszą funkcją; opakowania mają zabezpieczyć produkt przed:
Uszkodzeniami mechanicznymi;
Wpływami czynników zewnętrznych;
Chronić środowisko przed produktem, jaki znajduje się w tym opakowaniu (dotyczy to tzw. produktów niebezpiecznych).
Aby opakowanie mogło w prawidłowy sposób spełniać funkcję ochronną należy dobrze znać następujące zmienne:
* właściwości fizykochemiczne samego produktu;
* właściwości fizykochemiczne materiału, z którego ma być wykonane opakowanie; * drogi przebiegu produktu w procesie dystrybucji (temperatura, wilgotność, ciśnienie itp.);
* sposób wykorzystania przez potencjalnego nabywcę;
* przewidywane czynniki oddziałujące w procesie dystrybucji;
* możliwość zajścia reakcji między produktem a opakowaniem.
Muszą być one spełnione razem, by były skuteczne.
Wtórne
Informacyjna - część informacji obligatoryjnych, a pozostałe nieobligatoryjne (nieobowiązkowe); podane w języku polskim; instrukcje obsługi, karty gwarancyjne muszą być także w j.polskim; inaczej muszą być wycofane z obrotu w Polsce;
Promocyjna - nie tylko nośnik informacji, ale także nośnik promocyjny (np. promocje, konkursy, kupony, gratis - dodatkowy produkt) np. zabawka w płatkach Nestle;
Wyróżniająca - z daleka pozwala nam zidentyfikować dany produkt;
Użytkowa - ułatwia życie np. stosowanie zamknięć ułatwiających otwarcie, zawarcie pewnego elementu, którego odbarwienie oznacza, że stracił on swoje właściwości; opakowania gwarancyjne - zastosowanie których daje pewność bezpieczeństwa i tego, że nie stracił on swoich właściwości; np. korkociąg przy winie;
Ekologiczna - stosowanie oznaczeń, że opakowanie podlega biodegradacji, jest przyjazne dla środowiska;


(…)

…, ciemna i połyskliwa - rozdrażnia, odcień wiśniowy - budzi wspomnienia;
pomarańcz wyzwala chęć działania;
żółć rozwesela: jasna kojarzy się z delikatnością, złota - z aktywnością, żółtozielona - z chorobą;
róż kojarzy się z kobiecością, wytwornością i delikatnością;
zieleń orzeźwia, kojarzy się z młodością, wzrostem i rozwojem, nadzieją;
niebieski uspokaja i chłodzi;
czerń kojarzy się ze smutkiem…
… podlega biodegradacji, jest przyjazne dla środowiska;
W przypadku produktu i jego opakowania bardzo duże znaczenie ma ich barwa, która jest czynnikiem wywołującym określone reakcje:
fizjologiczne;
psychologiczne.
Wśród reakcji fizjologicznych można wspomnieć o:
- przyspieszeniu tętna w wyniku reakcji na kolor czerwony;
- obniżeniu ciśnienia i uczucie spokoju w wyniku reakcji na kolor zielony;
- uczuciu…
…, ciemna i połyskliwa - rozdrażnia, odcień wiśniowy - budzi wspomnienia;
pomarańcz wyzwala chęć działania;
żółć rozwesela: jasna kojarzy się z delikatnością, złota - z aktywnością, żółtozielona - z chorobą;
róż kojarzy się z kobiecością, wytwornością i delikatnością;
zieleń orzeźwia, kojarzy się z młodością, wzrostem i rozwojem, nadzieją;
niebieski uspokaja i chłodzi;
czerń kojarzy się ze smutkiem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz