Wykład - pojęcie produktu, sem IV

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 504
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - pojęcie produktu, sem IV - strona 1 Wykład - pojęcie produktu, sem IV - strona 2 Wykład - pojęcie produktu, sem IV - strona 3

Fragment notatki:

Produkt:
jest to wszystko, co może się pojawić na rynku, zostać zauważone, nabyte i skonsumowane zaspokajać w ten sposób czyjąś potrzebę. Produktem może być:
produkt o charakterze niematerialnym usługa
produkt o charakterze materialnym
towar
pomysł
idea
technologia
Teraz często produkty są łączone (hybrydy) kombinacje powyższych produktów.
człowiek
osoba medialna (osoba która ze swojego imienia i nazwiska robi markę)
4P są …..
Proces wytwarzania usługi, personel i materialne dowody świadczenia usług.
Orientacja produktowa:
na pierwszym miejscu produkt i jego doskonałość techniczna
W tej orientacji istotna rola przypada działalności badawczo-rozwojowej. Kładzie się w niej duży nacisk na produkcję wyszukanych, doskonałych technicznie produktów. W literaturze można się spotkać z określeniem takiego podejścia do biznesu jako „budowy doskonalszej pułapki na myszy". Orientacja produktowa opiera się na założeniu, że konsumenci preferują produkty charakteryzujące się wysoką jakością, wyposażone w różne wyszukane cechy oraz dodatkowe funkcje. Cechy te umożliwiają ich doskonałe działanie. Taka orientacja jest zalecana na wąskich segmentach rynku. Produkcja samochodów Rolls Royce jest doskonałym przykładem. Jednak należy również zauważyć pewne zagrożenia wynikające z realizacji koncepcji produktowej. Kadra inżynieryjno-techniczna zafascynowana technologiczną doskonałością produktu może nie zauważyć potrzeb odbiorców. Całkiem realna staje się groźba wpadnięcia w pułapkę marketingową. Wyszukane, doskonałe technicznie produkty wcale nie muszą zaspokajać potrzeb klientów. Dobrym przykładem jest szwajcarski przemysł zegarmistrzowski produkujący od lat doskonałe zegarki. Mimo wynalezienia zegarków elektronicznych, tanich i masowo sprzedawanych, producenci szwajcarscy wierzyli w wyższość swoich wysoko jakościowych mechanicznych produktów. W efekcie stracili olbrzymi udział w rynku na rzecz Japończyków i producentów z Dalekiego Wschodu.
Orientacja produkcyjna:
w centrum zainteresowania proces produkcyjny
Jest to najczęściej spotykane podejście firm do prowadzonej działalności. Podstawą jej jest wiara, że masowa produkcja oraz niskie koszty są kluczem do sukcesu, ponieważ konsumentów interesuje przede wszystkim dostępność produktów oraz niskie ceny. Ta orientacja produkcyjna jest skuteczna w przypadku występowania nadwyżki popytu na rynku. Dobrym przykładem realizacji orientacji produkcyjnej w praktyce jest polityka stosowana w przeszłości przez Texas Instruments. W latach 70 Firma ta doprowadziła do masowej sprzedaży kieszonkowych kalkulatorów masowemu odbiorcy. Strategia producenta polegała na seryjnej produkcji kalkulatorów kieszonkowych oraz na znacznym obniżeniu ich cen. W efekcie tani kalkulator stał się dostępny dla przeciętnego konsumenta.

(…)

… dla firmy.  (Zasada ta nie dotyczy organizacji nie zorientowanych na zyski (non-profit), np. szkól, szpitali, domów kultury).
Realizacja w przedsiębiorstwie tych czterech zasad pozwala na stwierdzenie, że firma działa zgodnie z koncepcją marketingu.
Organizacja Eko marketingu
Strategia zrównoważonego rozwoju
powinna realizować cele społeczne, ekonomiczne i ekologiczne, czyli łączyć działania mające na celu…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz