To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Opracowanie i wdrażanie strategii
Po dokonaniu analizy strategicznej przedsiębiorstwa przechodzimy do etapu opracowania i wdrażania strategii.
Model tworzenia strategii i jej opisu został zaproponowany przez amerykańskich naukowców Kaplana i Nortona.
Model Kaplana i Hortona
Misja firmy
System wartości
Wizja firmy
Strategia
Mapa strategii
Strategiczna Karta Wyników
Inicjatywy strategiczne
Zadania operacyjne
Osiąganie celów strategicznych
Cele strategiczne przedsiębiorstwa:
- zadowoleni akcjonariusze
- efektywne procesy
- usatysfakcjonowany klient
- umotywowany i wykwalifikowany personel
Misja- generalna deklaracja sensu istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa. Odpowiada na pytanie po co jesteśmy w tym biznesie, po co robimy to co robimy, dlaczego jesteśmy w tym a nie innym obszarze działalności
Do najistotniejszych funkcji misji zalicza się:
- tworzenie image firmy w otoczeniu
- dostarczenie podstawy do identyfikacji przedsiębiorstwa przez otoczenie
- określanie zasad etycznych obowiązujących w przedsiębiorstwie
- angażowanie i ukierunkowanie działań personelu
Rola misji:
Ukierunkowuje działania przedsiębiorstwa. Stanowi punkt odniesienia i podstawę dla sformułowania celów strategicznych przedsiębiorstwa
Stabilizująca. Misja informując, po co jesteśmy w biznesie, określa zakres przyszłych zmian w przedsiębiorstwie. Pozwala to pracownikom przedsiębiorstwa z pwnym wyprzedzeniem dostosować się do tych zmian
Uwiarygodnienie przedsiębiorstwa, decyzji. Misja jest ogłoszona publicznie, to zobowiązanie publiczne, jakie działania będą realizowane w firmie. W przypadku gdy te działania sa realizowane przedsiębiorstwo staje się wiarygodne dla klientów
Misja inspiruje, otiera drogi do poszukiwań nowych rozwiązań, pobudza do innowacyjności
Misja integruje. Realizacja misji może być podstawą do zadowolenia, dumy pracowników, źródłem satysfakcji dla menadżerów, właścicieli, pracowników.
Sformułowanie misji może być dokonane na dwa sposoby:
- na bazie orientacji produktowej (jesteśmy po to by produkować)
- na bazie orientacji marketingowej (jesteśmy po to, by zaspokajać oczekiwania naszych klientów)
Misja powinna uwzględniać:
Szerokość misji. Misja ma określić nasza role w przyszłości. Zbyt wąska misja nie uwypukla tych elementów, które mogą przynieść korzyści mobilizujące własnych pracowników, kształtujące image firmy w stosunku do otoczenia zewnętrznego. Z drugiej strony zbyt szeroka misja powoduje, iż rozmydla informacje. Dlatego misja powinna być zawarta w 2-3 zdaniach. Powinna zatem ukazywać po co jestem dla klientów zewnętrznych , ale również mobilizować klientów.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)