To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
KLASYFIKACJA PRODUKTÓW
Według kryterium trwałości:
Produkty nietrwałe - są to produkty materialne, które ulegają zużyciu po maksymalnie kilku razach, ale więcej niż raz;
Produkty trwałe - produkty służące nabywcy wielokrotnie;
Produkty jednorazowego użytku - są to przede wszystkim produkty zaspokajające elementarne potrzeby (charakteryzuje je niska wartość współczynnika elastyczności cenowej i dochodowej);
Usługi;
Według kryterium przeznaczenia (I podział):
Produkty konsumpcyjne - nabywane przez ostatecznego nabywcę i służą bezpośredniej konsumpcji (nabywcami są podmioty indywidualne; kupujemy je jednorazowo, w celu zaspokojenia własnych potrzeb);
Produkty inwestycyjne (przemysłowe) - są wykorzystywane w dalszych procesach przetwórczych, a ich nabywcami są najczęściej przedsiębiorstwa produkcyjne (podmioty instytucjonalne w celu wykorzystania ich w procesie wytwórczym, a więc w relatywnie większych ilościach);
Trzeba podkreślić, że określony produkt w zależności od tego, kto i w jakim celu go nabywa może być zaliczony do produktów konsumpcyjnych lub inwestycyjnych.
Według kryterium przeznaczenia (II podział):
Produkty żywnościowe;
Produkty nieżywnościowe.
Produkty konsumpcyjne dzielimy wg różnych kryteriów, ale najczęściej ich podział dokonywany jest ze względu na częstotliwość dokonywania zakupu:
I podział (z punktu widzenia nabywcy):
Produkty częstego zakupu - są to produkty, na zakup których zużywa się mało czasu, decyzja o zakupie jest prosta i szybko podejmowana, najczęściej samodzielnie bez potrzeby konsultowania z innymi osobami; produkty te zaspokajają potrzeby I rzędu, są produkowane masowo i dostępne są w szerokiej sieci sprzedaży;
Produkty rzadkiego zakupu - są to produkty, na zakup których przeznacza się znacznie więcej czasu, decyzja o ich zakupie jest złożona i wymaga dłuższego namysłu oraz konsultacji z innymi osobami, np. z pozostałymi członkami rodziny; przed jej podjęciem dokonuje się porównania produktów różnych firm, przy czym porównuje się nie tylko ceny, ale również cechy samego produktu; produkty te są dostępne w wybranych punktach sprzedaży;
Produkty nie nabywane.
II podział (z punktu widzenia nabywcy):
Produkty wygodnego zakupu (częstego zakupu):
Podstawowe (np. mleko, chleb) - produkty kupowane przez nabywców regularnie, nabycie których stanowi podstawowy powód wizyty nabywcy w sklepie;
Nie poszukiwane (np. guma do żucia) - produkty nabywane pod wpływem impulsu, których nabywca nie zamierzał kupować, dlatego w sklepie ich ekspozycja znajduje się przeważnie w punkcie, w którym nabywca z pewnością zwróci na nie uwagę, np. przy kasie;
(…)
…, ale również cechy samego produktu; produkty te są dostępne w wybranych punktach sprzedaży;
Produkty nie nabywane.
II podział (z punktu widzenia nabywcy):
Produkty wygodnego zakupu (częstego zakupu):
Podstawowe (np. mleko, chleb) - produkty kupowane przez nabywców regularnie, nabycie których stanowi podstawowy powód wizyty nabywcy w sklepie;
Nie poszukiwane (np. guma do żucia) - produkty nabywane pod wpływem impulsu, których nabywca nie zamierzał kupować, dlatego w sklepie ich ekspozycja znajduje się przeważnie w punkcie, w którym nabywca z pewnością zwróci na nie uwagę, np. przy kasie; Awaryjne (np. rajstopy, gdy polecą oczka; parasol, gdy pada deszcz) - produkty nabywane w przypadku pojawienia się nagłej, nieprzewidywalnej wcześniej przez nabywcę potrzeby;
Produkty wybieralne (sklepowe):
Homogeniczne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)