Wykład - kategorie produktów w marketingu, sem IV

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 434
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - kategorie produktów w marketingu, sem IV - strona 1 Wykład - kategorie produktów w marketingu, sem IV - strona 2 Wykład - kategorie produktów w marketingu, sem IV - strona 3

Fragment notatki:

KATEGORIE PRODUKTÓW MARKETINGU:
Produktami- w rozumieniu marketingu są zatem nie tylko dobra materialne ale wszystko co zaspokaja jakąś potrzebę nabywców.
Może to być:
-towar (mleko)
-usługa
-idea
-człowiek
-miejsce -kombinacja tych cech
„4N” USŁUG
Zbiór 4 podstawowych cech wyróżniających usługi określa się jako „4N”
-nietrwała- nie można ich przechowywać
-niematerialna- nie mają fizycznej postaci
-niejednorodna- każdy usługodawca wykonuje określony rodzaj usługi w specyficzny dla siebie sposób, dzięki czemu można otrzymać nieco inny efekt końcowy
-niepodzielna- przeważnie nie można danej usługi wykonywać „na raty”, ale realizuje się ją w całości
FUNKCJE PRODUKTÓW MARKETINGOWYCH:
Produkty spełniają dwa rodzaje funkcji:
-podstawowe- odzwierciedlają stosunek pomiędzy produktem a celem, któremu produkt służy i który uzasadnia jego istnienie
-dodatkowe- odzwierciedlają stosunek pomiędzy produktem a nabywcą finalnym. Często mają one obecnie przy podejmowaniu decyzji zakupu większe znaczenie niż funkcje podstawowe.
5 POZIOMÓW PRODUKTU:
Każdy produkt niezależnie od jego specyfiki, posiada 5 poziomów:
istotę produktu czyli rdzeń produktu określany także jako podstawowy pożytek lub jądro produktu- jest to główna korzyść odróżniająca dany produkt od innych produktów, którą nabywca rzeczywiście kupuje (np. kupując lodówkę, nabywa możliwość przechowywania w niej produktów żywnościowych).
poziom produktu podstawowego czyli rzeczywistego- zbiór cech które w danych warunkach nabywcy uznają za typowe dla danej kategorii produktów i odpowiadają społecznym standardom (np. fizyczna postać lodówki).
Poziom produktów oczekiwanych- jest to zbiór cech których nabywca oczekuje kupić danych produkt Poziom produktu poszerzonego czyli wzbogaconego- zbiór cech wyróżniających produkt spośród innych produktów zaspokajających daną potrzebę, wyprzedzając oczekiwania nabywców.
Poziom produktu potencjalnego- zbiór cech które w przyszłości mogą uczynić produkt bardziej atrakcyjny i dzięki temu przyciągną nabywców, uwzględniając postęp organizacyjno-techniczny i mechanizmy konkurencyjne. Jest to zatem zestaw wszelkich możliwych przekształceń.
PODZIAŁ PRODUKTÓW ZE WZGLĘDU NA ICH TRWAŁOŚĆ
-produkty jednorazowego użytku- służą nabywcy tylko jeden raz, są to przede wszystkim produkty zaspokajające elementarne potrzeby


(…)

… przez nabywców bo:
-nie wiedzą o ich dostępności na rynku
-wiedzą o ich dostępności w sprzedaży ale nie ufają im
-nie odczuwają potrzeb, które te produkty zaspokajają
Podział produktów wygodnego zakupu:
1. Podstawowe (np. mleko, pieczywo) produkty kupowane regularnie ich nabycie to podstawowy powód wizyty nabywcy w sklepie.
2. Nie poszukiwane (np. guma do żucia) produkty nabywane pod wpływem impulsu, nabywca…
… przez nabywców bo:
-nie wiedzą o ich dostępności na rynku
-wiedzą o ich dostępności w sprzedaży ale nie ufają im
-nie odczuwają potrzeb, które te produkty zaspokajają
Podział produktów wygodnego zakupu:
1. Podstawowe (np. mleko, pieczywo) produkty kupowane regularnie ich nabycie to podstawowy powód wizyty nabywcy w sklepie.
2. Nie poszukiwane (np. guma do żucia) produkty nabywane pod wpływem impulsu, nabywca…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz