Wykład - Działania marketingowe ze względu na segmentację rynku

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 462
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Działania marketingowe ze względu na segmentację rynku - strona 1 Wykład - Działania marketingowe ze względu na segmentację rynku - strona 2 Wykład - Działania marketingowe ze względu na segmentację rynku - strona 3

Fragment notatki:

Marketing dr Mirosława Barczak
Wykład 6
Działania marketingowe ze względu na segmentację rynku:
marketing niezróżnicowany - firma nie robi segmentacji, nie dostosowywuje się do rynku zbytu, taki sam produkt dla wszystkich, np. cukier, lub kiedy firma jest mała, wypełnia niszę rynkową;
zróżnicowany - dokonuje segmentacji, wybiera rynek docelowy i dostosowuje marketing mix do segmentów, które chce obsługiwać;
skoncentrowany - firma wybiera określony segment i tylko na niego kieruje swoje działania.
Pozycjonowanie = plasowanie produktu
zarysowanie produktu i marketingu mix aby w danym segmencie rynku produkt był postrzegany jako odrębny od produktu konkurencji
jest wysoko oceniany w świadomości klientów, jest postrzegany jako wyjątkowy
pozycjonowanie następuje pod różnymi względami: produkt [cechy, styl, wzór użytkowy], zakres usług [dostawa], personel [kompetentność, uprzejmość], wizerunek produktu [symbol, środki przekazu, atmosfera]
PRODUKT
dobro lub usługa zdolna do zaspokajania ludzkich potrzeb
wszystko co można zaoferować nabywcom za rynku do konsumpcji, użytkowania, dalszego przerobu
z punktu widzenia nabywców produkt to zbiór korzyści
Produktami mogą być: rzeczy fizyczne, usługi, osoby [np. poseł w biurze poselskim, komitety wyborcze], pomysły, idee, fundacje, organizacje non - profit.
Nabywcy: gospodarstwa domowe = konsumenci
podmioty, organizacje, instytucje, firmy [rynek przemysłowy = zaopatrzeniowy = inwestycyjny]
Produkty przemysłowe służą do wytwarzania innych produktów czy usług lub są potrzebne do bieżącej działalności. Ich nabywcami są producenci, usługodawcy, firmy hurtowe, urzędy, agendy rządowe, instytucje non profit.
Klasyfikacja
produkty materialne - dobra nietrwałe
- dobra trwałego użytku
produkty niematerialne = usługi [dotyczą dóbr materialnych, np. w restauracji jedzenie jest materialne ale już obsługa kelnera jest niematerialna]
Klasyfikacja branżowa ten sam surowiec lub technologia albo podobne przeznaczenie
wśród produktów żywnościowych - mleko i jego przetwory [wg surowców]
wśród produktów nieżywnościowych - branża samochodowa, włókiennicza
Różne rodzaje produktów ze wzg na zachowanie nabywców
dobra wygodnego zakupu, nabywane często i bez większego zastanowienia
dobra wybieralne okresowego zakupu, droższe, dłuższe w użyciu, nabywca porównuje oferty
dobra specjalne, epizodycznego zakupu, szczególne cechy skłaniają nabywców do dużego wysiłki, rzadko kupowane, do długiego użycia
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz