To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dr. Magdalena Rosińska - Bukowska
Marketing Międzynarodowy
Wykład VI – Produkt w koncepcji marketingu
Produkt – to cokolwiek, co może znaleźć się na rynku, zyskać wagę, zastać nabyte, użyte lub skonsumowane,
zaspokajając czyjeś pragnienie lub potrzebę. Produkt jest zbiorem użyteczności (korzyści) dla nabywcy.
1. Trzy aspekty postrzegania produktu:
produkt w znaczeniu technicznym (warstwa technologiczno – funkcjonalna) zaspokaja potrzeby.
produkt w znaczeniu szerszym (marka, styl, rodzaj i forma, opakowanie, wzornictwo, sposób użycia)
produkt w znaczeniu globalnym (usługi dodatkowe, gwarancje, warunki dostawy, warunki instalacji i
konserwacji, usługi sektorowe, szkolenia i doradztwo)
2. Podział produktów ze względu na trwałość:
dobra trwałe (nigdy nie zużywają się całkowicie)
dobra nietrwałe (zużywają się całkowicie, aż do zniknięcia)
usługi (działania niematerialne, niepodzielne, zamienne)
3. Podział dóbr ze względu na rodzaj nabywcy finalnego:
produkty konsumpcyjny – dobra zaspokajające potrzeby indywidualnych nabywców – konsumentów
produkty przemysłowe dobra wykorzystywane do produkcji innych dóbr konsumpcyjnych i
przemysłowych
4. Klasyfikacja dóbr konsumpcyjnych:
Dobra częstego zakupu
Dobra kupowane:
przy minimalnym wysiłku ekonomicznym i czasowym
decyzje rutynowe i impulsywne
Wśród nich znajdują się dobra:
nabywane rutynowo, nawykowo
nabywane pod wpływem impulsu
nabywane pod wpływem szczególnej potrzeby
Dobra wybieralne
Dobra niematerialne i materialne nabywane w wyniku wyboru i porównania cech takich jak:
stopień w jakim odpowiadają potrzebą nabywcy
jakość
cena
styl
Np. meble, ubrani, AGD
Decyzje lojalnościowe
Dobra specjalne
wymagają od nabywcy dużego wysiłku czasowego i ekonomicznego
decyzje rozważne
nabywane raz lub kilka razy w roku
posiadają dla nabywcy unikatową charakterystykę
zwykle są identyfikowane – oznaczone marką
Np. dzieła sztuki, profesjonalny sprzęt, biżuteria z diamentami
Dr. Magdalena Rosińska - Bukowska
Marketing Międzynarodowy
Wykład VI – Produkt w koncepcji marketingu
Dobra epizodycznego zakupu
dobra o których istnieniu nabywca nie wie (brak zainteresowania tą dziedziną – specjalistyczna,
profesjonalnego zastosowania)
dobra o których istnieniu nabywca wie, ale przeznaczone są na specjalne okazje
dobra, których zakupu wcześniej się nie planuje
5. Klasyfikacja dóbr przemysłowych:
Surowce oraz materiały i części
materialne elementy podstawowe w tworzeniu i użytkowaniu dóbr oraz usług finalnych
ulegają całkowitemu zużyciu
Dobra kapitałowe
umożliwiają wytworzenie i przeróbkę produktów finalnych
dwie kategorie: obiekty i wyposażenie
Dobra eksploatacyjne i usługi około produkcyjne
produkty o krótkim okresie użytkowania, ale niezbędne do wytworzenia i użytkowania produktów
finalnych
6. Hierarchia produktu:
rodzina potrzeb
rdzeń hierarchii, zaspokajane potrzeby
rodzina produktów
wszystkie produkty które mogą zaspokoić daną potrzebę w mniejszym lub większym stopniu
klasa produktów
grupa produktów w ramach rodziny produktów mająca wspólne cechy użytkowe
linia produktu
grupa produktów w ramach klasy silnie ze sobą powiązanych
typ produktu
elementy linii produktów, jedna z kilku postaci produktu
marka
kojarzona z jednym lub kilkoma elementami linii produktu
jednostki produktu
wersje produktu różniące się np. wielkością opakowania, cechami strukturalnymi czy funkcją
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)