To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
KIEROWANIE ZESPOŁAMI
EFEKTYWNY ZESPÓŁ = grupa ludzi, których umiejętności wzajemnie się uzupełniają, współpracujący nad osiągnięciem wspólnego celu; zaangażowanych w osiąganie wspólnych celów i progów efektywności oraz mających to samo podejście, za co są wspólnie odpowiedzialni.
RODZAJE ZESPOŁÓW:
Zespół funkcjonalny - grupa pracowników odpowiadająca przed tym samym przełożonym. Pracownicy ci mogą, lecz nie muszą pracować wspólnie nad osiągnięciem celów postawionych przed zespołem.
Zespół interdyscyplinarny - grupa pracowników z różnych działów organizacji, której członkowie swój czas pracy dzielą między pracą w zespole i wykonywaniem swoich standardowych obowiązków.
Tiger Team - grupa złożona z pracowników różnych działów organizacji, której członkowie swój czas w całości poświęcają na pracę w ramach zespołu
Zespół ad-hoc (zespół zadaniowy) - grupa osób powołana czasowo w celu rozwiązania konkretnego problemu lub zbadania konkretnego zagadnienia
Komitet - pracująca w trybie ciągłym grupa, która opracowuje i kontroluje politykę, filozofię i procedury.
Korzyści wynikające z tworzenia zespołów:
lepsze wyniki
większa kreatywność
gotowość do reagowania na zmiany i do podejmowania ryzyka,
wspólna odpowiedzialność i zaangażowanie w pracę
skuteczniejsze delegowanie zadań,
bardziej stymulująca atmosfera pracy.
Problemy wynikające z tworzenia zespołów:
cele są niejasne lub wewnętrznie sprzeczne,
członkowie zespołu nie najlepiej ze sobą współpracują, kierowanie zespołem wymaga czasu.
Trudności związane z planowaniem zespołu:
konflikty między poszczególnymi członkami zespołu
sprzeczności w zakresie umiejętności i kompetencji → spadek wydajności pracy poszczególnych osób, dłuższy czas i spore wysiłki niezbędne do wypracowania poczucia przynależności do zespołu,
ryzyko spowolnienia procesu decyzyjnego, dominacja wewnątrz zespołu jednej grupy lub frakcji
Wskazówki odnośnie doboru członków zespołu:
Wybieramy osoby, których umiejętności i kompetencje wzajemnie się dopełniają; dysponujących zdolnościami podejmowania decyzji i rozwiązywania konkretnych problemów; doświadczenie w zakresie pracy w zespole, które pracę w zespole będą postrzegać jako okazję do wykorzystania różnych umiejętności i uzdolnień.
rekomendacje ze strony menedżera i kolegów. Wskazówki odnośnie ustalania wielkości zespołu:
W przypadku zadań złożonych i wymagających szczególnych umiejętności : 5 - 10
(…)
…,
członkowie z wyrozumiałością traktują popełnianie błędów, członkowie otwarci na nowe koncepcje i odmienne punkty widzenia,
podejmowane decyzje mają charakter czysto merytoryczny.
Planowanie skutecznego zespołu:
Zdrowy rozsądek i przyzwoite zachowanie - 50%.
Wspólne pragnienie osiągnięcia pozytywnego rezultatu - 20%. Jednoznaczny schemat postępowania - 20%.
Wiedza merytoryczna -10%.
Porażka zespołu zwykle…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)