ETAPY EWOLUCJI MARKETINGU
W procesie ewolucji marketingu można wyróżnić 3 podstawowe etapy:
era produkcyjna - związana z rewolucją przemysłową drugiej połowy XIX w. w USA, a następnie w Europie Zachodniej; w Polsce podejście to dominowało przez cały okres funkcjonowania gospodarki centralnie planowanej;
era sprzedażowa - trwała od połowy lat 20. XX wieku do lat 50-tych w krajach wysoko rozwiniętych;
era marketingowa - w krajach wysoko rozwiniętych rozpoczęła się na początku lat 50-tych.
Obecnie można już mówić o czwartej erze, w której dotychczasowa koncepcja marketingu z lat 70-tych i 80-tych przekształciła się w ideę marketingu strategicznego. Takie ukierunkowanie działalności marketingowej zdaniem W. Grudzewskiego wynika z rozwoju marketingu i zarządzania strategicznego w ujęciu globalnym z uwzględnieniem powstania systemów regionalnych i ukształtowania się wielu rynków narodowych.
Orientacje reprezentowane przez współczesne przedsiębiorstwa uczestniczące w wymianie rynkowej:
produkcyjna, w której priorytetowo traktuje się proces wytwórczy;
sprzedażowa, w której nacisk położony jest na możliwie najlepsze realizowanie funkcji handlowych;
produktowa, w której największe znaczenie przykłada się do doskonałości technicznej i technologicznej wytwarzanych produktów;
marketingowa;
marketing społeczny i tzw. ekomarketing.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)