Wykład - pojęcie marketingu, sem IV

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 637
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - pojęcie marketingu, sem IV - strona 1

Fragment notatki:

Marketing w dzisiejszym znaczeniu jest inny niż na początku XX w.
Pierwsza definicja była z 1911 roku
Def:
Marketing jest to koncepcja działania organizacji wykorzystująca zintegrowany zespół narzędzi i działań rynkowych przy pomocy których przedsiębiorstwa poznają, kształtują, zaspokajają potrzeby nabywców realizując za razem własne cele.
Podstawowe instrumenty (cztery - 4P) [1969 rok]:
produkt
cena promocja dystrybucja Cele przedsiębiorstwa:
cele społeczne:
renoma
prestiż
ekonomiczne
zysk
Cele społeczne są ważniejsze (mają charakter długookresowy).
Etapy w rozwoju marketingu:
era produkcyjna (marketing polegał na produkcji) (popyt większy od sprzedaży). Era produkcyjna w USA od połowy XIX do lat 20 XX wieku. W Polsce założenia od końca wojny do 1989 roku (koniec gospodarki centralnie sterowanej).
era sprzedażowa (od lat 20 do 50 w USA) przez cały okres 20-lecia międzywojennego i po 1989 roku era marketingowa (od lat 50-60 do 80-90 XX weku) w Polsce po roku 90 (popyt mniejszy od sprzedaży)
sensem ery marketingowej było ukierunkowanie na klienta i jego potrzeby - przedsiębiorstwa musiały badać rynek (wzrost znaczenia instytucji i działów badania rynku)
era marketingowa związana była z wejściem niektórych krajów w fazę rozwojową określaną jako społeczeństwo obfitości
związane to było ze zjawiskiem nad konsumpcji.
era marketingu strategicznego od lat 80 powstanie związane było z procesami globalizacji i pojawieniem się przedsiębiorstw o zasięgu globalnym
w tym okresie zmniejszyło się znaczenie reklamy (nabywcy postrzegają jako narzędzie marketingu bardzo agresywne)
wzrost znaczenia Publick Relations, Sponsoring i Publicity
marketing został wprowadzony w każdą komórkę organizacji
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz