Wychowanie w koncepcji Kamińskiego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 245
Wyświetleń: 938
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wychowanie w koncepcji Kamińskiego - strona 1

Fragment notatki:


KONCEPCJA PEDAGOGICZNA ALEKSANDRA KAMIŃSKIEGO (1903 - 1978):
Wykorzystywanie doświadczeń harcerstwa
Skuteczność procesu dydaktyczno-wychowawczego zależy w głównej mierze od osobowości nauczyciela
Pogoda ducha, okazywanie uczniom zaufania
prawo do radosnego dzieciństwa
cztery sposoby organizowania lekcji: zabawy dydaktyczne, zajęcia w grupach, lista umiejętności i swoista atmosfera wychowawcza
Zabawy dydaktyczne
Polegają na zaproponowanej uczniom doraźnej czynności ludyczno-dydaktycznej, mającej na celu wzmożenie procesu uczenia się
Postuluje się, aby zabawy dydaktyczne:
Były zorganizowane z umiarem
Nie były synonimem nieładu i chaosu
Były stosowane dopóty, dopóki budzą ciekawość i zainteresowanie
Były prowadzone także z inicjatywy uczniów
Nie były zbieżne z zabawami, z jakimi uczniowie spotykają się na zbiórkach zuchowych lub harcerskich
Odzwierciedlały zainteresowania dzieci i młodzieży, a nie zainteresowania dorosłych
Zajęcia w grupach
Polegają na pracy zespołowej uczniów
Uczniowie dobierają się w stałe i nie większe niż sześcioosobowe zespoły, zgodnie z ideą zastępów harcerskich
Każda z grup ma do spełnienia zadania o charakterze organizacyjnym, dydaktycznym i wychowawczym
Lista umiejętności
Wpisywanie uczniów na listę umiejętności nie traktuje się jako formy wyróżnienia, lecz jedynie jako dowód posiadanej przez ucznia sprawności
Lista taka, zwłaszcza w klasach wyższych obejmuje umiejętności szkolne i amatorskie (ponadprogramowe)
Uczniowie mogą się wykazać umiejętnościami, jakie powinien mieć rachmistrz, pisarz, kasjer, bibliotekarz, turysta
Warunkiem wpisu na listę jest poddanie się specjalnej próbie sprawdzenia umiejętności
Atmosfera wychowawcza
Podobna do tej, jaka panuje podczas zbiórek harcerskich
Rodzinne stosunki między uczniami i nauczycielem
Nie należą do rzadkości gwar i ruch na lekcji - pozwala się uczniom komunikować się ze sobą i nauczycielem, a także poruszać się po klasie
Dzielność wysoką wartością moralną
Dzielność jest głównym impulsem (energią) w służbie wszystkich pozostałych wartości moralnych, takich jak altruizm, poczucie odpowiedzialności, przyjaźń, braterstwo, panowanie nad sobą czy sprawiedliwość
Wiązana z dzielnością jest wytrwałość w dążeniu do obranych celów życiowych, odporność na załamania i umiejętność pokonywania napotkanych przeszkód
Preferowany optymizm, czyli skłonność do przewidywania szczęśliwego biegu wydarzeń oraz perfekcjonizm
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz