Wychowanie państwowe - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1820
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wychowanie państwowe - omówienie - strona 1 Wychowanie państwowe - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Wychowanie państwowe „rzeczpospolita”(coś co należy do wszystkich) używano zamiast „państwo”
W średniowieczy - prawo przywiązania do ziemi. Hierarchiczną strukturę państwa. Zjednoczenie rządzących i rządzonych. Feliks Koniecki hierarchiczna struktura państwa głównym zadaniem państwa - jednanie obywateli w jedną strukturę. Państwo : główna zasada porządkująca życie społeczne, wprowadza zasady i pilnuje by szanowali ład społeczny. Papież Pius XI państwo - społeczność doskonała, dojrzały wytwór społeczności. Atrybuty: kultura, prawo, terytorium. Od czasów, od epoki, albo konkretny ustrój, okres porządku społecznego.
Z punktu widzenia kultury angażowanie się w sprawy państwa - pozytywne.
Wychowanie państwowe W Polsce
Lata 30 XX w . - prof. K. Sośnicki „wychowanie państwowe”
B. Suchodolski - okres międzywojenny. Państwo nadaje głębszy wymiar ludzkim poczynaniom. Dzięki nim człowiek staje się lepszy
Mysłowski - trzeba wzmacniać więzy społeczne
Sośnicki - definiuje „pełne wychowanie do etosu panstwa, polega na głębszym wbudowaniu w psychikę człowieka”
Państwo - twór duchowy postrzegany jako ojczyzna, to przekaz kulturowy, tradycja - kształt tożsamość, osobowość
Przyswajanie etosu powinno odbyć się na 3 sposoby : - intelektualny - rozumienie sensu prawa, rozumienie duchowe, zakorzenienie w historii, kulturze
- emocjonalny - trwałe przywiązanie do władz państwa, środek - kształtowanie czci do bohaterów
- czynne przeżywanie - przywiązanie do ojczyzny przełożone na codzienne działania.(moralne, dobrowolne, świadome) H. Podolska - czyny społeczne, patriotyczne, narodowe mogą być podejmowane nawet wbrew istniejącemu prawu
W. Okoń - ludzka podmiotowość - ma poczucie odrębności od innych ludzi i świata, poznaje go, oddziałuje na niego, kieruje własnym postępowaniem, decyzjami Męczykowska - 3 wymiary osobowej podmiotowości :
- autonomia poznawcza
- autonomia moralna
- samoświadomość
Niemcy hitlerowskie - samonazywało się państwem wychowującym. Hitler - cel rewolucji - wychowanie społeczeństwa, a nie zdobycie władzy.
Lata 20' w Niemczech - republika Weimarska. - pluralizm polityczny
- szkoły pod różnymi wpływami - ujednolicenie wychowania - wspólny klucz - krzywdy jakie Niemcy doznały na skutek traktatu Wersalskiego - każdy uczeń musiał znać cały wachlarz krzywd
- broszury, czasopisma o krzywdach
Hitler - nie odbudowa państwa, a przebudowanie go (świadomości Niemców) likwidacja szkół wyznaniowych, powstały szkoły międzywyznaniowe- neutralne ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz