Postrzeganie pedagogiki przez różnych badaczy-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 273
Wyświetleń: 2009
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Postrzeganie pedagogiki przez różnych badaczy-opracowanie - strona 1 Postrzeganie pedagogiki przez różnych badaczy-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

K. SOŚNICKI Postrzegał pedagogikę ogólną jako teorię wychowania. Stosował też nazwę: pedagogika filozoficzna. Wyróżniał 3 elementy składowe wychowania 1)sytuacje wychowawcze wywołujące proces rozwojowy 2)proces rozwojowy 3)rezultat procesu rozwojowego / wychowanie.
Sytuacje wychowawcze Sośnicki dzielił na 2 typy 2)wychowanie świadome / formalne (cechuje je planowość i systematyczność), 3)wychowanie nieformalne poprzez doświadczenia sytuacyjne oraz doświadczenia życiowe 3 elementy składowe sytuacji wychowawczych: 1)podmiot wychowujący 2)przedmiot wychowywany 3)cel procesu wychowania. Pojmowanie pedagogiki wg Sośnickiego 1)Pedagogika jako nauka (bada obiektywną rzeczywistość) 2)Pedagogika jako sztuka - odwołanie do klasycznej wiedzy techne; jest to tworzenie nowych, nieznanych dotąd sytuacji wychowawczych 3)Pedagogika jako technika - urabianie / dążenie do z góry wyznaczonych celów. ANALIZA HISTORYCZNA SPOSOBÓW POSTRZEGANIA WYCHOWANIA(wg Sośnickiego?): 1)od Herbarta (wychowanie celowe i świadome, zorganizowane urabianie) 2)swobodny rozwój (Clapparete; wychowanie musi się dostosować do wychowanka) 3)łączenie swobodnego rozwoju z urabianiem (J. Dewey) 4)urabianie wyznaczone przez z góry przyjęty cel (H. Muszyński; cel jest rozumiany jako antycypowany efekt) 5)celem wychowania jest zainicjowani procesu rozwojowego (Sośnicki).
S. KUNOWSKI Pedagogika ogólna była postrzegana jako pedagogika teoretyczna.
Wyróżniał 4 sfery pedagogiki:
1)pedagogika praktyczna - określana również jako empiryczna; zadaniem jest obserwacja, zbieranie i badanie całości doświadczenia wychowawczego 2)pedagogika opisowa / eksperymentalna - zadaniem jest uogólnianie wyników badań eksperymentalnych; eksploracja to celowo i planowo zorganizowane doświadczenie naukowe 3)pedagogika normatywna - zadaniem jest ustalenie systemów wartości, celów, ideałów wychowawczych, norma, którymi powinno się kierowane wychowanie 4)pedagogika teoretyczna - zadaniem jest obejmowanie całości przedmiotu badań pedagogicznych (czyli trzech wyżej wymienionych); powinna dążyć w oparciu o materiał empirycznej, eksperymentalnej i normatywnej pedagogiki; miała tworzyć jednolitą teorię wszechstronnego rozwoju człowieka. Ta teoria Kunowskiego jest nazywana teorią 4 dynamizmów rozwojowych. 4 elementy to: 1)BIOS-biologia, siły fizyczne, instynkty, namiętności 2)ETOS-pewne normy społeczne związane z pewnymi grupami społecznymi, np. narody i organizacje (etos. z gr. - obyczaj) 3)AGOS-czynnik ściśle wychowawczy (agoro - prowadzenie) 4)LOS-czynnik nieprzewidywalny, niemierzalny, do pewnego stopnia irracjonalny; są to pomyślne lub niepomyślne elementy, które człowiek zastanie w swoim życiu.
K. KONARZEWSKIJego koncepcję pedagogiki można określić jako naukę o wychowaniu człowieka.

(…)

… człowieka. Wychowanie może stać się przedmiotem refleksji na 2 sposoby: 1)wychowanie jako fakt 2)wychowanie jako zadanie. Wychowanie jako fakt naukowy jest badane przez 4 nauki:
1)historia-przemiany wychowania w czasie 2)socjologia- bada związki wychowania ze strukturami społecznymi 3)psychologia-odwołuje się do konstrukcji psychicznej osób biorących udział w wychowaniu 4)politologia-bada związki…
…: 1)sfera faktów -rzeczywistość fizyczna i psychiczna (to kim wychowanek jest) 2)sfera powinności -normy, ideały, modele wychowania (deontologia - bada to, co być powinno) 3)sfera pedagogicznego działania (sfera prakseologiczna) -prakseologia to nauka o skutecznym działaniu; są to zasady i metody wychowania.
Projektowanie stanowi o odrębności pedagogiki jako nauki i jej wartości naukowej.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz