Wprowadzenie do kognitywistyki pedagogicznej - 1

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 805
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wprowadzenie do kognitywistyki pedagogicznej - 1 - strona 1 Wprowadzenie do kognitywistyki pedagogicznej - 1 - strona 2

Fragment notatki:

WPROWADZENIE DO KOGNITYWISTYKI PEDAGOGICZNEJ WYKŁAD I Słowo kognitywistyka (ang. cognitive science ) pochodzi od łacińskiego cognoscere - poznać, wiedzieć, spostrzegać. Jako odrębna nauka kognitywistyka powstała około czterdzieści lat temu, dzięki zbliżaniu się do siebie badań w takich dyscyplinach jak : filozofia, antropologia biologiczna, psych, językoznawstwo ora sztuczna inteligencja.
Rozwój ten zaczął się od powstania interdyscyplinarnych programów badawczych i doprowadził do utworzenia centrów do badań eksperymentalnych. Pojawiły się kierunki studiów kognitywistycznych - najpierw w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii, a następnie w innych państwach. Kognitywistyka - zajmuje się badaniem procesów poznawczych (kognitywnych - sensownych) oraz leżących u ich podstaw fizykalnych zjawisk, wychodząc z założenia, że zjawiska kognitywne można traktować jako procesy obliczalne. Tym samym otwierają się przed nią nowe bola badań, obejmujące systemy biologiczne (zwierzęta, ludzie) i techniczne (sztuczne inteligencje). Jednym z zadań kognitywistyki jest ustalenie kryterium pozwalającego na odgraniczenie procesów kog, bazujących na jakiegoś rodzaju pamięci, od niekognitywnego przetwarzania informacji Charakterystyczną cechą systemów kog. jest szeroko rozumiana zdolność do dopasowania się do otoczenia. Nie jest ona przy tym wzorowana jedynie na trwałych sprzężeniach typu bodziec-reakcja, jak to ma miejsce np. w prostych organizmach biologicznych. Kog. interesują poznawcze procesy przetwarzania inf. (odczytywania sensu), prowadzące do modyfikacji dostosowania się do otoczenia. Poznanie, świadomość, emocje, iluzje, język W centrum badań kognitywistycznych stoi człowiek z jego zdolnościami poznawczymi. Są one szczególnego rodzaju, jeśli porównać je ze zdolnościami poznawczymi innych organizmów żywych lub maszyn żyjących. Zdaniem filozofa Johna Searle'a zdolności tych nie wyjaśni się za pomocą metod obliczalnych. Nauka o nich mu się bowiem odnoście do świadomości co radykalnie poszerza pole badań kognitywistycznych (poszukujących sensu). Co to znaczy „rozumieć”? Pytanie - co to znaczy rozumieć - jest wbrew pozorom bardzo praktyczne i konkretne. Rozumienie zakłada pewien język, znajomość pojęć w ramach których układa się nam obraz całości. Zrozumienie to odwołanie się do pewnego modelu świata. Dla człowieka doszukującego się we wszystkim woli Boga choroba jest karą za grzechy i w takim modelu rzeczywistości jest do adekwatne wyjaśnienie. Dla człowieka szukającego wyjaśnień w ramach magicznego modelu świata zrozumienie oznacza odkrycie, kto rzucił urok na chorego.
Dla człowieka szukającego wyjaśnień w ramach współczesnej medycyny zrozumienie choroby może oznaczać ustalenie rodzaju zakażenia. ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz