Wykład - Co to jest wiedza?

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 1015
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Co to jest wiedza? - strona 1 Wykład - Co to jest wiedza? - strona 2

Fragment notatki:

Technologie semantyczne prof. dr hab. Jerzy Gołuchowski
Wykład 1
Co to jest wiedza?
Wiedza zawsze czegoś dotyczy (przedmiot) i jest czyjaś (podmiot)
 
Wiedza:
Coś co służy do rozwiązywania problemów
Doświadczenie lub informacja, która może być komunikowana, współdzielona
Uzasadnione, prawdziwe przekonanie/wiara zrozumienie, które pozwala na szybkie podejmowanie decyzji
 
Wiedza
Nagromadzone doświadczenie i spuścizna kulturowa ludzkości (wiedza uspołeczniona) lub pojedynczych ludzi (wiedza indywidualna)
Psychologiczny rezultat poznania
To co wyjaśnia decyzje i akcje
Potencjał do generowania akcji
Suma tego co się wie
Piramida: wiedza, ( wiedza.
 
Komputer musi mieć wiedzę proceduralną(jak), ale deklaratywnej nie(czym).
 
Rola modeli poznawczych i ich zastosowanie.
Koncepcja idealizacyjnych modeli poznawczych ICM
Gestalty ISM mają strukturę zorganizowaną wg 4 rodzajów zasad
 
Lp.
Zasady
Źródła
1
Struktura propozycjonalna
Filmore - semantyka ram
Rumelhart - teoria schematów
Schank, Abelson - teoria skryptów
Minsky ramy wykorzystujące wartości standardowe
2
Struktura wyobrażeniowa - semantyczna
Langacker - gramatyka kognitywna
3
Odwzorowanie metaforyczne i metonimiczne
Lakoff i Johnson - teoria metafory i metonimii
4
Uporządkowanie przestrzeni umysłowej
Fauconnier - teoria przestrzeni umysłowych
 
 
Gramatyka kognitywna
Nie można poważnie badać gramatyki bez uwzględnienia znaczenia
 
Gramatyka wraz z leksykonem stanowią kontinuum i są całkowicie opisywalne jako struktury symboliczne (pary znaczenie-forma)
 
Podstawowe zdolności kognitywne człowieka odzwierciedlane w strukturach językowych
Tworzenie ustrukturyzowanych konceptualizacji
Kategoryzowanie jednych struktur w oparciu o inne
Kategoryzowanie i ujmowanie danej sytuacji na różnych poziomach abstrakcji


(…)

… o inne
Kategoryzowanie i ujmowanie danej sytuacji na różnych poziomach abstrakcji
Rozpoznawanie podobieństw między różnymi strukturami
Ustalanie odpowiedniości między elementami znaczenia różnych struktur.
Łączenie prostszych struktur w bardziej złożone.
Ujmowanie sceny w kategoriach "figura-tło"
Ujmowanie sceny na różne sposoby (obrazowanie).
 
Semantyka kognitywna
"Stawiam znak równości między znaczeniem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz