To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Technologie semantyczne prof. dr hab. Jerzy Gołuchowski
Wykład 1
Co to jest wiedza?
Wiedza zawsze czegoś dotyczy (przedmiot) i jest czyjaś (podmiot)
Wiedza:
Coś co służy do rozwiązywania problemów
Doświadczenie lub informacja, która może być komunikowana, współdzielona
Uzasadnione, prawdziwe przekonanie/wiara zrozumienie, które pozwala na szybkie podejmowanie decyzji
Wiedza
Nagromadzone doświadczenie i spuścizna kulturowa ludzkości (wiedza uspołeczniona) lub pojedynczych ludzi (wiedza indywidualna)
Psychologiczny rezultat poznania
To co wyjaśnia decyzje i akcje
Potencjał do generowania akcji
Suma tego co się wie
Piramida: wiedza, ( wiedza.
Komputer musi mieć wiedzę proceduralną(jak), ale deklaratywnej nie(czym).
Rola modeli poznawczych i ich zastosowanie.
Koncepcja idealizacyjnych modeli poznawczych ICM
Gestalty ISM mają strukturę zorganizowaną wg 4 rodzajów zasad
Lp.
Zasady
Źródła
1
Struktura propozycjonalna
Filmore - semantyka ram
Rumelhart - teoria schematów
Schank, Abelson - teoria skryptów
Minsky ramy wykorzystujące wartości standardowe
2
Struktura wyobrażeniowa - semantyczna
Langacker - gramatyka kognitywna
3
Odwzorowanie metaforyczne i metonimiczne
Lakoff i Johnson - teoria metafory i metonimii
4
Uporządkowanie przestrzeni umysłowej
Fauconnier - teoria przestrzeni umysłowych
Gramatyka kognitywna
Nie można poważnie badać gramatyki bez uwzględnienia znaczenia
Gramatyka wraz z leksykonem stanowią kontinuum i są całkowicie opisywalne jako struktury symboliczne (pary znaczenie-forma)
Podstawowe zdolności kognitywne człowieka odzwierciedlane w strukturach językowych
Tworzenie ustrukturyzowanych konceptualizacji
Kategoryzowanie jednych struktur w oparciu o inne
Kategoryzowanie i ujmowanie danej sytuacji na różnych poziomach abstrakcji
(…)
… o inne
Kategoryzowanie i ujmowanie danej sytuacji na różnych poziomach abstrakcji
Rozpoznawanie podobieństw między różnymi strukturami
Ustalanie odpowiedniości między elementami znaczenia różnych struktur.
Łączenie prostszych struktur w bardziej złożone.
Ujmowanie sceny w kategoriach "figura-tło"
Ujmowanie sceny na różne sposoby (obrazowanie).
Semantyka kognitywna
"Stawiam znak równości między znaczeniem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)