Wprowadzenie do kognitywistyki pedagogicznej - 2

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 644
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wprowadzenie do kognitywistyki pedagogicznej - 2 - strona 1 Wprowadzenie do kognitywistyki pedagogicznej - 2 - strona 2 Wprowadzenie do kognitywistyki pedagogicznej - 2 - strona 3

Fragment notatki:

WPROWADZENIE DO KOGNITYWISTYKI PEDAGOGICZNEJ Wykład 2 Pojęcie rozwoju osobowego Człowiek/mężczyzna-kobieta
- „Bycie” (przebywanie) w świecie z innymi w określonej historycznej wspólnocie życia
- Otwartość na pełnię człowieczeństwa według miar historycznych i indywidualnych - zamierzony charakter działalności ludzkiej (człowieka)
- „Bycie” w rozwoju - niedojrzały - bezradny - niezdolny -zdolny do interakcji (i do pracy)
- potencjalność + symboliczno językowe
- zdolność + do uczenie się Pojęcie Kształcenia Filozofia, kognitywistyka i edukacja W nauczaniu, w którym teoria nierozerwalnie łączy się z praktyką - sposobu myślenia nie może oddzielić od sposoby działania. Istota nauczania nie polega zatem tylko i wyłącznie na przekazywaniu uczniom wiedzy podczas lekcji. Podejście nauczyciela do uczniów zależy od przyjętej przez niego koncepcji natury ludzkiej. Kształcenie polega na osiąganiu konkretnych celów - jego efektem powinno być zdobycie pewnych umiejętności lub określonej wiedzy. Sposób, w jaki postrzegamy rzeczywistość, determinuje nasze poglądy na temat tego, czym jest wiedza. Kiedy pedagog zagłębia się w rozważania dotyczące koncepcji świata, społeczeństwa i natury ludzkiej, tym samym snuje refleksje filozoficzno-kognitywsityczne na temat edukacji. Aby pokazać, w jakim kierunku powinny podążać tego rodzaju spekulacje należy poznać niektóre ogólne zagadnienia związane z filozofią i oświatą - jako elementy teoretycznych podstaw działalności pedagogicznej, a także najważniejsze filozoficzne koncepcje wychowania. Osobowość i indywidualność w wychowaniu Wychowanie zgodnie ze swoim przeznaczeniem odnosi się do człowieka. Rozumiane jako pomoc w rozwoju osobowości dokonuje się w człowieku i przy jego udziale. Proces ten nie może dokonywać się bezwarunkowo, ale jest w decydujący sposób określony sposobem przede wszystkim rozumieniem człowieka (obrazem człowieka). Do zrozumienia istoty człowieka znaczący wkład wnoszą m.in. określenie go przez osobowość i indywidualność. OSOBOWOŚĆ - PODSTAWOWYM OKREŚLENIEM BYCIA CZŁOWIEKIEM Różnice istniejące między człowiekiem i zwierzęciem mogą być pod wieloma względami zbadane i ocenione. Należą do nich :
- odmienne organy zmysłu lub fakt instynktu - zwierzęciu

(…)

…. Jedynie osoba jest w stanie korzystać z wolności i podjąć działanie. „Wolna wola stanowi cechę niezależności osoby” OSOBOWOŚĆ - INDYWIDUALNOŚĆ - CZŁOWIEK
1. Osobowość jest zasadniczą cechą mającą wpływ na wychowanie, stanowiącą o istocie człowieka. Dotyczy ona jego sedna, tego co nadaje mu takie właśnie a nie inne cechy. Pozwala zatem zrozumieć człowieka i jego stosunek do świata. Osobowość…
… autorefleksji, tzn. oceny wartościującej własnego postępowania, które może być praktykowane tylko w zakresie dotyczącym człowieka. Poprzez tą duchowość człowieka wychodzi ze sfery konieczności, związków o charakterze naturalny-przyczynowym i ma udział w wolności. TRYBY OSOBOWOŚCI Pod pojęciem trybu osobowości rozumiany jest sposób, w jaki przejawia się osobowość. Człowiek posiada osobowość…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz