To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WŁADZA
Organizacja - system relacji władzy między poszczególnymi aktorami (jednostkami lub grupami). Władza jest wynikiem dysponowania przez każdego z partnerów zaangażowanych w te relacje pewnym marginesem swobody, tzn. większą lub mniejszą możliwością odrzucania wymagań formułowanych przez innych.
Tradycyjne źródła władzy (siła, bogactwo, prestiż, autorytet) odgrywają rolę tylko gdy dają ich posiadaczowi większą swobodę działania.
Zakres swobody (zakres władzy) gracza w ramach organizacji jest uzależniony od:
szerokości sfery organizacyjnej niepewności, którą jest on
w stanie kontrolować,
znaczenia tej sfery dla pozostałych partnerów,
czasu w jakim może on mobilizować posiadane przez siebie środki służące do kontrolowania tej sfery,
stopnia w jakim na możliwości jego działania wpływają istniejące w organizacji ograniczenia strukturalne,
stopnia w jakim posiada on zdolność odkrywania własnych szans i wykorzystywania dla własnej korzyści czynnika czasu,
posiadanych możliwości „inwestowania" równocześnie w różne sfery niepewności i w różne gry toczące się wewnątrz organizacji oraz między organizacją a jej otoczeniem.
Rola struktur formalnych organizacji (w kontekście gry):
różnicują one graczy, (wyznaczają uprawnienia decyzyjne i kontrolne, dają możliwości łatwiejszego uzyskiwania i interpretowania informacji);
pełnią rolę wyznacznika dopuszczalnych zachowań w stosunku do wszystkich uczestników organizacji;
wyznaczają marginesy swobody, czyli sfery dowolności
zachowań. Formalizowanie struktur samo staje się punktem wyjścia do powstawania kolejnych gier i źródłem kolejnych, nie przewidzianych przez formalizującego, atutów poszczególnych graczy, podejmuje się ją po to, by przezwyciężyć ograniczenia, jakie układ ten stwarza.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)