To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
GŁÓWNE OBSZARY ZAINTERESOWANIA, HIPOTEZY I TWIERDZENIA -gry
A. K. Koźmiński i A. M. Zawiślak - cechy gry:
uczestnikami gier są ludzie realizujący w ten sposób swoje potrzeby oraz cele, które są zmienne w czasie;
gry toczą się w zmieniających się warunkach, które w różnym stopniu są znane poszczególnym uczestnikom;
poszczególni gracze w różnym stopniu znają obowiązujące, względnie stałe, reguły gry;
różnorodność sytuacji oraz osobowości uczestników powodują, że angażują się oni w grę z różną intensywnością;
gry społeczne mają charakter gier koalicyjnych;
warunkiem prawidłowego przebiegu gry jest wspólny język uczestników;
istnieje możliwość łamania reguł gry.
Specyfika zarządzania w grze:
gra organizacyjna jest grą o sumie niezerowej, przy czym
gracze odczuwają względny przymus uczestnictwa w grze
wynikający z konieczności zdobycia środków utrzymania,
(czy psychiczne skłonności), charakter wypłat jest zróżnicowany w zależności od „siły" poszczególnych układów gier, zarządzanie ma charakter hierarchiczny, jest grą sterowaną za pośrednictwem zmian wprowadzanych do systemu obowiązujących w niej reguł, odznacza się wysokim stopniem niepewności wyników, jest grą prowadzoną w otoczeniu zmiennym, zróżnicowanym, składającym się z elementów, między którymi zachodzą najrozmaitsze typy relacji, obowiązujące reguły gry mają różny stopień wewnętrznej spójności, różny stopień jednoznaczności oraz różny stopień kompletności i obligatoryjności. Gry toczą się wokół wartości, np.: pieniądze, prestiż, władza i samorealizacja.
Uczestnicy organizacji muszą prowadzić wiele gier o inne wartości, które wobec innych mają charakter instrumentalny.
Czynniki decydujące o wygranej lub przegranej:
cechy osobowości, posiadanie odpowiednich atutów umożliwiających kontrolowanie którejś z ważnych dla organizacji sfer niepewności, możliwość wchodzenia w koalicje z innymi uczestnikami organizacji, sprzyjający splot czynników przypadkowych.
Strategie graczy dotyczą głównie wyboru celów i środków działania przy uwzględnieniu możliwych zagrożeń lub szans. Strategie te mogą przybierać postać strategii ofensywnych, defensywnych lub mieszanych.
Gry organizacyjne są grami sterowanymi. Celem sterowania
jest zapewnienie reprodukcji rozszerzonej. Sterowanie grą
odbywa się za pomocą:
ustalania i zmieniania reguł obowiązujących graczy, dokonywania arbitrażu i sporów między graczami,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)