To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
KONCEPCJA GRY ORGANIZACYJNEJ
Genezą koncepcji - socjologiczne teorie gry społecznej;
Odmienność gry organizacyjnej jest spowodowana ograniczającym oddziaływaniem struktury i norm organizacyjnych (ograniczają repertuar zachowań i strategii dopuszczalnych dla poszczególnych uczestników organizacji oraz ukierunkowują te strategie, wiążąc określone zachowania z możliwością wygranej lub przegranej).
Koncepcja gry organizacyjnej jest teoretycznym uogólnieniem systemowej współzależności zjawisk organizacyjnych, tzn. ustrukturalizowanej współzależności elementów wchodzących w skład systemu oraz elementów otoczenia,
Język koncepcji
Zapożyczony z klasycznej teorii gier: gra, gracz, strategia, wybór, stawka, cenność wyniku, układ preferencji, koalicja, reguły gry, ryzyko, pewność, niepewność, wygrane, przegrane. Z ogólnej teorii systemów zaczerpnięto: system, otoczenie, relacje, elementy systemu, cele systemu, procesy sterowania. Niewiele pojęć charakterystycznych dla języka teorii organizacji: struktura formalna, formalizacji, normy
organizacyjne, pojęcie racjonalności. GRA
M. Crozier i E. Friedberg:
• gra jest „.. konkretnym mechanizmem, dzięki któremu ludzie strukturalizują swoje stosunki władzy, regulują je i podtrzymują, zapewniając sobie jednocześnie pewien margines swobody działania".
• gra jest instrumentem opracowanym przez ludzi dla regulowania ich kooperacji. Jest ona podstawowym instrumentem działania zorganizowanego. A. K. Koźmiński i A. M. Zawiślak: gra jest informacyjnym narzędziem sterowania przebiegiem materialnych procesów reprodukcji rozszerzonej.
Rodzaje gier organizacyjnych:
• o charakterze produktywnym i gry pasożytnicze,
• gry wewnątrzorganizacyjne i gry zewnętrzne (gry z otoczeniem),
• gry toczące się na szczeblu wykonawczym organizacji i gry na różnych szczeblach hierarchii zarządzania,
• gry doraźne i gry trwałe,
• gry zatomizowane i gry koalicyjne,
• gry oparte na sytuacjach powtarzalnych i gry oparte na sytuacjach niepowtarzalnych (z punktu widzenia graczy biorących w nich udział).
Geneza gry
Gra rodzi się z niepewności, a generatorem tych niepewności jest natura oraz ograniczona ilość i dostępność dla człowieka jej zasobów:
a) współdziałanie ludzi to ich koalicja przeciw naturze,
b) wokół niepewności „naturalnych" wyrastają problemy i niepewności „sztuczne", tworzone już przez samych ludzi dążących do umacniania swojej pozycji w grze z innymi ludźmi,
c) gra toczy się wokół możliwości kontrolowania najważniejszych rodzajów niepewności,
d) gracz, który uzyskuje wyraźną kontrolę nad którymś z kluczowych źródeł niepewności, może narzucać innym uczestnikom organizacji warunki gry, a w szczególności warunki własnego uczestnictwa w grze, tzn. wysokość własnych wkładów i uzyskiwanych przez siebie wygranych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)