Wakat w Stolicy Apostolskiej - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 532
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wakat w Stolicy Apostolskiej - omówienie  - strona 1 Wakat w Stolicy Apostolskiej - omówienie  - strona 2 Wakat w Stolicy Apostolskiej - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

Wakat w Stolicy Apostolskiej
W pierwszych wiekach wyboru na biskupa Rzymu dokonywali biskupi diecezji okalających miasto Rzym oraz prezbiterzy a następnie ten, który został wybrany o wyborze listem powiadamiał wszystkich. Odbywało się to na podstawie listu Klemensa do Koryntian tj. koniec I wieku a także na podstawie listu św. Cypriana. Sytuacja miała oczywiście charakter polityczny, były różnego rodzaju naciski. Dopiero Mikołaj II w roku 1059 a więc w roku wielkiej Schizmy Wschodniej ustanowił konieczność wyboru następcy na Stolicy Piotrowej przez Kolegium Kardynałów a Aleksander III na soborze laterańskim w 1179 roku ustanowił, że nie ma konieczności aprobaty tego wyboru przez Kolegium Kardynalskie przez kler. Następnym etapem było to, ze w roku 1274, na czwartym soborze laterańskim postanowiono, że koniecznym dla wyboru następcy na stolicy piotrowej jest konklawe.
Współcześnie wyboru dokonuje się na podstawie konstytucji. Bo kodeksy oba stwarzają generalną podstawę wedle której uprawnionymi stosownie do kanonu 349 kodeksu łacińskiego, są kardynałowie św. Kościoła rzymskiego. Odpowiednikiem tego samego kanonu w prawie wschodnim jest kanon 49 tego kodeksu, którzy to reprezentują uniwersalność kościoła powszechnego to w prawie specjalnym, które ustanowił Jan Paweł II konstytucji apostolskiej, która nazywa się ?Uniwersi dominici gredis? Z 22 lutego 1996 roku i zastępuje wcześniejszą w tej materii konstytucję apostolska papierze Pawła VI ?Romanopontifi przyefgendo? z 1975 rokuw sposób całościowy konstytucja ta Jana Pawła II reguluje sposób wyboru papieża. Po pierwsze należy powiedzieć, że kolegium elektorów to kardynałowie, kolegium kardynalskie. Nie wszyscy mają efektywne prawo głos, a jedynie ci, którzy z momentem wakatu na stolicy Apostolskiej nie ukończyli 80 roku życia. Tylko Ci biorą udział w konklawe, maja prawo głosu. Konklawe odbywa się koniecznie od 1274 roku - czyli od IV soboru laterańskiego. Obradują kardynałowie oddzieleni separamentem od całego świata (od telefonów komórkowych, od radia, od telewizji) w Kaplicy Sykstyńskiej Pałacu Apostolskiego. Są zakwaterowani, oddzieleni w tzw. Domu Ś. Marty na terenie Państwa Watykańskiego. Podmiotem, który może zostać wybrany na następcę na Stolicy Piotrowej jest każdy wierny płci męskiej. W prawie nie ma ograniczenia co do możliwości powołania na ten urząd osoby duchownej bądź niekoniecznie. Natomiast od 1372 roku nie zdarzyło się w praktyce jakoby nie został wydany z grona kardynalskiego.
Jan Paweł II zmienił dotychczasowe prawo uprzednio obowiązujące, że obecnie nie dopuszcza się wyboru przez aklamację i wyboru poprzez kompromis ale przez zwykłe głosowanie.
Kompromis polega na tym, ze przy braku zgody wybiera się ze swego grona, grona kardynałów 3, 4 osoby, które dokonują wyboru. Elementem koniecznym jest przyjęcie tego wyboru. Zmiana w stosunku do prawa powszechnie obowiązującego, [a tym razem mówię o zmianie kodeksowej] jest taka, że niegdyś, przed kodeksem z 1983 roku, który wprowadził w życie, promulgował Jan Paweł II, przed kodeksem kanonu kościołów wschodnich, który również wprowadził wżycie i promulgował jan Paweł II władzę papieską nominat uzyskiwał z momentem akceptacji

(…)

… w instrukcji dla duszpasterzy w sprawie zawarcia małżeństwa konkordatowego z 12 listopada 1988 roku Konferencja Episkopatu Polski precyzuje zmieniając niektóre wcześniejsze w instrukcji z 1986 roku. Otóż poza wymogami czysto formalnymi kiedy to w punkcie 12 stanowi się, że nupturienci mają obowiązek przedstawiania 3 egzemplarzy tzw. zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa uzyskanym z USC, (a to zaświadczenie traci ważność po trzech miesiącach od dnia wystawienia) a duchowny ma obowiązek poinformować o treści podstawowych przepisów prawa polskiego to ponadto stanowi się w punkcie 18A: Duchowny wobec którego nupturienci zawierają małżeństwo konkordatowe itd. Znaczy to po prostu, że owa instrukcja wespół z KRIO analizując sytuację prawną osób zamierzających zawrzeć małżeństwo…
… jak i formę nadzwyczajną. Otóż pomocny w interpretacji w tej materii jest po pierwsze obwieszczenie MSWiA z 4 listopada 1998 roku, które zwiera w załączniku wykaz stanowisk, których zajmowanie upoważnia do sporządzenia zaświadczenia stanowiącego podstawie sporządzenia aktu małżeństwa określonego a w art. 1 par. 2 i 3 KRiO i w punkcie pierwszym wymienia się, gdy idzie o kościół katolicki, następujące osoby…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz