To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
VI WSZECHROSYJSKI ZJAZD LEŚNY w Warszawie w 1878 roku jednogłośnie uchwalił rezolucje, że stosunki służebnościowe pośrednio i bezpośrednio stanowią przeszkodę dla racjonalnej gospodarki leśnej w Królestwie Polskim.
Obciążenie lasów służebnościami w większości przypadków przekraczało możliwości produkcyjne tych lasów. Oprócz tego występowały kradzieże drewna przy okazji korzystania z serwitutu opałowego.
Kolejne dekrety rządowe we wszystkich zaborach gwarantowały chłopom w zamian za utracone serwituty ekwiwalenty pieniężne, gruntowe, pastwiskowe, a nawet przydział lasów. Ludność chłopska stawała się jednak ofiarą nadużyć urzędników sądowych.
Sprawa likwidacji serwitutów została uznana przez SEJM USTAWODAWCZY RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ - 7 maja 1920 roku uchwalił on ustawę o likwidacji serwitutów na terenie byłego Królestwa Kongresowego. Jako materiał do opracowania tej ustawy posłużyły rosyjskie projekty 1902 roku senatora Podgorodnikowa, z 1910 roku senatora Reinckego, z 1913 roku opracowany prze Dumę) oraz ustawy zagraniczne. Ustawa ta upraszczała tryb postępowania przy dobrowolnych układach i wprowadzała pojęcie przymusowej likwidacji na żądanie jednej ze stron.
Jeszcze w 1923 roku około 37% lasów niepaństwowych, tj. około 1,7 mln ha, była obciążona serwitutami. Dopiero w następnych latach zlikwidowano je za odszkodowaniem w postaci przydziału lasu lub gruntów poleśnych.
W przeciągu 10 lat, tj. do 1930 roku likwidacja serwitutów mogła odbywać się na jednej i drugiej drodze, po tym czasie wszystkie serwituty miały być likwidowane przymusowo.
Ekwiwalent za zrzeczenie się praw serwitutowych mógł być wyznaczany w gruntach ornych, łąkach, lesie, a w nadzwyczajnych okolicznościach w gotówce.
Przy likwidacji przymusowej ustawa wymagała przeprowadzenia szacunku wartości serwitutu i wartości ekwiwalentu przez KOMISJĘ SZACUNKO~V~ ROZJEMCZĄ. Wartość korzyści serwitutowych oznaczona miała być na podstawie cen przeciętnych z ostatniego pięciolecia (zastrzeżenie, że za prawo wypasu 1 sztuki bydła posiadacze serwitutu nie mogą otrzymać więcej niż 3 morgi pastwiska).
Część serwitutów była likwidowana kosztem gruntów leśnych. Likwidacja serwitutów leśnych powinna na była odbywać się przede wszystkim kosztem gruntów ornych - nie tylko w majątkach prywatnych ale i w państwowych. Nie zawsze to było przestrzegane. Na przykład likwidacja serwitutów ciążących na lasach byłego Księstwa Łowickiego (nadleśnictwo Skierniewice) nastąpiła kosztem gruntów leśnych, mimo iż w tych okolicach państwo rozporządzało znaczną ilością majątków rolnych. Takie postępowanie było niekorzystne dla serwitutantów, których roszczenia nie zostały zaspokojone gruntami rolnymi lecz leśnymi, nie zawsze odpowiednimi pod uprawę rolną.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)