Ustawa o Trybunale Konstytucyjnym - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 483
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ustawa o Trybunale Konstytucyjnym - omówienie  - strona 1 Ustawa o Trybunale Konstytucyjnym - omówienie  - strona 2 Ustawa o Trybunale Konstytucyjnym - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

©Kancelaria Sejmu
s. 1/25
USTAWA
z dnia 1 sierpnia 1997 r.
o Trybunale Konstytucyjnym
Rozdział 1
Właściwość i ustrój Trybunału Konstytucyjnego
Art. 1.
1. Trybunał Konstytucyjny, zwany dalej „Trybunałem”, jest organem władzy sądowniczej, powołanym do badania zgodności z Konstytucją aktów normatywnych i umów międzynarodowych oraz wykonywania innych zadań określonych
w Konstytucji.
2. Siedzibą Trybunału jest Warszawa.
Art. 2.
1. Trybunał orzeka w sprawach:
1) zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją,
2) zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie,
3) zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe,
z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami,
4) skargi konstytucyjnej,
5) sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami
państwa,
6) zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych.
2. Trybunał na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej stwierdza zgodność z Konstytucją ustawy przed jej podpisaniem oraz umowy międzynarodowej przed jej ratyfikacją.
3. Trybunał na wniosek Marszałka Sejmu rozstrzyga w sprawie stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej, gdy Prezydent nie jest w stanie zawiadomić Marszałka Sejmu o niemożności sprawowania
urzędu. W razie uznania przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez
Prezydenta Trybunał powierza Marszałkowi Sejmu tymczasowe wykonywanie
obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej.
2011-07-15
Opracowano na podstawie: Dz. U. z 1997
r. Nr 102, poz. 643, z
2000 r. Nr 48, poz.
552, Nr 53, poz. 638,
z 2001 r. Nr 98, poz.
1070, z 2005 r. Nr
169, poz. 1417, z 2009
r. Nr 56, poz. 459, Nr
178, poz. 1375, z 2010
r. Nr 182, poz. 1228,
Nr 197, poz. 1307, z
2011 r. Nr 112, poz.
654.
©Kancelaria Sejmu
s. 2/25
Art. 3.
Każdy sąd może przedstawić Trybunałowi pytanie prawne co do zgodności aktu
normatywnego z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi lub
ustawą, jeżeli od odpowiedzi na pytanie prawne zależy rozstrzygnięcie sprawy toczącej się przed sądem.
Art. 4.
1. Trybunał informuje Sejm i Senat o istotnych problemach, wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału. Nad informacją tą nie przeprowadza się głosowania.
2. Trybunał przedstawia właściwym organom stanowiącym prawo uwagi o stwierdzonych uchybieniach i lukach w prawie, których usunięcie jest niezbędne dla
zapewnienia spójności systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 5.
1. W skład Trybunału wchodzi piętnastu sędziów Trybunału.
2. Sędziego Trybunału wybiera Sejm na 9 lat.
3. Sędzią Trybunału może być osoba, która posiada kwalifikacje wymagane do
zajmowania stanowiska sędziego Sądu Najwyższego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego.
4. Kandydatów na stanowisko sędziego Trybunału przedstawia co najmniej 50 posłów lub Prezydium Sejmu. Uchwała Sejmu w sprawie wyboru sędziego Trybunału zapada bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy
ogólnej liczby posłów.
5. Osoba wybrana na stanowisko sędziego Trybunału składa wobec Prezydenta
Rzeczypospolitej ślubowanie następującej treści:
„Ślubuję uroczyście przy wykonywaniu powierzonych mi obowiązków sędziego Trybunału Konstytucyjnego służyć wiernie Narodowi, stać na straży
Konstytucji, a powierzone mi obowiązki wypełniać bezstronnie i z najwyższą
starannością.”
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.
6. Odmowa złożenia ślubowania jest równoznaczna ze zrzeczeniem się stanowiska
sędziego Trybunału.
Art. 6.
1. Sędziowie Trybunału w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają
tylko Konstytucji.
2. Wynagrodzenie zasadnicze sędziego Trybunału stanowi wielokrotność podstawy
ustalenia tego wynagrodzenia, z zastosowaniem mnożnika 5,0.
3. Podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego Trybunału w danym
roku stanowi przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego,
ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 3/25
Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.1)), z zastrzeżeniem
ust. 4.
4. Jeżeli przeciętne wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3, jest niższe od przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego za drugi kwartał roku poprzedzającego –
przyjmuje się podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego Trybunału w dotychczasowej wysokości.
5. Wynagrodzenie prezesa oraz wiceprezesa Trybunału odpowiada wynagrodzeniu
zasadniczemu sędziego Trybunału powiększonemu o dodatek funkcyjny ustalany
według podstawy, o której mowa w ust. 3, z zastosowaniem mnożnika, odpowiednio: 1,2 oraz 0,8.
6. Sędzia Trybunału po zakończeniu swojej kadencji przechodzi w stan spoczynku.
7. Sędzia Trybunału po zakończeniu swojej kadencji ma prawo powrócić na poprzednio zajmowane stanowisko lub otrzymać stanowisko równorzędne poprzednio zajmowanemu. Do sędziego, który skorzysta z tego prawa, nie ma zastosowania przepis ust. 6.
8. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do praw i obowiązków oraz odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów Trybunału stosuje się odpowiednio przepisy
dotyczące praw i obowiązków oraz odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów
Sądu Najwyższego.
1.
2.
3.
4.
Art. 7.
Zgodę na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej lub pozbawienie wolności
sędziego wyraża Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału, zwane dalej
„Zgromadzeniem Ogólnym”, z wyłączeniem sędziego Trybunału, którego wniosek dotyczy.
Prezes Trybunału niezwłocznie informuje Zgromadzenie Ogólne o zatrzymaniu
sędziego Trybunału i zajętym przez siebie w tej sprawie stanowisku.
Przed podjęciem uchwały w sprawie, o której mowa w ust. 1, Trybunał wysłuchuje wyjaśnień zainteresowanego sędziego, chyba że nie jest to możliwe.
Uchwała zapada większością 2/3 głosów sędziów Trybunału uczestniczących w
Zgromadzeniu Ogólnym.
Do czasu podjęcia przez Trybunał uchwały wyrażającej zgodę na pociągnięcie
sędziego Trybunału do odpowiedzialności karnej lub pozbawienie wolności,
wolno w stosunku do niego podejmować tylko czynności nie cierpiące zwłoki.
Art. 8.
Sędzia Trybunału odpowiada dyscyplinarnie za naruszenie przepisów prawa, uchybienie godności swego urzędu lub inne nieetyczne zachowanie, mogące podważyć
zaufanie do jego osoby.
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz.
593, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252, Nr 121, poz. 1264, Nr 144, poz. 1530, Nr 191, poz.
1954, Nr 210, poz. 2135 i Nr 236, poz. 2355, z 2005 r. Nr 41, poz. 401, Nr 167, poz. 1397 i Nr 169,
poz. 1412 i 1421, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 208, poz. 1534, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr
82, poz. 558, Nr 191, poz. 1368 i 1369 i Nr 200, poz. 1445, z 2008 r. Nr 67, poz. 411, Nr 192, poz.
1180, Nr 228, poz. 1507 i Nr 237, poz. 1656 oraz z 2009 r. Nr 8, poz. 38 i Nr 42, poz. 338.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 4/25
Art. 9.
1. W postępowaniu dyscyplinarnym orzeka Trybunał:
1) w pierwszej instancji - w składzie pięciu sędziów Trybunału,
2) w drugiej instancji - w pełnym składzie sędziów Trybunału.
2. Sędziów do składów orzekających i rzecznika dyscyplinarnego ustala w drodze
losowania Zgromadzenie Ogólne.
3. Od orzeczeń dyscyplinarnych nie przysługuje kasacja.
Art. 10.
Karami dyscyplinarnymi są:
1) upomnienie,
2) nagana,
3) usunięcie ze stanowiska sędziego Trybunału.
1.
2.
3.
4.
Art. 11.
Wygaśnięcie mandatu sędziego Trybunału stwierdza Zgromadzenie Ogólne na
skutek:
1) zrzeczenia się stanowiska sędziego Trybunału,
2) stwierdzenia orzeczeniem komisji lekarskiej trwałej niezdolności do pełnienia
obowiązków sędziego Trybunału z powodu choroby, ułomności lub upadku
sił,
3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu,
4) prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego o skazaniu na karę usunięcia ze
stanowiska sędziego Trybunału.
Wygaśnięcie mandatu sędziego Trybunału na skutek śmierci stwierdza prezes
Trybunału.
Zgromadzenie Ogólne podejmuje uchwałę po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego, a w szczególności po zaznajomieniu się z aktami
postępowania karnego lub dyscyplinarnego i wysłuchaniu zainteresowanego,
chyba że nie jest to możliwe. W przypadku trwałej niezdolności do pełnienia
obowiązków ze względu na stan zdrowia, Trybunał może zwrócić się do odpowiedniego podmiotu wykonującego działalność leczniczą o wyrażenie opinii o
stanie zdrowia sędziego Trybunału.
Akt stwierdzający wygaśnięcie mandatu prezes Trybunału przekazuje Marszałkowi Sejmu.
Art. 12.
1. Organami Trybunału są: Zgromadzenie Ogólne oraz prezes Trybunału.
2. Zgromadzenie Ogólne tworzą sędziowie Trybunału.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 5/25
Art. 13.
1. Prezes Trybunału zwołuje co najmniej raz w roku Zgromadzenie Ogólne, na którym omawia się działalność Trybunału oraz problemy wynikające z jego orzecznictwa.
2. W Zgromadzeniu Ogólnym mają prawo wziąć udział przewodniczący zainteresowanych komisji sejmowych, komisji senackich, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny, Pierwszy Prezes Sądu
Najwyższego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, Rzecznik Praw
Obywatelskich i Rzecznik Praw Dziecka.
3. O zwołaniu Zgromadzenia Ogólnego prezes Trybunału zawiadamia Prezydenta
Rzeczypospolitej, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu i Prezesa Rady Ministrów, którzy mogą wziąć udział w Zgromadzeniu Ogólnym bądź delegować
swojego przedstawiciela.
Art. 14.
1. Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:
1) uchwalanie regulaminu Trybunału,
2) wybór kandydatów na prezesa i wiceprezesa Trybunału,
3) uchwalanie statutu Biura Trybunału,
4) uchwalenie projektu dochodów i wydatków Trybunału,
5) zatwierdzanie informacji, o której mowa w art. 4 ust. 1,
6) wykonywanie innych czynności, przewidzianych dla Zgromadzenia Ogólnego
w ustawie lub w regulaminie.
2. Zgromadzenie Ogólne podejmuje uchwały, jeżeli bierze w nim udział co najmniej 2/3 ogólnej liczby sędziów Trybunału, w tym prezes lub wiceprezes Trybunału.
3. O porządku obrad Zgromadzenia Ogólnego i jego terminie prezes Trybunału
powiadamia wszystkich sędziów Trybunału co najmniej siedem dni przed jego
terminem.
4. W szczególnych przypadkach Zgromadzenie Ogólne może się uznać za zdolne
do podejmowania uchwał, mimo niezachowania terminu, określonego w ust. 3.
5. Zgromadzeniu Ogólnemu przewodniczy prezes lub wiceprezes Trybunału.
6. Uchwały Zgromadzenia Ogólnego zapadają zwykłą większością głosów, chyba
że ustawa stanowi inaczej. Głosowanie jest jawne, o ile żaden z sędziów Trybunału nie zażąda głosowania tajnego.
7. Regulamin Trybunału podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Art. 15.
1. Prezesa i wiceprezesa Trybunału powołuje Prezydent Rzeczypospolitej spośród
dwóch kandydatów przedstawionych na każde stanowisko przez Zgromadzenie
Ogólne.
2. Kandydatów na stanowisko prezesa lub wiceprezesa Trybunału wybiera Zgromadzenie Ogólne spośród sędziów Trybunału, którzy w głosowaniu tajnym uzy2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 6/25
skali kolejno największą liczbę głosów. Wybór powinien być dokonany nie później niż trzy miesiące przed upływem kadencji urzędującego prezesa lub wiceprezesa. W przypadku opróżnienia stanowiska prezesa lub wiceprezesa Trybunału wyboru kandydatów dokonuje się w terminie jednego miesiąca.
3. Obradom Zgromadzenia Ogólnego w części dotyczącej wyboru kandydatów na
stanowisko prezesa i wiceprezesa Trybunału przewodniczy najstarszy wiekiem
sędzia Trybunału uczestniczący w Zgromadzeniu Ogólnym.
Art. 16.
1. Prezes Trybunału reprezentuje Trybunał na zewnątrz oraz wykonuje czynności
określone w ustawie i regulaminie.
2. Wiceprezes Trybunału zastępuje prezesa w czasie jego nieobecności oraz wykonuje inne obowiązki wynikające z ustalonego przez prezesa Trybunału podziału
czynności.
3. W razie przeszkód w sprawowaniu obowiązków przez prezesa i wiceprezesa
Trybunału, zastępuje ich sędzia Trybunału wyznaczony przez prezesa Trybunału; w przypadku niemożności wyznaczenia sędziego przez prezesa Trybunału
zastępuje prezesa i wiceprezesa Trybunału najstarszy wiekiem sędzia Trybunału.
Art. 17.
1. Organizacyjne i administracyjne warunki pracy Trybunału zapewnia prezes Trybunału oraz podległe mu Biuro Trybunału.
2. Biurem Trybunału kieruje szef, którego powołuje i odwołuje Zgromadzenie
Ogólne na wniosek prezesa Trybunału.
3. Wynagrodzenie szefa Biura Trybunału jest ustalane na podstawie przepisów o
wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w zakresie
dotyczącym sekretarza stanu.
4. Szczegółowy zakres zadań i strukturę Biura Trybunału określa statut.
5. Do pracowników Biura Trybunału stosuje się przepisy o pracownikach urzędów
państwowych.
Art. 18.
1. Projekt dochodów i wydatków Trybunału w brzmieniu uchwalonym przez
Zgromadzenie Ogólne Minister Finansów włącza do projektu budżetu państwa.
2. Prezesowi Trybunału w zakresie wykonywania budżetu Trybunału przysługują
uprawnienia Ministra Finansów.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 7/25
Rozdział 2
Postępowanie przed Trybunałem
Przepisy ogólne
Art. 19.
1. Trybunał w toku postępowania powinien zbadać wszystkie istotne okoliczności
w celu wszechstronnego wyjaśnienia sprawy.
2. Trybunał nie jest związany wnioskami dowodowymi uczestników postępowania
i może z urzędu dopuścić dowody, jakie uzna za celowe dla wyjaśnienia sprawy.
Art. 20.
W sprawach nie uregulowanych w ustawie do postępowania przed Trybunałem stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego.
Art. 21.
1. Sądy i inne organy władzy publicznej są obowiązane udzielić Trybunałowi pomocy i na jego żądanie przedstawić akta postępowania, wiążące się z postępowaniem przed Trybunałem.
2. Trybunał powinien bez zbędnej zwłoki po dokonaniu użytku dowodowego z akt
postępowania zwrócić je właściwemu organowi.
Art. 22.
Trybunał może zwracać się do Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego o informacje co do wykładni określonego przepisu prawa w orzecznictwie sądowym.
Art. 23.
1. Rozprawy Trybunału są jawne, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej.
Przewodniczący składu orzekającego może wyłączyć jawność ze względu na
bezpieczeństwo państwa lub ochronę informacji niejawnych o klauzuli tajności
„tajne” lub „ściśle tajne”.
2. Sędziowie Trybunału są upoważnieni do dostępu do informacji niejawnych
związanych z rozpoznawaną przez Trybunał sprawą.
3. Świadek lub biegły może być przesłuchany co do okoliczności stanowiących informację niejawną o klauzuli tajności „tajne” lub „ściśle tajne” po zwolnieniu
przez uprawniony organ od obowiązku zachowania tajemnicy. Odmowa zgody
może być uzasadniona jedynie ważnym interesem państwa.
4. Świadek lub biegły nie korzysta z prawa odmowy złożenia zeznań, o którym
mowa w ust. 3, jeżeli Trybunał uzna taką odmowę za nieuzasadnioną.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 8/25
Art. 24.
1. Koszty postępowania przed Trybunałem, z zastrzeżeniem ust. 2, ponosi Skarb
Państwa.
2. Wraz z wyrokiem uwzględniającym skargę konstytucyjną, Trybunał orzeka w
drodze postanowienia na rzecz wnoszącego skargę konstytucyjną zwrot kosztów
postępowania przed Trybunałem od organu, który wydał akt normatywny będący przedmiotem skargi konstytucyjnej. W uzasadnionych przypadkach Trybunał
może orzec zwrot kosztów postępowania przed Trybunałem również wówczas,
gdy nie uwzględnił skargi konstytucyjnej.
3. Trybunał może określić wysokość kosztów reprezentowania wnoszącego skargę
konstytucyjną przez adwokata lub radcę prawnego w zależności od charakteru
sprawy i wkładu pełnomocnika w przyczynienie się do jej wyjaśnienia i rozstrzygnięcia.
Art. 25.
1. Trybunał orzeka:
1) w pełnym składzie w sprawach:
a) sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa,
b) o stwierdzenie przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta
Rzeczypospolitej oraz powierzeniu Marszałkowi Sejmu tymczasowego
wykonywania obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej,
c) zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych,
d) z wniosku Prezydenta Rzeczypospolitej o stwierdzenie zgodności ustawy z Konstytucją przed jej podpisaniem lub umowy międzynarodowej
z Konstytucją przed jej ratyfikacją,
e) o szczególnej zawiłości, z inicjatywy prezesa Trybunału lub gdy z
wnioskiem o rozpoznanie zwróci się skład orzekający wyznaczony do
rozpoznania danej sprawy albo w sprawach, w których szczególna zawiłość wiąże się z nakładami finansowymi nie przewidzianymi w ustawie budżetowej, a w szczególności gdy skład orzekający zamierza odstąpić od poglądu prawnego wyrażonego w orzeczeniu wydanym w
pełnym składzie,
2) w składzie pięciu sędziów Trybunału w sprawach:
a) zgodności ustaw albo ratyfikowanych umów międzynarodowych z
Konstytucją,
b) zgodności ustaw z umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja
wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie,
3) w składzie trzech sędziów Trybunału w sprawach:
a) zgodności innych aktów normatywnych z Konstytucją, ratyfikowanymi
umowami międzynarodowymi i ustawami,
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 9/25
b) zażaleń na odmowę nadania biegu wnioskom o stwierdzenie zgodności
aktu normatywnego z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi lub ustawami oraz skargom konstytucyjnym,
c) wyłączenia sędziego.
2. Rozpoznanie sprawy w pełnym składzie wymaga udziału co najmniej dziewięciu
sędziów Trybunału. Rozprawie przewodniczy prezes lub wiceprezes Trybunału,
a w razie przeszkód w przewodniczeniu przez te osoby - najstarszy wiekiem sędzia Trybunału.
3. Sędziów do składu orzekającego Trybunału, w tym przewodniczącego składu i
sędziego sprawozdawcę z uwzględnieniem kolejności wpływu spraw, wyznacza
prezes Trybunału.
Art. 26.
1. Sędzia Trybunału podlega wyłączeniu od udziału w rozstrzyganiu w sprawach, w
których:
1) wydał lub uczestniczył w wydaniu zakwestionowanego aktu normatywnego,
wyroku, decyzji administracyjnej albo innego rozstrzygnięcia,
2) był przedstawicielem, pełnomocnikiem, radcą prawnym lub doradcą jednego
z uczestników postępowania,
3) zachodzą inne przyczyny uzasadniające wyłączenie sędziego, określone w art.
48 Kodeksu postępowania cywilnego.
2. Sędziego Trybunału wyłącza się od udziału w postępowaniu na jego żądanie lub
na żądanie uczestnika postępowania albo z urzędu, jeżeli zostanie uprawdopodobnione istnienie okoliczności, nie wymienionych w ust. 1, mogących wywołać
wątpliwość co do jego bezstronności.
3. O wyłączeniu sędziego z przyczyn wymienionych w ust. 1 postanawia prezes
Trybunału, a z przyczyn wymienionych w ust. 2 - Trybunał.
4. Do czasu rozstrzygnięcia sprawy o wyłączenie sędzia Trybunału może wykonywać tylko czynności nie cierpiące zwłoki.
Art. 27.
Uczestnikami postępowania przed Trybunałem są:
1) podmiot, który złożył wniosek lub skargę konstytucyjną,
2) organ, który wydał akt objęty wnioskiem lub skargą konstytucyjną, albo
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, jeżeli Rada Ministrów wyznaczyła
Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa do reprezentowania Rady Ministrów lub ministrów w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym,
2a) sąd, który przedstawił Trybunałowi Konstytucyjnemu pytanie prawne, o ile
zgłosił udział w postępowaniu wszczętym na skutek tego pytania prawnego i
wyznaczył spośród sędziów tego sądu umocowanego przedstawiciela,
3) organ statutowy partii - w sprawach o stwierdzenie zgodności celów lub działalności partii politycznych z Konstytucją,
4) centralny konstytucyjny organ państwa, którego dotyczy spór kompetencyjny,
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 10/25
5) Prokurator Generalny,
6) przedstawiciele Sejmu, Prezydenta Rzeczypospolitej i Ministra Spraw Zagranicznych - w sprawach o stwierdzenie zgodności z Konstytucją umów międzynarodowych ratyfikowanych w trybie art. 89 ust. 1 Konstytucji,
7) przedstawiciele Prezydenta Rzeczypospolitej i Ministra Spraw Zagranicznych
- w sprawach o stwierdzenie zgodności z Konstytucją innych ratyfikowanych
umów międzynarodowych,
8) Rzecznik Praw Obywatelskich, jeżeli zgłosił udział w postępowaniu dotyczącym skargi konstytucyjnej,
9) Rzecznik Praw Dziecka, jeżeli zgłosił udział w postępowaniu wszczętym na
wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich lub w postępowaniu w sprawie
skargi konstytucyjnej, dotyczących praw dziecka.
Art. 28.
Na rozprawie w sprawie uznania przejściowej niemożności sprawowania urzędu
przez Prezydenta Rzeczypospolitej uczestniczą osobiście Marszałek Sejmu, Marszałek Senatu, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego oraz Prokurator Generalny.
Art. 29.
1. Uczestnik postępowania działa przed Trybunałem osobiście lub przez umocowanego przedstawiciela.
2. W postępowaniu przed Trybunałem Marszałek Sejmu, Sejm lub grupa posłów,
będąca wnioskodawcą, działają przez wyznaczonego przez siebie posła jako
przedstawiciela.
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do Senatu.
4. Wnioskodawcy, o których mowa w ust. 2 i 3, mogą, obok przedstawicieli, ustanowić także pełnomocników spośród osób nie będących posłami lub senatorami,
w liczbie najwyżej trzech.
5. W sprawach rozpoznawanych przez Trybunał w pełnym składzie uczestniczy
Prokurator Generalny lub jego zastępca. W sprawach rozpoznawanych w innych
składach uczestniczy prokurator Prokuratury Generalnej.
Art. 30.
1. Pismami procesowymi są wnioski i oświadczenia uczestników postępowania,
wnoszone do Trybunału w toku postępowania poza rozprawą.
2. Pisma i załączniki wnoszone do Trybunału powinny być sporządzone w liczbie
pozwalającej na doręczenie ich wszystkim uczestnikom postępowania oraz zachowanie dwóch egzemplarzy w aktach sprawy.
Art. 31.
1. Wszczęcie postępowania przed Trybunałem następuje na podstawie wniosku, pytania prawnego albo skargi konstytucyjnej uprawnionego podmiotu.
2. Wnioskodawca może do rozpoczęcia rozprawy wycofać wniosek, pytanie prawne albo skargę.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 11/25
Art. 32.
1. Wniosek albo pytanie prawne powinny odpowiadać wymaganiom dotyczącym
pism procesowych, a ponadto zawierać:
1) wskazanie organu, który wydał kwestionowany akt normatywny,
2) określenie kwestionowanego aktu normatywnego lub jego części,
3) sformułowanie zarzutu niezgodności z Konstytucją, ratyfikowaną umową
międzynarodową lub ustawą kwestionowanego aktu normatywnego,
4) uzasadnienie postawionego zarzutu, z powołaniem dowodów na jego poparcie.
2. Wniosek pochodzący od organu lub organizacji, o których mowa w art. 191 ust.
1 pkt 3-5 Konstytucji, powinien zawierać także powołanie przepisu prawa lub
statutu, wskazującego, że kwestionowana ustawa lub inny akt normatywny dotyczy spraw objętych ich zakresem działania.
3. Pytanie prawne powino także wskazywać, w jakim zakresie odpowiedź na pytanie może mieć wpływ na rozstrzygnięcie sprawy, w związku z którą pytanie zostało postawione, a ponadto wymienić organ, przed którym toczy się postępowanie w sprawie, oraz oznaczenie sprawy.
Art. 33.
O wpłynięciu wniosku albo pytania prawnego prezes Trybunału informuje pozostałych uczestników postępowania, przekazuje im odpisy wniosku albo pytania prawnego oraz poucza o prawie złożenia pisemnych wyjaśnień.
Art. 34.
1. Uczestnicy postępowania są obowiązani do składania Trybunałowi wszelkich
wyjaśnień dotyczących sprawy oraz do zgłaszania dowodów, potrzebnych do jej
wyczerpującego wyjaśnienia.
2. Uczestnicy postępowania mają prawo przeglądać akta sprawy oraz sporządzać i
otrzymywać odpisy lub wyciągi z tych akt.
Art. 35.
Prezes Trybunału albo przewodniczący składu orzekającego mogą zezwolić innym
osobom na przeglądanie akt, jeżeli jest to uzasadnione ważnym interesem prawnym
tej osoby lub interesem publicznym. Nie dotyczy to spraw rozpoznawanych z wyłączeniem jawności.
Art. 36.
1. Wniosek, o którym mowa w art. 32 ust. 2, prezes Trybunału kieruje do wyznaczonego przez siebie sędziego Trybunału w celu wstępnego rozpoznania na posiedzeniu niejawnym.
2. Jeżeli wniosek nie odpowiada warunkom formalnym, sędzia Trybunału wzywa
do usunięcia braków w terminie 7 dni od daty zawiadomienia.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 12/25
3. Gdy wniosek jest oczywiście bezzasadny lub braki nie zostały usunięte w określonym terminie, sędzia Trybunału wydaje postanowienie o odmowie nadania
wnioskowi dalszego biegu.
4. Na postanowienie w sprawie nie nadania wnioskowi dalszego biegu wnioskodawcy przysługuje zażalenie do Trybunału w terminie 7 dni od daty doręczenia
postanowienia.
5. Trybunał, na posiedzeniu niejawnym, postanowieniem pozostawia bez rozpoznania zażalenie wniesione po upływie terminu określonego w ust. 4.
6. Po stwierdzeniu, że zażalenie zostało wniesione w terminie, prezes Trybunału
kieruje je do rozpoznania na posiedzeniu niejawnym przez Trybunał i wyznacza
termin rozpoznania.
7. Trybunał, uwzględniając zażalenie, kieruje sprawę do rozpoznania na rozprawie.
Na postanowienie o nieuwzględnieniu zażalenia nie przysługuje środek odwoławczy.
Art. 37.
Wnioski i pytania prawne, co do których nie zachodzą przeszkody formalne, prezes
Trybunału kieruje do rozpoznania na rozprawie przez właściwy skład orzekający
oraz wyznacza termin rozprawy.
Art. 38.
Przewodniczący składu orzekającego wydaje zarządzenia, mające na celu właściwe
przygotowanie rozprawy. Przewodniczący może w szczególności:
1) zarządzić doręczenie uczestnikom postępowania odpowiednich pism, wniesionych w toku postępowania,
2) wezwać uczestników postępowania do przedstawienia, w formie pisemnej, w
ustalonym terminie, stanowiska w sprawie,
3) zarządzić przedstawienie przez uczestników postępowania dokumentów i innych materiałów, potrzebnych do wyjaśnienia sprawy,
4) wezwać do udziału w postępowaniu inne organy lub organizacje, których
udział uzna za celowy dla należytego wyjaśnienia sprawy.
Art. 39.
1. Trybunał umarza na posiedzeniu niejawnym postępowanie:
1) jeżeli wydanie orzeczenia jest zbędne lub niedopuszczalne,
2) na skutek cofnięcia wniosku, pytania prawnego albo skargi konstytucyjnej,
3) jeżeli akt normatywny w zakwestionowanym zakresie utracił moc obowiązującą przed wydaniem orzeczenia przez Trybunał.
2. Jeżeli okoliczności, o których mowa w ust. 1, ujawnią się na rozprawie, Trybunał
wydaje postanowienie o umorzeniu postępowania.
3. Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wydanie orzeczenia o akcie normatywnym, który utracił moc obowiązującą przed wydaniem orzeczenia, jest konieczne
dla ochrony konstytucyjnych wolności i praw.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 13/25
Art. 40.
Wewnętrzny tok postępowania z wnioskami, skargami konstytucyjnymi i pytaniami
prawnymi określa regulamin Trybunału.
Postępowanie o stwierdzenie zgodności ratyfikowanych umów
międzynarodowych i aktów normatywnych z Konstytucją
oraz w sprawie pytań prawnych
Art. 41.
1. Udział w rozprawie organu, który wydał akt normatywny objęty wnioskiem, lub
jego przedstawiciela jest obowiązkowy.
2. W rozprawie o stwierdzenie zgodności ratyfikowanych umów międzynarodowych z Konstytucją obowiązkowy jest udział przedstawicieli Prezydenta Rzeczypospolitej, Ministra Spraw Zagranicznych i Prokuratora Generalnego, a w
przypadku umów międzynarodowych ratyfikowanych w trybie art. 89 ust. 1
Konstytucji - również przedstawiciela Sejmu.
Art. 42.
Orzekając o zgodności aktu normatywnego lub ratyfikowanej umowy międzynarodowej z Konstytucją, Trybunał bada zarówno treść takiego aktu lub umowy, jak też
kompetencję oraz dochowanie trybu wymaganego przepisami prawa do wydania
aktu lub do zawarcia i ratyfikacji umowy.
Art. 43.
W przypadku zwrócenia się przez Prezydenta Rzeczypospolitej do Trybunału o
stwierdzenie zgodności z Konstytucją ustawy budżetowej albo ustawy o prowizorium budżetowym przed jej podpisaniem - Trybunał orzeka w sprawie nie później
niż w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku w Trybunale.
Art. 44.
1. W sprawach o stwierdzenie zgodności aktu normatywnego z Konstytucją, w których orzeczenie Trybunału może wywoływać skutki wiążące się z nakładami finansowymi nie przewidzianymi w ustawach, o których mowa w art. 43, prezes
Trybunału zwraca się do Rady Ministrów o wydanie opinii w terminie dwóch
miesięcy.
2. Brak opinii Rady Ministrów po upływie terminu określonego w ust. 1 nie
wstrzymuje rozpoznawania sprawy.
Art. 45.
Art. 41-44 stosuje się odpowiednio do rozpoznawania pytania prawnego.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 14/25
Orzekanie w sprawach skarg konstytucyjnych
Art. 46.
1. Skarga konstytucyjna, zwana dalej „skargą”, może być wniesiona po wyczerpaniu drogi prawnej, o ile droga ta jest przewidziana, w ciągu 3 miesięcy od doręczenia skarżącemu prawomocnego wyroku, ostatecznej decyzji lub innego ostatecznego rozstrzygnięcia.
2. Skargę Trybunał rozpoznaje na zasadach i w trybie przewidzianym dla rozpoznawania wniosków o stwierdzenie zgodności ustaw z Konstytucją oraz innych
aktów normatywnych z Konstytucją lub ustawami.
3. (skreślony).
4. (skreślony).
Art. 47.
1. Skarga poza wymaganiami dotyczącymi pisma procesowego powinna zawierać:
1) dokładne określenie ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie
którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o wolnościach lub prawach albo obowiązkach określonych w Konstytucji i w stosunku do którego skarżący domaga się stwierdzenia niezgodności z Konstytucją,
2) wskazanie, jakie konstytucyjne wolności lub prawa i w jaki sposób - zdaniem
skarżącego - zostały naruszone,
3) uzasadnienie skargi, z podaniem dokładnego opisu stanu faktycznego.
2. Do skargi należy załączyć wyrok, decyzję lub inne rozstrzygnięcie, z podaniem
daty jej doręczenia, wydane na podstawie zakwestionowanego aktu normatywnego.
Art. 48.
1. Skargę i zażalenie na postanowienie o odmowie nadania skardze dalszego biegu
sporządzają adwokat lub radca prawny, chyba że skarżącym jest sędzia, prokurator, notariusz, profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych.
2. W razie niemożności poniesienia kosztów pomocy prawnej, skarżący może
zwrócić się do sądu rejonowego jego miejsca zamieszkania o ustanowienie dla
niego adwokata lub radcy prawnego z urzędu na podstawie Kodeksu postępowania cywilnego. Do czasu rozstrzygnięcia przez sąd wniosku nie biegnie termin
przewidziany w art. 46 ust. 1.
Art. 49.
Skarga podlega wstępnemu rozpoznaniu; art. 36 stosuje się odpowiednio.
Art. 50.
1. Trybunał może wydać postanowienie tymczasowe o zawieszeniu lub wstrzymaniu wykonania orzeczenia w sprawie, której skarga dotyczy, jeżeli wykonanie
wyroku, decyzji lub innego rozstrzygnięcia mogłoby spowodować skutki nieod2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 15/25
wracalne, wiążące się z dużym uszczerbkiem dla skarżącego lub gdy przemawia
za tym ważny interes publiczny lub inny ważny interes skarżącego.
2. Postanowienie tymczasowe doręcza się bezzwłocznie skarżącemu oraz właściwemu organowi sądowemu lub organowi egzekucyjnemu.
3. Trybunał uchyla postanowienie tymczasowe, jeżeli ustaną przyczyny, dla których zostało ono wydane.
Art. 51.
1. O wszczęciu postępowania Trybunał informuje Rzecznika Praw Obywatelskich i
Rzecznika Praw Dziecka; art. 33 stosuje się odpowiednio.
2. Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw Dziecka mogą, w terminie 60 dni
od otrzymania informacji, zgłosić udział w postępowaniu.
Art. 52.
1. Uczestnikami postępowania przed Trybunałem są: skarżący, organ, który wydał
zakwestionowany akt normatywny, albo Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, jeżeli Rada Ministrów wyznaczyła Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa
do reprezentowania Rady Ministrów lub ministrów w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym, i Prokurator Generalny; uczestnikiem jest również
Rzecznik Praw Obywatelskich, jeżeli zgłosił swój udział w postępowaniu, oraz
Rzecznik Praw Dziecka, jeżeli zgłosił udział w postępowaniu wszczętym na
wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich lub w postępowaniu w sprawie skargi
konstytucyjnej, dotyczących praw dziecka.
2. Rozprawa odbywa się bez względu na stawiennictwo uczestników postępowania.
Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych
Art. 53.
1. Trybunał rozstrzyga spory kompetencyjne, gdy dwa lub więcej centralne konstytucyjne organy państwa uznały się za właściwe do rozstrzygnięcia tej samej
sprawy lub wydały w niej rozstrzygnięcie (spór kompetencyjny pozytywny) albo
gdy organy te uznały się za niewłaściwe do rozstrzygnięcia określonej sprawy
(spór kompetencyjny negatywny).
2. Wniosek powinien wskazywać kwestionowane działanie lub zaniechanie oraz
przepis Konstytucji lub przepis ustawy, który został naruszony.
Art. 54.
1. Wszczęcie postępowania przed Trybunałem powoduje zawieszenie postępowania
przed organami, które prowadzą spór kompetencyjny.
2. Trybunał, po zaznajomieniu się ze stanowiskiem uczestników postępowania,
może podjąć postanowienie o tymczasowym uregulowaniu kwestii spornych, a
w szczególności o zawieszeniu czynności egzekucyjnych, jeżeli jest to koniecz-
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 16/25
ne dla zapobieżenia poważnym szkodom lub podyktowane szczególnie ważnym
interesem społecznym.
Badanie zgodności celów lub działalności partii politycznych z Konstytucją
Art. 55.
1. Osoby powołane do reprezentowania partii politycznej Trybunał stwierdza na
podstawie ustawy i statutu partii.
2. W przypadku, gdy nie można stwierdzić kto jest osobą upoważnioną do reprezentowania partii lub gdy nie można z nią nawiązać kontaktu albo gdy nastąpiła
zmiana osoby upoważnionej po wpłynięciu wniosku do Trybunału, Trybunał
uznaje za osobę upoważnioną osobę faktycznie kierującą partią w czasie podjęcia przez nią zakwestionowanej we wniosku działalności niezgodnej z Konstytucją.
Art. 56.
Wnioski w sprawie zgodności z Konstytucją celów partii politycznych, określonych
w statucie lub w programie, Trybunał rozpoznaje na zasadach i w trybie przewidzianym dla rozpoznania wniosków w sprawie zgodności aktów normatywnych z Konstytucją.
Art. 57.
1. Wnioski w sprawie zgodności z Konstytucją działalności partii politycznych
Trybunał rozpoznaje stosując odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego.
2. Ciężar udowodnienia niezgodności z Konstytucją spoczywa na wnioskodawcy,
który w tym celu powinien przedstawić lub zgłosić dowody wskazujące na tę
niezgodność.
Art. 58.
Trybunał może zlecić Prokuratorowi Generalnemu, w celu zebrania i utrwalenia dowodów, przeprowadzenie dochodzenia w określonym zakresie w sprawie zgodności
działalności partii politycznej z Konstytucją. Do dochodzenia tego stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego. Wskazany w postanowieniu Trybunału zakres postępowania jest wiążący.
Rozdział 3
Zasady i tryb orzekania oraz wykonywania orzeczeń
Rozprawy i posiedzenia
Art. 59.
1. Trybunał rozpoznaje na rozprawie wnioski w sprawach wymienionych w art. 2.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 17/25
2. Trybunał może rozpoznać na posiedzeniu niejawnym skargę konstytucyjną, jeżeli z przedstawionych na piśmie stanowisk uczestników postępowania bezspornie
wynika, że akt normatywny, na podstawie którego sąd lub organ administracji
publicznej orzekł ostatecznie o konstytucyjnych wolnościach lub prawach albo
obowiązkach skarżącego, jest niezgodny z Konstytucją. Wydane w tym trybie
orzeczenie podlega ogłoszeniu.
Art. 60.
1. Rozprawa nie może odbyć się wcześniej niż po upływie 14 dni od doręczenia
zawiadomienia o jej terminie, z zastrzeżeniem sprawy określonej w art. 2 ust. 3,
do rozstrzygnięcia której Trybunał winien przystąpić niezwłocznie.
2. Obecność na rozprawie wnioskodawcy jest obowiązkowa. W razie nie stawienia
się wnioskodawcy lub jego przedstawiciela, Trybunał umarza postępowanie albo
odracza rozprawę.
3. W razie niestawiennictwa uczestników postępowania, których obecność na rozprawie jest obowiązkowa, lub ich przedstawicieli, Trybunał może odroczyć rozprawę i wyznaczyć równocześnie nowy termin rozprawy. Warunek, o którym
mowa w ust. 1, nie ma zastosowania.
4. Nieobecność prawidłowo zawiadomionego Prokuratora Generalnego lub jego
przedstawiciela na rozprawie nie wstrzymuje rozpoznania sprawy, chyba że z
przepisów ustawy wynika obowiązek uczestnictwa w rozprawie.
5. Niestawiennictwo innych uczestników postępowania nie wstrzymuje rozpoznania sprawy; w takim przypadku sędzia sprawozdawca przedstawia na rozprawie
stanowisko nieobecnego uczestnika postępowania.
6. Trybunał odracza rozprawę w przypadku braku dowodu doręczenia lub nieprawidłowości w doręczeniu zawiadomienia o rozprawie uczestnikom postępowania, może także odroczyć rozprawę z innych ważnych powodów.
Art. 61.
Rozprawa rozpoczyna się od wywołania sprawy, po czym wnioskodawca, a następnie pozostali uczestnicy postępowania przedstawiają swe stanowiska i dowody na ich
poparcie. W tym celu przewodniczący składu orzekającego udziela głosu każdemu
uczestnikowi postępowania.
Art. 62.
1. Przewodniczący składu orzekającego kieruje rozprawą oraz wydaje zarządzenia
niezbędne do utrzymania porządku na rozprawie, a w razie potrzeby stosuje
środki przewidziane w prawie o ustroju sądów powszechnych dla utrzymania
powagi sądu.
2. Od zarządzeń przewodniczącego wydanych w toku rozprawy uczestnikom postępowania przysługuje odwołanie do składu orzekającego.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 18/25
Art. 63.
1. Z przebiegu rozprawy protokolant pod kierunkiem przewodniczącego składu
orzekającego sporządza protokół.
2. Protokół powinien zawierać:
1) datę i miejsce rozprawy, imiona i nazwiska członków składu orzekającego,
protokolanta oraz uczestników postępowania, ich przedstawicieli i pełnomocników, a także oznaczenie sprawy ze wzmianką co do jej jawności,
2) przebieg rozprawy, w szczególności wnioski i oświadczenia uczestników postępowania, wyniki postępowania dowodowego, wymienienie zarządzeń i
orzeczeń wydanych na rozprawie oraz stwierdzenie, czy zostały ogłoszone.
3. Uczestnicy postępowania mogą zgłaszać wnioski o sprostowanie lub uzupełnienie protokołu - do czasu ogłoszenia orzeczenia, a protokołu z rozprawy, na której orzeczenie zostało ogłoszone - w ciągu 14 dni od dnia rozprawy.
4. Protokół podpisują przewodniczący składu orzekającego i protokolant. Wzmiankę o sprostowaniu protokołu podpisuje przewodniczący składu orzekającego.
5. Wnioski, o których mowa w ust. 3, rozstrzyga zarządzeniem przewodniczący
składu orzekającego po wysłuchaniu protokolanta. Od zarządzenia nie przysługuje odwołanie.
6. Z przebiegu rozprawy może być sporządzony stenogram lub zapis za pomocą
aparatury utrwalającej dźwięk, niezależnie od sporządzenia protokołu. Stenogram przełożony na pismo zwykłe lub zapis dołącza się do protokołu.
Art. 64.
Przewodniczący składu orzekającego zamyka rozprawę, gdy Trybunał uzna sprawę
za dostatecznie wyjaśnioną.
Art. 65.
W sprawach, w których ustawa nie wymaga rozpoznania na rozprawie, Trybunał
rozstrzyga na posiedzeniu.
Orzeczenia Trybunału
Art. 66.
Trybunał orzekając jest związany granicami wniosku, pytania prawnego lub skargi.
Art. 67.
1. Trybunał wydaje orzeczenie po niejawnej naradzie sędziów składu orzekającego.
2. Narada obejmuje dyskusję i głosowanie nad mającym zapaść orzeczeniem i zasadniczymi motywami rozstrzygnięcia oraz sporządzenie orzeczenia.
3. Naradą kieruje przewodniczący składu orzekającego.
4. W sprawie o szczególnej zawiłości albo z innych ważnych powodów można odroczyć wydanie orzeczenia na okres nie przekraczający 14 dni.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 19/25
Art. 68.
1. Orzeczenie zapada większością głosów.
2. Przewodniczący składu orzekającego zbiera głosy sędziów według ich wieku poczynając od najmłodszego, sam zaś głosuje ostatni.
3. Członek składu orzekającego, który nie zgadza się z większością głosujących,
może przed ogłoszeniem orzeczenia zgłosić zdanie odrębne, uzasadniając je w
formie pisemnej; zdanie odrębne zaznacza się w orzeczeniu. Zdanie odrębne
może dotyczyć także samego uzasadnienia.
4. Orzeczenie podpisuje cały skład orzekający, nie wyłączając sędziego przegłosowanego.
Art. 69.
Orzeczenie Trybunału może odnosić się do całego aktu normatywnego albo do poszczególnych jego przepisów.
Art. 70.
1. Trybunał wydaje wyroki w sprawach dotyczących:
1) zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją,
2) zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie,
3) zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe,
z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami,
4) skarg konstytucyjnych,
5) zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych.
2. Trybunał wydaje postanowienia w sprawach:
1) rozstrzygania sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa,
2) rozstrzygania o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej,
3) powierzenia Marszałkowi Sejmu tymczasowego wykonywania obowiązków
Prezydenta Rzeczypospolitej,
4) innych, nie wymagających wydania wyroku.
Art. 71.
1. Orzeczenie Trybunału powinno zawierać:
1) wymienienie składu orzekającego i protokolanta,
2) datę i miejsce wydania,
3) wymienienie wnioskodawcy i innych uczestników postępowania,
4) dokładne określenie aktu normatywnego, którego dotyczy orzeczenie,
5) przedstawienie zarzutów wnioskodawcy lub składającego skargę konstytucyjną,
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 20/25
6) rozstrzygnięcie Trybunału.
2. Jeżeli Trybunał postanowi, że utrata mocy obowiązującej aktu normatywnego
nastąpić ma po dniu ogłoszenia orzeczenia stwierdzającego niezgodność z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą, w orzeczeniu określa się termin utraty mocy obowiązującej tego aktu.
3. Trybunał jest obowiązany, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od ogłoszenia orzeczenia, sporządzić jego uzasadnienie w formie pisemnej; uzasadnienie
podpisują sędziowie Trybunału, którzy głosowali nad orzeczeniem.
4. Jeżeli którykolwiek z sędziów, o których mowa w ust. 3, nie może podpisać uzasadnienia, przewodniczący składu orzekającego zaznacza na orzeczeniu przyczynę braku podpisu; jeżeli uzasadnienia nie może podpisać przewodniczący
składu orzekającego, przyczynę braku podpisu zaznacza na orzeczeniu najstarszy wiekiem z głosujących sędziów Trybunału.
Art. 72.
Art. 71 ust. 1 oraz ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do orzeczeń o niezgodności ratyfikowanych umów międzynarodowych z Konstytucją, ich uzasadnienia i zgłoszenia
zdania odrębnego.
Art. 73.
1. Skład orzekający Trybunału może w każdym czasie, na posiedzeniu niejawnym,
wydać postanowienie o sprostowaniu w orzeczeniu lub w jego uzasadnieniu niedokładności, błędów pisarskich lub rachunkowych albo innych oczywistych
omyłek.
2. O sprostowaniu umieszcza się wzmiankę na oryginale orzeczenia, podpisaną
przez przewodniczącego składu orzekającego, a na żądanie uczestników postępowania - także na przesłanych im odpisach.
Art. 74.
1. Na wniosek uczestnika postępowania skład orzekający Trybunału, który wydał
orzeczenie, na posiedzeniu niejawnym rozstrzyga postanowieniem wątpliwości
co do jego treści.
2. Jeżeli wniosku o wyjaśnienie wątpliwości nie może rozpoznać skład orzekający
wskazany w ust. 1, wniosek powinien być rozpoznany przez taki sam skład.
Art. 75.
1. Postanowienia kończące postępowanie podejmowane są na posiedzeniu niejawnym. Wymagają one uzasadnienia.
2. Postanowienia nie kończące postępowania w sprawie mogą być uchylane lub
zmieniane wskutek zmiany okoliczności.
Art. 76.
W sprawach związanych z przygotowaniem rozprawy lub posiedzenia oraz w sprawach porządkowych wydawane są zarządzenia.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 21/25
Art. 77.
1. Orzeczenie sporządzone w formie pisemnej ogłasza się uczestnikom postępowania. W czasie ogłaszania wyroku wszyscy obecni na sali rozpraw, z wyjątkiem
składu orzekającego, stoją.
2. W ustnym uzasadnieniu orzeczenia przewodniczący składu orzekającego lub sędzia sprawozdawca podaje zasadnicze motywy orzeczenia oraz informuje o złożeniu zdań odrębnych. Sędzia, który zgłosił zdanie odrębne, przedstawia jego
zasadnicze motywy.
Art. 78.
Orzeczenia Trybunału, ogłoszone w sposób określony w art. 77, doręcza się uczestnikom postępowania niezwłocznie po sporządzeniu uzasadnienia.
Art. 79.
1. Wyroki Trybunału podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, ogłoszeniu w Dzienniku
Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wyroki Trybunału orzekające niezgodność aktu normatywnego z Konstytucją,
ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą podlegają niezwłocznemu
ogłoszeniu w organie publikacyjnym, w którym akt był ogłoszony, a gdy orzeczenie dotyczy aktu nie ogłoszonego w organie publikacyjnym - w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
3. Ogłoszenie wyroków w organie publikacyjnym zarządza prezes Trybunału.
Art. 80.
Postanowienia, o których mowa w art. 70 ust. 2 pkt 1-3, podlegają ogłoszeniu w
Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Art. 81.
Trybunał wydaje zbiór swoich orzeczeń.
Rozdział 4
Zmiany w przepisach obowiązujących oraz przepisy przejściowe i końcowe
Art. 82.
W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 i Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 7, poz. 55 i Nr 45,
poz. 289, z 1983 r. Nr 41, poz. 185, z 1984 r. Nr 34, poz. 183, z 1986 r. Nr 47, poz.
228, z 1987 r. Nr 21, poz. 123 i Nr 33, poz. 186, z 1989 r. Nr 20, poz. 107, z 1990
r. Nr 34, poz. 201, z 1991 r. Nr 100, poz. 442 i Nr 119, poz. 513, z 1994 r. Nr 122,
poz. 593, z 1995 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 74, poz. 368, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 106,
poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 75, poz. 471) wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 145 dodaje się art. 145a w brzmieniu:
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 22/25
„Art. 145a. §1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności
aktu normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową
lub z ustawą, na podstawie którego została wydana decyzja.
§2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się
w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.”;
2) w art. 146 w § 1 po wyrazach „w art. 145 § 1 pkt 3-8” dodaje się wyrazy „oraz w
art. 145a”;
3) w art. 147 po wyrazach „w art. 145 § 1 pkt 4” dodaje się wyrazy „oraz w art.
145a”;
4) w art. 151 w § 1 w pkt 1 i 2 po wyrazach „na podstawie art. 145 § 1” dodaje się
wyrazy „lub art. 145a”.
Art. 83.
W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U Nr
43, poz. 296, z 1965 r. Nr. 15, poz. 113, z 1974 r. Nr 27, poz. 157, Nr 39, poz. 231, z
1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 5,
poz. 33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i 242, z 1985 r. Nr 20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21,
poz. 123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 33, poz. 175, z 1990
r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464,
z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22, poz. 92 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 12, poz. 53, z
1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, Nr 43,
poz. 189, Nr 73, poz. 350 i Nr 149, poz. 703 oraz z 1997 r. Nr 43, poz. 270, Nr 54,
poz. 348 i Nr 75, poz. 471) dodaje się art. 4011 w brzmieniu:
„Art. 4011 §1. Można żądać wznowienia postępowania również w wypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu
normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową lub z
ustawą, na podstawie którego został wydany wyrok.
§2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się
w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.”.
Art. 84.
W ustawie z dnia 19 kwietnia 1969 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 13,
poz. 96, z 1982 r. Nr 16, poz. 124 i Nr 41, poz. 273, z 1983 r. Nr 44, poz. 203, z 1985
r. Nr 23, poz. 100 i Nr 31, poz. 138, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1988 r. Nr 20, poz.
135, z 1989 r. Nr 29, poz. 154 i Nr 34, poz. 180, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 43,
poz 251, Nr 53, poz. 306 i Nr 72, poz. 422, z 1991 r. Nr 83, poz 371 i Nr 100, poz
442, z 1992 r. Nr 24, poz. 101, z 1994r. Nr 74, poz. 332 i Nr 126, poz. 615, z 1995 r.
Nr 89, poz. 443 i 444, Nr 95, poz. 475, z 1996 r. Nr 152, poz. 720 i Nr 155, poz. 756
oraz z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 71, poz. 449, Nr 75, poz. 471 i Nr 79, poz. 485)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 474 w § 1 w pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w
brzmieniu:
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 23/25
„3) prawomocny wyrok skazujący został wydany na podstawie ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodną z Konstytucją.”;
2) w art. 476:
a) w § 1 wyrazy „w art. 474 § 2” zastępuje się wyrazami „w art. 474 § 1 pkt 3
oraz § 2”,
b) dodaje się § 3 w brzmieniu:
„§3. Wznowienie postępowania w związku z orzeczeniem Trybunału
Konstytucyjnego może nastąpić tylko na korzyść skazanego;
przepis § 2 stosuje się odpowiednio.”.
Art. 85.
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia
(Dz.U. Nr 12, poz. 116, z 1972 r. Nr 49, poz. 312, z 1975 r. Nr 16, poz. 91 i Nr 45,
poz. 234, z 1982 r. Nr 16, poz. 125 i Nr 45, poz. 291, z 1983 r. Nr 6, poz. 35 i Nr 44,
poz. 203, z 1985 r. Nr 23, poz. 100, z 1986 r. Nr 39, poz. 193, z 1988 r. Nr 20, poz.
135, z 1989 r. Nr 34, poz. 180, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, Nr 43, poz. 251 i Nr 72,
poz. 422, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 94, poz. 419, z 1992 r. Nr 24, poz. 101, z
1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 95, poz. 475 oraz z 1997 r. Nr 43, poz. 272) w
art. 112 skreśla się kropkę i dodaje wyrazy „albo zostały wydane na podstawie aktu
normatywnego, który Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodny z Konstytucją,
umową międzynarodową lub z ustawą.”.
Art. 86.
W ustawie karnej skarbowej z dnia 26 października 1971 r. (Dz.U. z 1984 r. Nr 22,
poz. 103, z 1985 r. Nr 23, poz. 100, z 1990 r. Nr 14, poz. 84 i Nr 86, poz. 503, z 1991
r. Nr 100, poz. 442 i Nr 107, poz. 458, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 i Nr 68, poz. 341, z
1994 r. Nr 43, poz. 160, Nr 126, poz. 615 i Nr 136, poz. 703, z 1995 r. Nr 132, poz.
641, z 1996 r. Nr 132, poz. 621, Nr 137, poz. 640 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r.
Nr 71, poz. 449 i Nr 79, poz. 485) w art. 227 w pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) jeżeli prawomocne rozstrzygnięcie organu finansowego zostało wydane
na podstawie aktu normatywnego, który Trybunał Konstytucyjny uznał
za niezgodny z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą.
Przepisu art. 228 § 1 nie stosuje się.”.
Art. 87.
W ustawie z dnia 28 lipca 1990 r. o partiach politycznych (Dz.U. Nr 54, poz. 312) w
art. 5:
1) w ust. 1 wyrazy „na skutek przedstawienia Sądu Wojewódzkiego w Warszawie
lub na wniosek Ministra Sprawiedliwości” zastępuje się wyrazami „na wniosek
Prokuratora Generalnego”;
2) w ust. 2 wyrazy „Minister Sprawiedliwości” zastępuje się wyrazami „Prokurator
Generalny”.
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 24/25
Art. 88.
1. Członkowie Trybunału wchodzący w jego skład w dniu wejścia w życie ustawy
stają się sędziami Trybunału w rozumieniu ustawy.
2. Kadencja sędziów Trybunału wybranych na podstawie art. 15 ust. 2 i 4 oraz art.
16 ust. 3 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o Trybunale Konstytucyjnym trwa
osiem lat od chwili wyboru.
3. Sejm dokona wyboru sędziów Trybunału w liczbie niezbędnej do dostosowania
Trybunału do wymogów określonych w art. 5.
1.
2.
3.
4.
Art. 89.
W okresie dwóch lat od dnia wejścia w życie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej uchwalonej dnia 2 kwietnia 1997 r. orzeczenia Trybunału o niezgodności z
Konstytucją ustaw uchwalonych przed dniem jej wejścia w życie nie są ostateczne i podlegają rozpatrzeniu przez Sejm, który może odrzucić orzeczenie
Trybunału większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej
liczby posłów. Nie dotyczy to orzeczeń wydanych w następstwie pytań prawnych do Trybunału.
Orzeczenie, o którym mowa w ust. 1, Sejm rozpatruje nie później niż w okresie
sześciu miesięcy od dnia przedłożenia orzeczenia przez prezesa Trybunału.
W przypadku uznania orzeczenia za zasadne Sejm dokonuje odpowiednich
zmian w ustawie objętej orzeczeniem bądź uchyla ją w całości lub w części, w
terminie określonym w ust. 2.
Orzeczenie Trybunału o niezgodności ustawy z Konstytucją, które nie zostało
rozpatrzone przez Sejm w terminie sześciu miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi orzeczenia przez prezesa Trybunału lub rozpatrzone zostało, ale Sejm nie
zmienił bądź nie uchylił przepisów z Konstytucją niezgodnych, jest ostateczne i
powoduje uchylenie ustawy lub tych przepisów z dniem ogłoszenia w Dzienniku
Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej obwieszczenia prezesa Trybunału o utracie
mocy obowiązującej.
Art. 90.
Postępowanie przed Trybunałem w sprawach wszczętych przed wejściem w życie
Konstytucji toczy się według przepisów obowiązujących w dniu ich wszczęcia.
Art. 91.
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o „ustawie”, rozumie się przez to ustawy
oraz inne akty ustawodawcze wydane na podstawie przepisów obowiązujących przed
dniem wejścia w życie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej uchwalonej dnia 2
kwietnia 1997 r.
Art. 92.
Traci moc ustawa z dnia 29 kwietnia 1985 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz.U. z
1991 r. Nr 109, poz. 470, z 1993 r. Nr 47, poz. 213, z 1994 r. Nr 122, poz. 593, z
1995 r. Nr 13, poz. 59, z 1996 r. Nr 77, poz. 367 oraz z 1997 r. Nr 98, poz. 604).
2011-07-15
©Kancelaria Sejmu
s. 25/25
Art. 93.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 17 października 1997 r., z wyjątkiem przepisów
art. 5 ust. 1 oraz art. 88 ust. 2 i 3, które wchodzą w życie po upływie 7 dni od dnia
ogłoszenia.
2011-07-15
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz