Uporządkowania hierarchii norm, kryteria zwierzchnictwa - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 322
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Uporządkowania hierarchii norm, kryteria zwierzchnictwa - omówienie  - strona 1 Uporządkowania hierarchii norm, kryteria zwierzchnictwa - omówienie  - strona 2 Uporządkowania hierarchii norm, kryteria zwierzchnictwa - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

Uporządkowania hierarchii norm, kryteria zwierzchnictwa
Akty hierarchii najwyższe:1-Konstytucja[ustawa zasadnicza];2-ustawy zwykłe;
3-rozporządznia;4-zarządzenia;5-uchwały;6-akty organów terenowych;7-akty organów prawa terenowego[samorządowego];8-statuty;9-regulaminy
/k. podmiotowe i k. przedmiotowe= k. treści/
k.podmiotowe- kryteria wg których klasyfikujemy normy prawne w zależności do tego, do kogo się one odnoszą, kto jest adresatem tych norm.
Dzisiaj mniejsze zastos. niż w starożytności i średniowieczu, gdzie system prawa dzielony wg tych kryteriów. W Prawie Rzymskim podział [podział oparty oprawo podmiotowe], na:
IUS CIVILE- prawo cywilne odnoszące się do obywateli rzymskich
IUS GENTIUM- prawo cywilne regulowało stosunki między obywatelami i nie będącymi obywatelami (PERYGRYMI); odgrywało dużą rolę ,gdyż rzymian było stosunkowo niewielu. Pozostali uważali że państwo rzymskie daje pokój i spokój, dlatego rzymianie nie musieli stosować okupacji wojskowej
W Średniowieczu:[podział oparty o kryteria podmiotowe, gdyż ze wzgl. na to do kogo się one odnoszą].: 1-Prawo ziemskie (dla szlachty); 2-prawo miejskie (dla mieszczan); 3-prawo wiejskie (dla chłopów).
Kryteria podmiotowe, treści sensus scricto prowadzą do wyodrębnienia różnych gałęzi prawa: p.karne;p.cywilne;p.adm.;p.finansowe;p.konstytucyjne.
(Prawo publiczne, Prawo prywatne)- podział ten datowany już w starożytności.
W Starożytności niejaki Ulpian uważał, że prawem publicznym jest prawo chroniące byt państwa rzymskiego, prawo przedmiotowe- chroni korzyści jednostki, interes (Corpus Iuric Civilus) W XIX w. Kryterium E. Berlinga, Jellinka, F.Somló, A.Thon
Bierling i Smoló- podstawa do rozdziału praw są typy stosunków społecznych, które regulowane przez pewne normy[trzy typy]:
Stos. między organami państwowymi
Stos. między organami państwowymi a obywatelami
Stos. między samymi obywatelami
1 i 2- reguluje prawo publiczne; natomiast 3- reguluje prawo prywatne
Jellinek- wprowadza poprawki, modyfikuje pojęcie swoich poprzedników[jw.]
Normy prawa publ.- normy stosunku podpo. 1 i 2 są stosunkami podporządkowania.
Normy prawa prywatnego- regulują stosunki równorzędne (gdzie podmioty są równorzędne).
Kryterium Jellinka krytykowane, gdyż państwo na równi z obywatelami oraz tam gdzie podmioty są równorzędne istnieje podporządkowanie (dzieci podporządkow. się rodzicom).
A.Thon- kryterium sankcji prawnej, związane z jej uruchomieniem. Sposób dochodzenia swoich roszczeń jest dwojaki:
Może się dochodzić organ państwowy- prokurator


(…)

… wewnętrzne- wydawane przez organy państwa, obywatel jest im bezwzględnie podporządkowany.
Prawo międzynarodowe- źródłem tych norm są umowy między państwami lub organami społeczności międzynarodowej. Państwo, które nie podpisało umowy międzynarodowej nie jest jej podporządkowane,[w prawie wewn. nie ma dobrowolnego przystąpienia jak w prawie międzynarodowym].
System statyczny, S. dynamiczny, S. mieszany…
…. mieszany
1:s.statyczny, statyczne powiązanie między dwoma lub większą ilością norm- są to zależności wyłącznie treściowe, np. norma ogólna i norma konkretna ( No↔Nk )
Zależność wg której norma konkretna "wynika" z normy ogólnej, na takiej samej zasadzie w jakiej zdanie szczegółowe wynika ze zdania ogólnego w logice klasycznej Arystotelesa.
Nie ma powiązania formalnego między normami w tym powiązaniu, gdy dana jest norma ogólna, to normy szczegółowe (dany jest system). O takich powiązaniach mówi się, że ten system powiązań statycznych nie rozwija się od razu, jest on zamknięty w normie ogólnej, np. system etyki normatywnej, niezinstytucjonalizowanej, np. nie należy zabijać istot żywych (z tej normy możemy wyprowadzić wiele norm szczegółowych)
Problem obowiązywania dwóch norm w sensie modelu statycznego…
… jest podstawą obowiązywania Nkn
Now nie może być uchylona[derogowana] przez Nkn
Now może przesądzać treść Nkn
Między Now a Nkn nie zachodzi stosunek wynikania logicznego
(bo jest stos. stat.-dyn.)
Derogować-uchylić (w całości lub częściowo) moc obowiązującą przepisu prawnego, powodować derogację.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz