Uniwersytet Warszawski - strona 383

Wykład - Rekonstrukcja kosmologii społeczeństw rolniczych

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 0
Wyświetleń: 434

Rekonstrukcja kosmologii społeczeństw rolniczych Poprzez analizę ornamentyki neolitycznej dochodzimy do spostrzeżeń, iż najbardziej rozpowszechnionymi symbolami są: mandala w postaci koła i kwadrat z wpisanym w niego krzyżem. 1. Krzyż - symbol ...

Wykład - Religijność paleoantropów

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 14
Wyświetleń: 742

Religijność paleoantropów ( 200- 30 tys. lat p.n.e.) Z racji „nieprzejrzystości dokumentów historycznych” nie możemy stwierdzić z pewnością, iż paleoantropy posiadały jakieś wierzenia. Teoria niereligijności paleoantropów została narzucona w czasach ewolucjonizmu, wkrótce po odkryciu podobieństwa d...

Wykład - Religijność współczesnych prymatów

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 14
Wyświetleń: 406

Religijność współczesnych prymatów. Wielu myślicieli zakłada, że religijność jest wyznacznikiem człowieczeństwa, dlatego ważne jest zbadanie, czy zwierzęta faktycznie nie posiadają religii lub przynajmniej pierwotnych jej form. W. Köhler - badanie szympansów na Teneryfie (środowisko laboratoryjne),...

Wykład - Rola dymorfizmu płciowego w symbolizacji religijnej

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 21
Wyświetleń: 497

Rola dymorfizmu płciowego w symbolizacji religijnej. KOBIETA - funkcje ważne dla symboliki: - macierzyństwo: kobieta w tajemniczy sposób daje życie (archetyp Matki) - jej piersi dają święty pokarm (bo nie pochodzi ani od zwierząt, ani od...

Wykład - Rola halucynogenów w kulturze i religii

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 35
Wyświetleń: 532

Rola halucynogenów w kulturze i religii. Halucynogeny posiadają ogromne znaczenie symboliczne w wielu systemach religijnych świata. Symbolizowały eliksir życia, lub ziele nieśmiertelności. Kojarzono je z Księżycem i zającem lub królikiem. Halucynogeny są dla szamanów nauczycielskimi duchami (np. m...

Wykład - Rola kobiety w społeczeństwie i wierzeniach paleolitu

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 35
Wyświetleń: 602

Rola kobiety w społeczeństwie i wierzeniach paleolitu. w społeczności zbieraczo - łowieckiej następuje wyraźny podział ról na typowo męskie i żeńskie; kobiety, z uwagi na to że muszą opiekować się dziećmi i nie mogą się oddalać, zajmują się zbieractwem - zapewnia ono ok. 60-80% całej żywności, jedn...

Wykład - Rola nieba w religiach pasterzy

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 0
Wyświetleń: 413

Rola nieba w religiach pasterzy-koczowników. Niebo dla pasterzy-koczowników jest jedynym elementem krajobrazu, który swą potęgę i sakralność objawia bezpośrednio. Już wpatrywanie się w bezmiar nieba na pustyni wzbudza przeżycia religijne. Tak więc najwyższe bóstwo pasterzy-koczowników zawsze związan...

Wykład - Rytuały szamańskie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 84
Wyświetleń: 623

Rytuały szamańskie Szaman prowadzi szeroką ofertę usług, które świadczy lokalnej społeczności. Może on koncentrować w swym ręku wszelkie funkcje obrzędowe i kultowe, stając się niekiedy przywódcą politycznym. Pełni ponadto funkcje uzdrawiacza, wróżbity, meteorologa, dysponenta zwierzyny , różdżkarz...

Wykład - Socjologizm

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 77
Wyświetleń: 651

Socjologizm Glownym przedtawicielem jest E. Durkheim. Religia jest zjawiskiem spolecznym stanowiacym integralny element calosciowego systemu spolecznego i jako taka musi byc badana za pomoca metod socjologicznych. Przedmiotem badania jest fakt spoleczny. Powstaja one (fakty spol) wylacznie w zbioro...

Wykład - Strukturalizm

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 168
Wyświetleń: 924

Strukturalizm Obecnie strukture definiuje sie poprzez pojecie calosci (luzny lub chaotyczny zbior elementow lecz jest spojny), przeksztalcen i samosterownosci(utrzymuja stan homeostazy). To wszystko nie pozwala na zmiane praw przeksztalcen ani na rozpad struktury. Str ukrywaja sie pod powierzchnia ...