Strukturalizm
Obecnie strukture definiuje sie poprzez pojecie calosci (luzny lub chaotyczny zbior elementow lecz jest spojny), przeksztalcen i samosterownosci(utrzymuja stan homeostazy). To wszystko nie pozwala na zmiane praw przeksztalcen ani na rozpad struktury. Str ukrywaja sie pod powierzchnia rzeczywistosci. Dopiero matematyczna analiza relacji pomiedzy poszczegolnymi elementami jest zdolna wydobyc strukture z ukrycia. Kazde zjawisko jest czyms swoistym i okreslonym przez swoj kontekst. Bada sie siec relacji pomiedzy zjawiskami.
F de Saussure rozroznil jezyk(system znakow konwencji i zwyczajow) i mowe jednostkowa (zjawisko pochodne i subiektywne). pomiedzy podstawowymi elementami znaczenia (fonemami) zachodza zwiazki, ktore mozna ujac w ogolne prawa jezyka.
C. Levi-Strauss potraktowal terminy pokrewienstwa (ojciec wuj itd) tak jak fonemy. Okazalo sie ze same w sobie stanowia zwiazki relacji - system pokrewienstwa.
Kultura stanowi wg niego system komunikacji, sluzy porozumiewaniu sie ludzi. Znakami w tym sys sa przedmioty. Sposoby wymiany dobr nie tylko pelnia funkcje zaspokajania potrzeb, lecz sa formami wzajemnej komunikacji.
Natura ludzka jest czyms stalym i odwiecznym, a przemiany spoleczne niewiele moga wplynac na jej zreby. formy, ktore nieuswiadomiony umysl w swej dzialalnosci naklada na rozne tresci, sa zasadniczo tozsame dla wszystkich umyslow.
Logika myslenia mitycznego, charakterystyczna dla wszystkich ludzi pierwotnych posiada takie same walory jak logika na ktorej opiera sie myslenie pozytywne cechujace rozwijajace sie cywilizacje, takze europejska. Roznice pomiedzy tymi kulturami pochodza nie tyle z jakosci operacji umyslowych ile z charakteru rzecy, ktorych dotycza te operacje. umysl ludzki jest czyms obiektywnym - istnieje jako atrybut ludzkiego mozgu. Struktury umyslu nie sa wiec czyms dowolnym, lecz wynikaja z rzeczywistosci scisle empirycznej.
Najwazniejszym zachowaniem czlowieka jest mowa ktora spelnia funkcje komunikacyjne i rozrozniajace. Tym co wyznacza strukture myslenia jest uklad wrodzonych opozycji.
Schemat jest nastepujacy: wspolne wszystkim ludzia strukturalne cechy umyslu sa transformowane poprzez kategorie mowy w uniwersalne struktury kultury ludzkiej, struktury jezyka sa homologiczne ze strukturami lezacymi u podstaw kultury. Myslenie jest mozliwe poniewaz mowa spelnia funkcje symboliczna - odrywa ona znaczenia rzeczy od samych rzeczy i grupuje znaczenia w uklady. Przedmioty zew nie sa tez rzeczmi samymi w sobie lecz stanowia dobra za pomoca ktorych sie mysli. Totemizm jest pewnym systemem myslenia, stanowiacym forme jezyka. podobnie jak tot systemy zywieniowe ukazuja kulture jako system znakow.
Mitilogia jest ustnie przekazywana tradycja skojarzona z rytualem religijnym. W mitach wszystko moze sie zdarzc, sa one podobne do basni i snow. Zarowno basn sen i mit maja swe zrodlo w nieswiadomym umysle. Mit jest mowa lecz tresc mitu w niej przedstawiona odnosi sie dop prawydarzen, do tego cobylo na poczatku. Prawydarzenia o ktorych mit opowiada tworza trwala strukture dzieki swej ponadczasowosci dotycza wszystkich form czasu. mit jest wiec zarazem czyms historycznym i ahistorycznym nalezy rownoczesnie do mowy i do jezyka, do czasu odwracalnego i nieodwracalnego. w analizie mitu podstawowa czynnoscia jest rozbicie go na zasadnicze jednostki konstruktywne, czyli mitemy. mit posiada strukture warstwowa. W postaci macierzy pozwala na uchwycenie stosunku poszczegonlnych warstw do siebie. Mit powtarza na rozne sposoby swe sekwencje, co stanowi wazna funkcej mitu( np mit o Edypie). Mity usiluja rozwiazac zasadnicze sprzecznosci lezace w naturze swiata w istocie jednak pokazuja ich nierozwiazywalnosc. Mimo to mity sa skuteczne. stosowane w magicznych rytualach utrzymuja dynamiczna rownowage struktur lezacych u podstaw zycia spolecznego. Ich dzialaniem jest katharsis. W mitach spolecznosc odreagowywuje napiecia mogace zaklocic jej dzialnie. podobienstwo miedzy mitami lezy nie w materiale wyobrazeniowym lecz w sferze struktur. Struktura mitu zarozno indywidualnego jak i zbiorowego jest analogiczna, poniewaz zawsze sa to struktury wynikajace z nieswiadomego umyslu. Tak jak system mitow rowniez magia jest systemem uniwersalnym, wynika to z uniwersalnosci struktor ludzkiego umyslu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)