Uczenie się przez kary i nagrody

Nasza ocena:

5
Pobrań: 189
Wyświetleń: 1253
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Uczenie się przez kary i nagrody - strona 1 Uczenie się przez kary i nagrody - strona 2 Uczenie się przez kary i nagrody - strona 3

Fragment notatki:

Uczenie się przez kary i nagrody Uczenie się przez kary i nagrody - nazwy zamienne :
mechanizm uczenia się przez warunkowanie instrumentalne,
mechanizm warunkowania sprawczego,
mechanizm uczenia się przez następstwo zdarzeń. Badania nad mechanizmem warunkowania instrumentalnego przeprowadzał Burrhus Frederic Skinner . Badania te były przeprowadzane na szczurach, które były umieszczone w klatce ze specjalną dźwignią umożliwiającą dostęp do pożywienia. Szczur, który początkowo biegał chaotycznie po klatce, po odnalezieniu tejże dźwigni, następnie udaje się w miejsce dźwigni i w ten sposób zdobywa nagrodę w postaci pokarmu. Uczenie się przez kary i nagrody to specyficzna forma uczenia się, w której prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania sprawczego zmienia się w skutek jego wzmacniających lub karzących konsekwencji.
Definicja pojęcia nagrody : nagrodą jest dobrowolne zdarzenie towarzyszące lub następujące po danej reakcji (zachowaniu), które zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia tej reakcji w tej samej lub podobnej sytuacji; nagrodą jest to wszystko, co redukuje motywację, a zatem powoduje zaspokojenie jakiejś potrzeby.
Nagradzanie to metoda wychowawcza polegająca na tworzeniu atrakcyjnych dla jednostki zdarzeń (dostarczaniu nagród) w następstwie określonych czynności. Aby stosować nagradzanie należy uwzględnić: stopień opanowania czynności : osobnik musi opanować wymaganą czynność, trudno nagradzać czynność, która jest wykonywana w sposób nieprawidłowy lub niepełny; źródło motywacji czynności : istnieją dwa źródła motywacji: wewnętrzna (podejmowana dla samej jednostki) lub zewnętrzna (podejmowana dla zewnętrznej korzyści).
Metoda nagradzania ma dwa główne cele : utrwalenie tendencji do wykonywania pewnej czynności w określonej sytuacji;
intensyfikację czynności. Karanie to każda działalność wychowawcy polegająca na tworzeniu awersyjnych dla wychowanka zdarzeń pozostających w czasowym związku z jego określonym zachowaniem się . Metoda karania ma dwa główne cele : eliminacja pewnej czynności z repertuaru odpowiedzi jednostki na pewną sytuację;
intensyfikację czynności. Zasady skutecznego nagradzania i karania Spośród wielu twierdzeń dotyczących skuteczności nagradzania najważniejsze dla praktyki wychowania są poniższe:
Prawdopodobieństwo wystąpienia danej reakcji wzrasta wraz ze wzrostem wartości, częstości, regularności nagród otrzymywanych w następstwie tego rodzaju zachowania (czy reakcji).
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz