Uczenie się metodą prób i błędów

Nasza ocena:

3
Pobrań: 252
Wyświetleń: 1526
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Uczenie się metodą prób i błędów - strona 1 Uczenie się metodą prób i błędów - strona 2

Fragment notatki:

WYKŁAD 9
Uczenie się metodą prób i błędów Łączy warunkowanie instrumentalne z uczeniem się map poznawczych
Prawo efektu Uczenie się utajone(Uczenie się utajone - uczenie się, które z początku nie ujawnia się w zachowaniu)- mapy poznawcze Behawioryści - organizmy uczą się tylko tych reakcji, które są wzmacniane
Edward C. Tolman - uczenie się następuje także pod nieobecność wzmocnień
W procesie uczenia się są nabywane dwa komponenty:
mapa poznawcza, czyli wewnętrzna reprezentacja sytuacji uczenia się jako całości
oczekiwanie dotyczące konsekwencji działań
Uczeniu się podlega nie zachowanie, ale raczej wiedza , która może być wykorzystana do zachowania
Tworzenie map poznawczych u ludzi (Thorndyke, 1981)
Wiedza o punktach orientacyjnych
Wiedza o drodze
Wiedza przeglądowa Uczenie się utajone a pamięć utajona Uczenie się świadome ( explicite ) - wymaga kierowania uwagą
Uczenie się utajone ( implicite ) - proces uczenia się nie jest uświadamiany
Torowanie ( priming ) - obiekt spostrzeżony więcej niż jeden raz, łatwiej jest zauważany przy drugiej i następnych okazjach
Uczenie nieskojarzeniowe - tendencja do przedkładania tego, co znane nad to, co nieznane
Efekty uczenia utajonego mierzy się pośrednio
Miara uczenia utajonego - poziom wykonania zadania: szybsze lub dokładniejsze wykonanie zadania
Odpowiednie wykonanie nie wymaga uświadamiania sobie procesu uczenia się Uczenie się przez wgląd Psychologia postaci
- całość jest czymś więcej niż sumą części
- zestawianie znanych faktów w nowy sposób
Eksperymenty Koehlera z udziałem szympansa Sułtana
Uprzednie doświadczenie - organizacja materiału - zrozumienie - reakcja AHA!
Wgląd - nagłe zrozumienie relacji między elementami danej sytuacji, istotnych dla osiągnięcia określonego celu Uczenie się przez rozwiązywanie problemów Przejawem uczenia się może być rozwiązywanie problemów. Uczenie się wyraża się w nim nie wprost, lecz pośrednio
Warunki uczenia się przez rozwiązywanie problemów:
uprzednie doświadczenie, własna inwencja podmiotu, wyjście poza dostarczone informacje w nowej sytuacji (brak wzorców), pojawienie się nowego, oryginalnego rozwiązania Uczenie się przez rozwiązywanie problemów Newell i Simon (1972)( Rozwiązywanie problemów może być charakteryzowane jako poszukiwanie sekwencji operatorów, która przekształci stan bieżący w stan celu) Stany : w każdym momencie rozwiązywania problem może być postrzegany jako będący w jakimś bieżącym stanie Cele

(…)

… bezpośredniego doświadczenia - uczymy się także przez obserwację
Proces obserwacji i naśladowania zachowań innych - modelowanie
Obserwacja zachowania innych osób - nabycie schematu
Model - osoba, którą obserwuje uczący się
Albert Bandura - badania nad społecznym uczeniem się
Nabywanie pojęć
Pojęcia naturalne (E. Rosch)
Pojęcia naturalne, w odróżnieniu od pojęć laboratoryjnych, nie mają logicznej struktury typu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz