Co to jest uczenie się

Nasza ocena:

3
Pobrań: 434
Wyświetleń: 2303
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Co to jest uczenie się - strona 1 Co to jest uczenie się - strona 2 Co to jest uczenie się - strona 3

Fragment notatki:

Co to jest uczenie się Uczenie się - względnie trwała zmiana zachowania organizmu powstająca w wyniku doświadczenia
Przejaw uczenia się - zmiana w zachowaniu
Warunki, by mogło nastąpić uczenie się:
gotowość
doświadczenie
Warunkowanie Warunkowanie - proces uczenia się skojarzeń
Uczenie się, że dwa bodźce występują razem - warunkowanie klasyczne Uczenie się kojarzenia reakcji z jej konsekwencjami - warunkowanie instrumentalne Warunkowanie klasyczne Podstawy neuronalne Każde uczenie się, w tym warunkowanie klasyczne, pociąga za sobą zmiany w efektywności połączeń synaptycznych pomiędzy neuronami Warunkowanie instrumentalne Za pomocą metody stopniowych przybliżeń nagradza się reakcje coraz bliższe oczekiwanemu zachowaniu a ignoruje się inne Warunkowanie instrumentalne 1 . zasady wzmacniania Bodziec wzmacniający - każda konsekwencja nasilająca określone zachowanie przez dostarczenie czegoś pozytywnego lub usunięcie czegoś negatywnego Pozytywny bodziec wzmacniający - nasila reakcję przez dostarczenie bodźca po jej wystąpieniu Negatywny bodziec wzmacniający - nasila reakcję przez ograniczenie lub usunięcie nieprzyjemnego bodźca Bezpośrednie i odroczone bodźce wzmacniające 2 . rozkłady wzmocnienia Rozkład o stałych proporcjach - wzmacnia zachowanie po określonej liczbie reakcji Rozkład o zmiennych proporcjach - dostarcza wzmocnienia po nieprzewidywalnej liczbie reakcji
Prawa uczenia się : generalizacja, różnicowanie, hamowanie, habituacja, wzmacnianie, wygaszanie, karanie, prawo efektu Generalizacja reakcji - skłonność do występowania reakcji podobnych do oryginalnej, wzmacnianej lub warunkowej w sytuacji warunkowania Różnicowanie - w warunkowaniu instrumentalnym - odmienne reagowanie na bodźce, które sygnalizują, czy dane zachowanie zostanie wzmocnione, czy nie; w warunkowaniu klasycznym - zdolność rozróżniania między bodźcem warunkowym a innym bodźcem, który nie sygnalizuje bodźca bezwarunkowego Hamowanie - redukcja lub zapobieganie reakcji w wyniku działania innego procesu Wzmocnienie - (w ujęciu Skinnerowskim) - dowolne zdarzenie występujące w środowisku bezpośrednio po reakcji i podtrzymujące tę reakcję Wygaszanie - osłabienie wyuczonej reakcji wynikające z procedury wygaszania: w warunkowaniu klasycznym - prezentacja bodźca warunkowego bez bodźca bezwarunkowego; w warunkowaniu instrumentalnym - niestosowanie czynnika wzmacniającego mimo wystąpienia reakcji Karanie - osłabianie reakcji przez stosowanie bodźca karzącego. Bodziec karzący - przykra konsekwencja zmniejszająca częstotliwość poprzedzającego ją zachowania

(…)

… się przez obserwację - uczenie się społeczne
Uczenie się nie zawsze wymaga bezpośredniego doświadczenia - uczymy się także przez obserwację
Proces obserwacji i naśladowania zachowań innych - modelowanie
Obserwacja zachowania innych osób - nabycie schematu
Model - osoba, którą obserwuje uczący się
Albert Bandura - badania nad społecznym uczeniem się
Nabywanie pojęć
Pojęcia naturalne (E. Rosch)
Pojęcia naturalne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz