To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Uczenie się
Etapy rozwoju osobniczego
Ewolucja osobnicza
Transwolucja osobnicza Inwolucja osobnicza
Pojęcie uczenia się Definicja psychologiczna kładzie nacisk na trwałość zmian i pojawianie się elementów nowych w zachowaniu
Definicja etologiczna podkreśla adaptacyjny charakter uczenia się
Klasyfikacja - 1. Uczenie się percepcyjne Obserwowane powtarzalne konfiguracje bodźców tworzą większe całości (postaci)
Uczenie się percepcyjne ma miejsce gdy bodziec złożony jest wzmacniany (kara lub nagroda) lub w czasie uczenia utajonego (bez wzmocnienia)
Klasyfikacja - 2. Imprinting
Wpajanie to szybki proces uczenia się rozpoznawania cech obiektu, które uruchamiają wrodzone reakcje.
Jest to uczenie się bez wzmocnienia
Zachodzi tylko w okresie krytycznym
Wystarczy krótkotrwały kontakt z bodźcem
Cechy obiektu wpajane są tylko z konkretnymi reakcjami
Efekt wpajania jest trwały i nieodwracalny
Wpajanie jest afiliacyjne, seksualne lub topograficzne
Klasyfikacja - 3. Habituacja
Przywykanie to stopniowy zanik reakcji na powtarzające się bodźce
Jest to proces uczenia polegający na zabezpieczeniu organizmu przed zbędnym reagowaniem
Habituacja odgrywa ważną rolę w procesie uwagi
Klasyfikacja - 4. Metoda prób i błędów
Rodzaj uczenia się wykorzystywany w laboratoriach w procesie warunkowania
Organizm eliminuje nieskuteczne reakcje na rzecz powtarzania skutecznych
Prowadzi do wytwarzania nawyków
Klasyfikacja - 5. Uczenie się przez wgląd
Uczenie przez wgląd polega na rozwiązaniu problemu przez zastosowanie reakcji skutecznej w innym zachowaniu
Jest ono reorganizacją wcześniejszego doświadczenia
Klasyfikacja - 6. Naśladowanie
Jest to wykonywanie działań nowych przez osobnika, który wcześniej widział je u innych osobników
Dalsze kształtowanie nabytej umiejętności zachodzi już na drodze „prób i błędów” lub uczenia się motorycznego
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)