Procesy uczenia się - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 609
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Procesy uczenia się - omówienie - strona 1 Procesy uczenia się - omówienie - strona 2 Procesy uczenia się - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Procesy uczenia się, myślenie, język i komunikacja
(wykład 13)
Pojęcie uczenia się
W psychologii - proces prowadzący do zmian w zachowaniu się osobnika, które zachodzą na podłożu indywidualnego doświadczenia i jeśli nie oznaczają się trwałością to zawsze polegają na występowaniu elementów nowych w porównaniu z poprzedzającym go zachowaniem
W biologii - proces nerwowy prowadzący do zmian zachowania się osobnika w wyniku jego doświadczenia życiowego
Uczenie się może mieć charakter
- obligatoryjny
- fakultatywny
Co wrodzone - a co nabyte?
Klasyczne podejście to prowadzenie eksperymentu typu Kasper-Hauser - odosobnienie społeczne osobnika we wczesnym okresie życia i obserwacja rozwijanych przez niego umiejętności.
Jeśli jakieś formy zachowania nie pojawią się tzn. że proces uczenia się jest niezbędny dla ich zaistnienia
Uczenie się percepcyjne
Dzięki wielokrotnemu spostrzeganiu pewnych układów bodźcowych tworzą one pewne zespoły i są odbierane jako całość
Takie uczenie się ma charakter utajony
Może też mieć charakter uczenia ze wzmocnieniem pozytywnym lub negatywnym
Wpajanie Imprinting to rodzaj szybkiego uczenia się które od innych form uczenia odróżnia się tym że:
Jest to typ uczenia się bez wzmocnienia
Może zajść tylko w okresie krytycznym
Wystarczy krótkotrwały kontakt ze źródłem bodźców
Cechy obiektu wpajanie są ze ściśle związanymi zachowaniami
Efekt jest trwały i nieodwracalny
Przejawia się ono w preferowaniu obiektów o cechach wpojonych
Imprinting jest uczeniem się i charakterze społecznym
Występuje w formach:
Wpajania afilacyjnego
Wpajania seksualnego
Wpajania topograficznego
Wpajania motorycznego
Habituacja
Przywykanie - uczenie się stopniowego zmniejszania reakcji i jej zanik
Habituacja odgrywa ważną rolę w procesach uwagi
Uczenie się metodą prób i błędów
Strategia rozwiązywania zadań aż do skutku
Znalezienie wyjścia jest wzmocnieniem
Prowadzi do wykształcenia nawyków


(…)

…. Początkowo opanowała podstawowe wyrazy iść, daj mi, pospieszyć się, słodki, łaskotki, po 21 miesiącach liczba używanych słów wynosiła 34 potem wzrosła do 100
Zarzuty psycholingwistów koncentrowały się na braku przestrzegania zasad gramatyki
Przypadek Sary (Premack) 1966
mieszkała w klatce i uczono ją układania żetonów na magnetycznej tablicy
np. czerwony kwadrat = banan rozumiała ponad 100 wyrazów
Przykłady…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz