To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
UCZENIE SIĘ
Uczenie się - proces oparty na doświadczeniu, prowadzący do trwałej zmiany w zachowaniu lub procesach umysłowych
Formy uczenia się: a) proste Habituacja - uczenie się niereagowania na stymulację (np. ignorowanie szumu klimatyzacji w tle)
Efekt czystej ekspozycji - wyuczona preferencja bodźców, które były nam uprzednio eksponowane (co wyjaśnia, dlaczego dzieci są czasem bardziej zainteresowane pudełkiem, w którym jest prezent, aniżeli samym prezentem)
b) złożone - uczenie się behawioralne (można je opisać w kategoriach bodźców i reakcji)
W arunkowanie klasyczne - np. uczeń kojarzy dzwonek dzwoniący w południe z obiadem
Warunkowanie sprawcze - np. uczeń kojarzy dzień spędzony na nauce z otrzymaną na sprawdzianie piątką
Warunkowanie klasyczn e - podstawowa forma uczenia się, w której bodziec wywołujący wrodzony odruch zostaje skojarzony z bodźcem poprzednio obojętnym, który uzyskuje przez to zdolność wywoływania zasadniczo tej samej reakcji
Iwan Pawłow (1849-1936) - prowadził badania nad warunkowaniem klasycznym. Jeden z jego eksperymentów polegał na tym, że umieścił niewyszkolonego psa w uprzęży i przymocował mu fiolkę do zbierania śliny. Następnie co pewien czas prezentował psu ton pewnego dzwonka, po czym dawał mu pokarm. Po pewnym czasie pies ślinił się na dźwięk znajomego tonu - kojarzył mu się bowiem z otrzymaniem pożywienia. Objaśnienia do wykresu:
Reakcja warunkowa - reakcja wywoływana przez bodziec poprzednio obojętny (tu: dzwonek), który został skojarzony z bodźcem bezwarunkowym Reakcja bezwarunkowa - reakcja wywoływana przez bodziec bezwarunkowy, bez uprzedniego uczenia się
Bodziec warunkowy - bodziec uprzednio obojętny, który zaczyna wywoływać reakcję warunkową Bodziec bezwarunkowy - bodziec, który wywołuje reakcję bezwarunkową
Warunkowanie sprawcze - forma behawioralnego uczenia się, w której prawdopodobieństwo reakcji zmienia się pod wpływem jej konsekwencji - to znaczy bodźców, które następują po tej reakcji. W warunkowaniu sprawczym konsekwencje danego zachowania, takie jak nagrody i kary, wpływają na prawdopodobieństwo jego ponownego wystąpienia. Pojęcia niezbędne dla tego typu warunkowania:
Czynnik wzmacniający - każdy bodziec, który następuje po reakcji i zwiększa jej siłę (stan, polegający na prezentacji albo usunięciu bodźca)
Wzmocnienie pozytywne
(…)
… pamięci:
Pamięć sensoryczna - pierwszy z trzech etapów, przechowujący na chwilę wrażenia zmysłowe (utrzymuje je przez ułamek sekundy)
Pamięć operacyjna - drugi etap, o najbardziej ograniczonej pojemności; przechowuje niedawno spostrzeżone wydarzenia lub doświadczenia przez czas krótszy niż minutę, jeśli nie są one powtarzane
Pamięć długotrwała - ostatni z trzech etapów, o największej pojemności i najdłuższym czasie przechowywania; przechowuje materiał zorganizowany zgodnie ze znaczeniem
Rodzaje pamięci długotrwałej:
Proceduralna - przechowuje informacje o tym jak wykonać działania (np. jak jeździć na rowerze)
Deklaratywna - przechowuje jawną informację, znana jest jako pamięć faktów Rodzaje pamięci deklaratywnej:
Epizodyczna - przechowuje wspomnienia na temat osobistych zdarzeń lub „epizodów…
…)
Podział motywacji:
ze względu na przyczynę motywacji
Motywacja wewnętrzna - pragnienie zaangażowania się w działanie dla samego działania, nie ze względu na zewnętrzne skutki, np. nagrodę (motywacja wewnętrzna działa przykładowo wtedy, gdy ktoś uczy się dla własnej satysfakcji, a nie dla dobrej oceny)
Motywacja zewnętrzna - pragnienie angażowania się w działania w celu osiągnięcia zewnętrznych rezultatów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)