Tworzenie wiedzy naukowej-kwestie metodologoiczne-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 546
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Tworzenie wiedzy naukowej-kwestie metodologoiczne-opracowanie - strona 1 Tworzenie wiedzy naukowej-kwestie metodologoiczne-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

TWORZENIE WIEDZY NAUKOWEJ - KWESTIE METODOLOGICZNE
Parmenides z Elei - Peri physeos „O naturze”
hodos (z gr. droga) odwołuje się do pojęcia drogi. Droga badania rzeczywistości. Traktat ma strukturę poematu. Podmiot liryczny odbywa wędrówkę, na swojej drodze spotyka boginię, która pokazuje mu dwie drogi badania rzeczywistości:
- drogę prawdy (droga czystego racjonalizmu),
- drogę mniemania (to, co poznajemy poprzez zmysły / droga empiryczna).
methodos - metody - pojęcie po raz pierwszy użyte przez Platona
METODA NAUKOWA sposób badania wyznaczający kolejne etapy postępowania uczonych w danej dziedzinie naukowej INDUKCJA-uzasadnione przez wnioskowanie przesłanki są zdaniami o jednostkowych przedmiotach, a wniosek jest zdaniem ogólnym.
NAUKI: 1)formalne - metoda naukowa aksjologiczno-dedukcyjna (logika, matematyka); opiera się na faktach logicznych; tezy naukowe formowane są prawdziwie w sensie koherencyjnym (spójnym); tezy zgodne z systemem twierdzeń na mocy definicji i dowodu oparte są na aksjomatach (pewnikach) 2)realne / empiryczne - przyjmuje się, że główną metodą jest metoda indukcji; inna metoda: idealizacji i stopniowej konkretyzacji. 2 RODZAJE INDUKCJI 1)enumeracyjna (przez wyliczenie) A)zupełna - wyprowadzenie ogólnej prawidłowości na podstawie stwierdzenia wszystkich poszczególnych przypadków B)niezupełna - ma miejsce wtedy, gdy nie możemy zaobserwować wszystkich wypadków danej prawidłowości (rozumowanie zawodne / prawdopodobne) 2)eliminacyjna - jest autorskim pomysłem J. S. Milla - rozumiał ją jako metodę odkrywania przyczyn KANONY INDUKCJI MILLA:
Np. kanon jedynej godności - „jeżeli zjawisku B, traktowanemu jako skutek, zawsze towarzyszy zjawisko A, podczas gdy inne zjawiska nie zawsze, to A jest przyczyną B”. (Rodzaj myślenia millowskiego wykorzystywany jest w metodach eksperymentalnych)
METODA IDEALIZACJI I STOPNIOWEJ KONKRETYZACJI: Jest to upraszczające modelowani badanych zjawisk. Polega na kontrolowanym odchodzeniu od rzeczywistości empirycznej i konstruowaniu jej uproszczonego modelu. Tworzymy model uproszczony po to, by znaleźć proste zależności między zjawiskami. Taki model uproszczony idealizacyjnie jest następnie komplikowany poprzez wprowadzenie pominiętych wcześniej czynników empirycznych.
METODA IDEALIZACJI I STOPNIOWEJ KONKRETYZACJI 1)w sensie deskryptywnym 2)w sensie normatywnym - jeśli chcemy uprawiać naukę, w ten sposób należy postępować 3)składa się z 3 elementów ●wprowadzenie założeń idealizacyjnych ●wprowadzenie hipotez idealizacyjnych ●konkretyzacja hipotez aż do uzyskania aproksymacji-do faktów empirycznych 4)przykład: teoria socjalizmu L. Nowaka - 3 typy władzy: ekonomiczna, polityczna, duchowa-wg Nowaka ówcześni władcy starali się skupić te 3 typy w jednych rękach.


(…)

… o świecie pochodzi z doświadczenia (zmysłowego) B)podstawową metodą jest obserwacja jako naoczne obcowanie z przedmiotem (przyjmuje się, że istnieje to, co możemy zaobserwować) C)źródłem wiedzy są fakty empiryczne D)fakty empiryczne stanowią jedyne uzasadnienie wiedzy - tzw. empiryzm metodologiczny E)fakty empiryczne stanowią kryterium rozstrzygalności, która teoria jest prawdziwa (zgodność teorii…
… na potwierdzaniu istniejących i nowo formułowanych teorii J)kumulatywizm - głosi, że między wcześniejszymi a późniejszymi teoriami zachodzą związki logiczne 2)Orientacja hipotetystyczna/falsyfikacjonizm(K. R. Popper) A)prowizoryczność nauki - tymczasowa B)rozwój nauki dokonuje się poprzez negację wcześniej przyjętych ustaleń i teorii C)nauka budowana jest poprzez krytykę hipotez zmierzającą do jej falsyfikacji (obalenia) D)postępowanie badawcze przebiega trójstopniowo: 1) akt powzięcia pomysłu, 2) krytyka hipotezy, 3) zestawienie konsekwencji empirycznych hipotezy z faktami E)● konfirmacja - częściowe / tymczasowe potwierdzenie danego twierdzenia ●falsyfikacja - odrzucenie twierdzenia ●dyskonfirmacja - częściowe zanegowanie twierdzenia F)wiedza ma charakter nieciągły, niekumulatywny G)wg Kuna rozwój nauki…
… przez naukę nie są odkrywane, lecz kształtowane kulturowo F)metodą jest indukcja.
Wychowanie - indoktrynacja legitymizowana moralnie.
.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz