To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TRZY PODSTAWOWE TYPY REGIONU EKONOMICZNEGO
region strefowy - powierzchniowy są to obszary pod pewnymi względami jednorodne np. regiony rolnicze (np. pas kukurydziany w USA)
regiony węzłowe obszar ciążeń lub powiązań ekonomicznych z pewnym ośrodkiem centralnym, dla danego regionu (np. region warszawski), jest jakiś system powiązań wewnętrznych.
Region kompleksowy ma wykształcony terytorialnie obszar produkcyjny, jedno - lub wielokierunkowy specjalizacji produkcji (np. Śląsk) - jest to obszar o dużym zainwestowaniu.
REGIONALIZACJA - jest procedurą wydzielania regionów. Jest to pewna forma klasyfikacji przestrzeni wg podobieństwa cech.
Czynność regionalizacji dokonywana jest dla różnych celów:
cele poznawcze (badania naukowe regionu)
cele administracyjne (województwa)
REGIONALIZM - pojęcie regionalizmu odnosi się do stanu świadomości społecznej, oraz do aktywności gospodarczej, kulturowej lub politycznej danej zbiorowości.
INFRASTRUKTURA - to podstawowe urządzenia i instytucje świadczące usługi niezbędne do funkcjonowania działu gospodarki i zapewniające odpowiednie warunki buty ludności.
Infrastruktura techniczno - ekonomiczna tworzy układy liniowe:
KOMUNIKACYJNE (transport + łączność)
ENERGETYCZNE (sieci przemysłowe)
WODNO - SANITARNE
Infrastruktura społeczna tworzy układy punktowe:
np. szkoły, szpitale, urzędy, sądy, obiekty kulturowe, teatry, kina
ZMIANA INFRASTRUKTURY TECHNICZNO - EKONOMICZNEJ
zapewnienie właściwego funkcjonowania poszczególnych działów gospodarki narodowej
integracja układów przestrzenno - ekonomicznych
ZMIANA INFRASTRUKTURY SPOŁECZNEJ
zaspokajanie potrzeb cywilizacyjnych człowieka
CECHY INFRASTRUKTURY
charakter służebny - obsługuje ona sferę produkcyjną i konsumpcyjną
bryłowatość - czyli nie podzielność urządzeń - oznacza to, że ze względu na ekonomię i wymogi techniczne należy tworzyć całe obiekty aby zapewnić im minimalny zasięg działania
kapitałochłonność - konieczność ponoszenia wysokich nakładów przez długi lata i to na wyrost, wyprzedzając rozwój danej dziedziny gospodarki (np. przemysłu czy miasta), problem uzbrojenia terenu (np. 1 km autostrady = 5,000.000 EURO - program budowy autostrad pochłania 12 mld $)
skokowy sposób powstawania kosztów - wynika z nie podzielności urządzeń infrastrukturalnych
długowieczność
(…)
…: efekt cieplarniany, dziura ozonowa)
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)