Treść umowy o pracę - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 560
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Treść umowy o pracę - omówienie - strona 1 Treść umowy o pracę - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Treść umowy o pracę zgodnie z art. 29§1k.p. prawidłowo sformułowana umowa o pracę powinna określać:
strony umowy, rodzaj umowy- ze względu na zamierzony czas trwania stosunku pracy, z zależności od uznania stron, umowa o pracę może być zawarta:
na czas nieokreślony, na czas określony, w tym na czas zastępstwa nieobecnego pracownika- „ umowa na zastępstwo”,
na czas wykonywania określonej pracy,
na okres próbny.
datę zawarcia umowy, warunki pracy i płacy, a w szczególności:
rodzaj pracy- to określenie konkretnych obowiązków pracownika poprzez wręczenie mu tzw. zakresu czynności (zakresu obowiązków). Zakres czynności wchodzi w całości do treści umowy o pracę, jeżeli został pracownikowi wręczony przed jej zawarciem lub w trakcie zawierania. Natomiast, gdy został doręczony po zawarciu umowy może zawierać tylko konkretyzację obowiązków mieszczących się w ramach umówionego rodzaju pracy i nie może być podstawą obarczania pracownika czynnościami nieprzewidzianymi w tej umowie. miejsce wykonywania pracy- bądź stały punkt w znaczeniu geograficznym, bądź pewien obszar oznaczony, strefę określoną granicami jednostki geograficznej kraju lub inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym ma nastąpić świadczenie pracy ( wyrok Sądu Najwyższego). Miejsce pracy nie musi być wyposażone w zaplecze techniczne, kadrowe, socjalne. Wyposażone jest tak w konkretnych przypadkach, gdy jest nim zakład pracy. Miejsce pracy nie jest tożsame z siedzibą pracodawcy. Jeżeli jednak strony nie określiły w umowie miejsca wykonywania pracy, wówczas miejscem pracy jest siedziba pracodawcy (art. 454 k.c. w zw. z art. 300 k.p.)
wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia- oznacza wskazanie wszystkich elementów decydujących o uprawnieniach płacowych pracownika, a w szczególności :
- metody płac ( czasowa, akordowa itp.) - stawki płac - składniki wynagrodzenia.
wymiar czasu pracy- wskazanie, czy pracownik ma być zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym przy pracy danego rodzaju, czy w niepełnym wymiarze. Jeżeli pracownik ma być zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy, wówczas trzeba określić, jaki to ma być wymiar. Zawarcie z pracownikiem umowy o pracę przewidującej zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy nie może powodować ustalenia jego warunków pracy i płacy w sposób mniej korzystny w stosunku do pracowników wykonujących taką samą lub podobną pracę w pełnym wymiarze czasu pracy ( art.29 §1).
termin rozpoczęcia pracy- stosunek pracy nawiązuje się w terminie określonym w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy, a jeżeli terminu tego nie określono- w dniu zawarcia umowy ( art. 26 k.p.). Termin może być określony przez wskazanie daty kalendarzowej lub innego zdarzenia, którego nadejście jest pewne, np. w dniu odejścia na urlop macierzyński pracownicy. Z dniem rozpoczęcia pracy stają się wymagalne podstawowe roszczenia stron stosunku pracy, czyli o świadczenie pracy i o dopuszczenie do jej wykonywania.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz