Podstawowe tendencje w zakresie kształtowania transportochłonności gospodarek krajów UE oraz energochłonności i kapitałochłonności w transporcie. Kapitałochłonność jest funkcją pochodną takich czynników jak: - Pracochłonność, - materiałochłonność, - energochłonność ( nakłady niezbędne do realizacji energii potrzebnej w transporcie), - terenochłonność (nakłady jakie poniesie firma konieczne do realizacji produkcji), Transportochłonność gospodarki - jest to miernik charakteryzujący udział działalności gosp. realizowanej w transporcie produktu krajowego brutto, czyli określa jak kształtuje się realizacja przyrostu działalności do przyrostu produktu. Rośnie w oparciu o dwa czynniki: nakład transportu i wartość transportu. Dawniej sukcesywnie wzrastała, rósł popyt transportowy szybciej niż popyt na produkt krajowy brutto, ale od lat 90-tych maleje zapotrzebowanie na usługi transportowe, a co za tym idzie zachodzi spadek wzrostu gospodarczego. Dlatego idea jest zmniejszenie roli transportu , która powoduje obniżenie rozwoju transportu. Transportochłonność ma negatywne konsekwencje mimo , ze zaspokaja określone potrzeby. Ideą jest zatem zmniejszenie transportochłonności. Dobrym znakiem jest to ze w Polsce zauważono spadek transportochłonności od 5 lat. Kapitałochłonność to wielkość nakładów inwestycyjnych niezbędnych do prowadzenia firmy. Kapitałochłonność to wielkość nakładów finansowych , jakie są niezbędne , by podjąć dany rodzaj produkcji (kapitał niezbędny na jednostkę produkcji): K=k/P k -nakład kapitałowy, P –jednostka produkcji. W transporcie wskaźnik ten jest bardzo wysoki. Jest to wskaźnik oceny ekonomicznej inwestycji. Poziom kapitałochłonności w różnych sektorach gospodarki jest inny. Najwyższy jest w lotnictwie. Krańcowa kapitałochłonność – granica przyrostu kapitałowych nakładów w relacji przyrostu na jednostkę k’= D Pt/ D Kt , gdzie Pt -produkcja, Kt -nakłady kapitałowe. k’ - efektywność nakładów kapitałochłonnych -kapitał jest dużo większy przy wzroście o jednostkę produkcji niż przy innych dziedzinach - badany jest produkt najbardziej optymalny, najbardziej opłacalny, niezbędny do przewozu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)