To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Specyficzne właściwości działalności gospodarczej: a)jednoczesność produkcji i konsumpcji - produkt nie występuje poza procesem, -nie można produkować na zapas, -w konsekwencji wielkości produkcji określana jest za pomocą podaży potencjalnej- max. zdolność przewozowa b) działalność i produkt o charakterze nierzeczowym c) działalność ma charakter przestrzenny (przemieszczanie): przestrzenno chłonny - polega na pokonywaniu przestrzeni: przeładunek, przewoz, składowanie. d) zmienność warunkow produkcji w czasie (zapotrzebowanie, środki transportu, sezonowość)- nie ma ustawicznego świadczenia usług (jest zależna od popytu, dynamiki w rożnych przedziałach czasu) e) wtorny charakter działalności transportowej w stosunku do działalności wiążącej się z produkcja ,popytem, obrotem transportowym -coś się najpierw produkuje, a poźniej przewozi i ktoś zgłasza zapotrzebowanie -przewozy pasażerskie zawsze maja charakter wtorny. f) wysoka kapitałochłonność działalności Kapitałochłonność wielkość nakładow finansowych , jakie są niezbędne , by podjąć dany rodzaj produkcji (kapitał niezbędny na jednostkę produkcji): K=k/P k -nakład kapitałowy, P -jednostka produkcji Krańcowa kapitałochłonność – granica przyrostu kapitałowych nakładow w relacji przyrostu na jednostkę k’=∆Pt/∆Kt , gdzie Pt -produkcja, Kt -nakłady kapitałowe. k’ -efektywność nakładow kapitałochłonnych -kapitał jest dużo większy przy wzroście o jednostkę produkcji niż przy innych dziedzinach - badany jest produkt najbardziej optymalny, najbardziej opłacalny, niezbędny do przewozu Metoda analizy progowej - dla oceny stopnia rozwoju działalności w kontekście potrzeb. Istotna jest optymalizacja produkcji krok po kroku „step by step” wg dwoch czynnikow: publicznego i prywatnego. t| _____III________ | _____II_______ |___I____________ produkcja produkcja i zapotrzebowanie -zwiększając potencjał przewozowy sieci(obiektu) zwiększamy nakłady kapitałowe, ale rośnie także wielkość produkcji nieproporcjonalnie do nakładanych kosztow(nakładow). -w pewnym momencie produkcja osiąga prog opłacalności, niemożności zwiększenia produkcji, -stosuje się radykalne zwiększenie nakładow, w wyniku czego wzrasta produkcja w pewnym przedziale w miarę rownomiernie , aż do momentu napotkania progu niemożności, -jest to wzrost działalności gospodarczej i postępu technicznego(budowa np. nowego terminalu, drogi.. ) -duże nakłady w krotkim czasie, efekt mało widoczny w transporcie g) Transportochłonność gospodarki- jest to miernik charakteryzujący udział działalności gosp. realizowanej w transporcie produktu krajowego brutto, czyli określa jak
(…)
…%.
Metody racjonalnego gospodarowania w transporcie:
1.Dążenie do maksymalizacji efektu przy danych nakładach
E=Pt/N
2.Dążenie do minimalizowania nakładow przy tym samym efekcie
E=Pt/↓N ,gdzie N -nakłady, Pt -produkcja
Najbardziej transportochłonne są: transport powietrzny, transport kolejowy, transport środlądowy.
h) Substytucyjność i komplementarność
Substytucyjność- alternatywy, możliwości zastąpienia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)