Podstawowe tendencje w zakresie kształtowania transportochłonności gospodarek

Nasza ocena:

5
Pobrań: 168
Wyświetleń: 1015
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawowe tendencje w zakresie kształtowania transportochłonności gospodarek - strona 1

Fragment notatki:

Podstawowe tendencje w zakresie kształtowania transportochłonności gospodarek  krajów UE oraz energochłonności i kapitałochłonności w transporcie.      Kapitałochłonność jest funkcją pochodną takich czynników jak:  - Pracochłonność,  - materiałochłonność,  - energochłonność ( nakłady niezbędne do realizacji energii potrzebnej w transporcie),  - terenochłonność (nakłady jakie poniesie firma konieczne do realizacji produkcji),    Transportochłonność gospodarki - jest to miernik charakteryzujący udział działalności gosp.  realizowanej w transporcie produktu krajowego brutto, czyli określa jak kształtuje się  realizacja przyrostu działalności do przyrostu produktu.  Rośnie w oparciu o dwa czynniki: nakład transportu i wartość transportu.  Dawniej sukcesywnie wzrastała, rósł popyt transportowy szybciej niż popyt na produkt  krajowy brutto, ale od lat 90-tych maleje zapotrzebowanie na usługi transportowe, a co za tym  idzie zachodzi spadek wzrostu gospodarczego. Dlatego idea jest zmniejszenie roli transportu ,  która powoduje obniżenie rozwoju transportu. Transportochłonność ma negatywne  konsekwencje mimo , ze zaspokaja określone potrzeby. Ideą jest zatem zmniejszenie  transportochłonności. Dobrym znakiem jest to ze w Polsce zauważono spadek  transportochłonności od 5 lat.    Kapitałochłonność  to wielkość nakładów inwestycyjnych niezbędnych do prowadzenia  firmy.  Kapitałochłonność  to wielkość nakładów finansowych , jakie są niezbędne , by podjąć dany  rodzaj produkcji (kapitał niezbędny na jednostkę produkcji):  K=k/P k  -nakład kapitałowy,  P  –jednostka produkcji.    W transporcie  wskaźnik ten jest bardzo wysoki. Jest to wskaźnik oceny ekonomicznej  inwestycji. Poziom kapitałochłonności w różnych sektorach gospodarki jest inny. Najwyższy  jest w lotnictwie.    Krańcowa kapitałochłonność –  granica przyrostu kapitałowych nakładów w relacji  przyrostu na jednostkę  k’= D Pt/ D Kt  , gdzie Pt -produkcja, Kt -nakłady kapitałowe.  k’ - efektywność nakładów kapitałochłonnych  -kapitał jest dużo większy przy wzroście o jednostkę produkcji niż przy innych dziedzinach  - badany jest produkt najbardziej optymalny, najbardziej opłacalny, niezbędny do przewozu.      ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz