To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Transport poziomy
Ze względu na bardzo duże możliwości wybór właściwego, trafnego systemu transportu poziomego nie jest sprawą łatwą Z jednej strony musimy dążyć do sprawnego niezawodnego przewozu urobku, materiałów budowlanych i prefabrykatów, z drugiej zaś - zapewnić bezpieczeństwo i bezkolizyjność robót oraz środków transportowych. Niezwykle ważną rolę w tym procesie odgrywa właściwy napęd pojazdów i prawidłowy system dróg dojazdowych. W wyrobiskach podziemnych stosuje się kolejki wąskotorowe złożone z wagonów napędzanych linami lub lokomotywami elektrycznymi. Wagony odpowiednio dobrane i przemieszczane wahadłowo lub dwukierunkowo liną nawijaną na wał wciągarki są bezpiecznym środkiem transportu i dogodnym pod względem manewrowym. Są one zaczepiane do liny specjalnymi zaciskami i mogą być dostawiane pod załadunek i rozładowywane bez kolizji z lokomotywą (rys. 11.2). Tego typu transport można wykorzystać na odległość do 500 m. Nie należy przewidywać zbyt dużych prędkości pojazdów, aby nie stwarzać zagrożenia, średnio przyjmuje się prędkość w granicach 1 m/s. W podszybiach wagony są automatycznie rozładowywane lub wtaczane do klatek dźwigowych i transportowane pionowo do nadszybia, gdzie następuje ich rozładunek. Ważnym elementem płynnego transportu szynowego są mijanki lub przestawianie wózków na sąsiednie tory. Wykonuje się poziome i pionowe mijanki w zależności od przekroju poprzecznego tunelu. Na mijanki szlaków jednotorowych wykorzystuje się np. komory tunelowe albo buduje się ruchome rusztowania dwupoziomowe (rys. 11.3).
Do robót odkrywkowych i dużych robót podziemnych używa się samojezdnych pojazdów kołowych — wywrotek lub specjalnych pojazdów załadowawczo-rozładowawczych. W wyrobiskach podziemnych napęd spalinowy pojazdów musi być zabezpieczony filtrami oczyszczającymi spaliny. Transport samojezdny jest najbardziej operatywny i wydajny, zwłaszcza jeśli samoczynnie ładuje t rozładowuje urobek. Do transportu urobku często używa się też taśmociągów, których podstawową zaletą jest przede wszystkim to, że mogą być instalowane na różnych poziomach zarówno w wykopach, jak i wyrobiskach podziemnych. Transport taśmowy jest więc bardzo przydatny tam, gdzie wykonuje się różne etapy prac związanych z budową obiektu. Taśmociąg może być zainstalowany na rusztowaniach, a w jego sąsiedztwie prowadzi się inne roboty montażowe, budowlane lub wykończeniowe. Podobne zalety ma transport hydrauliczny i pneumatyczny prowadzony rurociągami rozmieszczonymi w dowolnym przekroju wyrobiska. Jest to szczególnie ważne podczas budowy tunelu metodą tarczową, zwłaszcza w przypadku tarczy zmechanizowanej. W zasięgu tego typu tarczy i stosunkowo niedługiego odcinka obudowy1 stałej musi być wykonane wiele operacji kolidujących ze środkami transportowymi. Zaczynając od robót drążeniowych, przemieszczenia tarczy i montażu obudowy, poprzez wykończenie obudowy stałej do prac iniekcyjnych oraz uszczelnienia połączeń tubingów włącznie, musimy nie tylko prace te wykonać, ale mieć też dostąp do całej obudowy. Toteż umieszczenie taśmociągów w środku, w osi tunelu daje jedyną szanse, zachowania ciągłości transportu urobku, a jednocześnie wydajnego prowadzenia pozostałych robót (rys. 11.4).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)