Transport poziomy

Nasza ocena:

5
Pobrań: 91
Wyświetleń: 1085
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Transport poziomy - strona 1 Transport poziomy - strona 2 Transport poziomy - strona 3

Fragment notatki:

Transport poziomy
Ze względu na bardzo duże możliwości wybór właściwego, trafnego systemu transpor­tu poziomego nie jest sprawą łatwą Z jednej strony musimy dążyć do sprawnego niezawod­nego przewozu urobku, materiałów budowla­nych i prefabrykatów, z drugiej zaś - zapew­nić bezpieczeństwo i bezkolizyjność robót oraz środków transportowych. Niezwykle ważną rolę w tym procesie odgrywa właściwy napęd pojazdów i prawidłowy system dróg dojazdo­wych. W wyrobiskach podziemnych stosuje się kolejki wąskotorowe złożone z wagonów napędzanych linami lub lokomotywami elek­trycznymi. Wagony odpowiednio dobrane i przemieszczane wahadłowo lub dwukierun­kowo liną nawijaną na wał wciągarki są bezpiecznym środkiem transportu i dogodnym pod względem manewrowym. Są one za­czepiane do liny specjalnymi zaciskami i mogą być dostawiane pod załadunek i rozła­dowywane bez kolizji z lokomotywą (rys. 11.2). Tego typu transport można wykorzy­stać na odległość do 500 m. Nie należy przewidywać zbyt dużych prędkości pojazdów, aby nie stwarzać zagrożenia, średnio przyjmuje się prędkość w granicach 1 m/s. W pod­szybiach wagony są automatycznie rozładowywane lub wtaczane do klatek dźwigowych i transportowane pionowo do nadszybia, gdzie następuje ich rozładunek. Ważnym ele­mentem płynnego transportu szynowego są mijanki lub przestawianie wózków na są­siednie tory. Wykonuje się poziome i pionowe mijanki w zależności od przekroju po­przecznego tunelu. Na mijanki szlaków jednotorowych wykorzystuje się np. komory tunelowe albo buduje się ruchome rusztowania dwupoziomowe (rys. 11.3).
Do robót odkrywkowych i dużych robót podziemnych używa się samojezdnych po­jazdów kołowych — wywrotek lub specjalnych pojazdów załadowawczo-rozładowawczych. W wyrobiskach podziemnych napęd spalinowy pojazdów musi być zabezpie­czony filtrami oczyszczającymi spaliny. Transport samojezdny jest najbardziej opera­tywny i wydajny, zwłaszcza jeśli samoczynnie ładuje t rozładowuje urobek. Do transportu urobku często używa się też taśmociągów, których podstawową zaletą jest przede wszystkim to, że mogą być instalowane na różnych poziomach zarówno w wy­kopach, jak i wyrobiskach podziemnych. Transport taśmowy jest więc bardzo przydat­ny tam, gdzie wykonuje się różne etapy prac związanych z budową obiektu. Taśmo­ciąg może być zainstalowany na rusztowaniach, a w jego sąsiedztwie prowadzi się inne roboty montażowe, budowlane lub wykończeniowe. Podobne zalety ma transport hy­drauliczny i pneumatyczny prowadzony rurociągami rozmieszczonymi w dowolnym przekroju wyrobiska. Jest to szczególnie ważne podczas budowy tunelu metodą tarczo­wą, zwłaszcza w przypadku tarczy zmechanizowanej. W zasięgu tego typu tarczy i stosunkowo niedługiego odcinka obudowy1 stałej musi być wykonane wiele operacji koli­dujących ze środkami transportowymi. Zaczynając od robót drążeniowych, przemie­szczenia tarczy i montażu obudowy, poprzez wykończenie obudowy stałej do prac in­iekcyjnych oraz uszczelnienia połączeń tubingów włącznie, musimy nie tylko prace te wykonać, ale mieć też dostąp do całej obudowy. Toteż umieszczenie taśmociągów w środku, w osi tunelu daje jedyną szanse, zachowania ciągłości transportu urobku, a jednocześnie wydajnego prowadzenia pozostałych robót (rys. 11.4). ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz