Test Stroopa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1827
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Test Stroopa - strona 1 Test Stroopa - strona 2 Test Stroopa - strona 3

Fragment notatki:

Test Stroopa (1935)
Test Stroopa jest oparty na czasach reakcji. Jest często wykorzystywany do pomiaru zdolności poznawczych związanych z pamięcią operacyjną definiowaną jako kontrolowana uwaga.
Wskaźniki w teście Stroopa
Efekt Stroopa - dłuższe czasy reakcji w próbach niezgodnych (zielony) niż w zgodnych (czerwony) - wynik interferencji semantycznej między kolorem czcionki a treścią słowa. Im mniejsza rozbieżność czasów (słabszy efekt Stroopa) tym większe zasoby poznawcze badanego.
Wyniki Monteil i Huguet (1999)
W towarzystwie innych badani mieli mniejszy efekt Stroopa niż wtedy, gdy pracowali sami. Obecność innych mobilizowała badanych, którzy poświęcali cała swoją uwagę zadaniu.
Propozycja 2
Badania Sanny (1992)
Ważne są porównania społeczne oraz obawa przed byciem ocenianym ( evaluation apprehension )
Zadania łatwe - badany formułuje duże oczekiwania co jest wzmocnione przez towarzystwo innych
Zadania trudne - badany obniża oczekiwania, zwłaszcza, że może być oceniany przez innego
Badania Jackson i Williams (1985)
Badani w grupie wykonują tyle samo zadań co indywidualnie ale wtedy, gdy wiedzą, że ich efekty będą zidentyfikowane oraz wierzą, że wszyscy rozwiązują identyczne zadanie
Obawa przed ocenianiem eliminuje próżniactwo społeczne ale tylko w zadaniach addytywnych
Bardzo ważny jest typ zadania i rodzaj pracy grupowej - wspólna praca czy współpraca
Badanie 1 - Sanna
Faza 1 - badani wykonywali zadania treningowe i otrzymywali informację zwrotną (dobrze, źle)
Faza 2 - badani wykonywali zadanie prostej reakcji na kropkę samotnie (ich wynik był indywidualnie obliczany), pracowali w dwójkach (ale ich wynik był indywidualnie obliczany - wspólna praca), pracowali w dwójkach (wynik średni dla obu badanych)
Informacją zwrotna miała szczególnie duży wpływ na to jak radzili sobie badani w sytuacji grupowego wykonywania zadania.
Problemy metodologiczne
Jak porównywać wykonanie jednostki i grupy?
Max Ringelmann (1913) - badał siłę pociągową, w tym także siłę pociągową studentów agronomii.
Studenci ciągnęli linę - pojedynczy student uzyskał uciąg średnio 85 kg a grupa 7 studentów 450 kg
Porównania
Ile powinni rozwiązać zadań grupowo w porównaniu z tym ile naprawdę rozwiązali - porównanie pojedynczej osoby x liczba osób w grupie z wynikiem grupy (grupa uśredniona)
Efektywność grupy jest dzielona przez liczbę osób i porównywana z jednostką
Porównanie jednostki z tym członkiem grupy, który wykonał zadanie najlepiej.
Schematy badań
Problemy logiczne (Shaw 1932) - grupa rozwiązuje zadania poprawni chociaż dłużej niż jednostki


(…)

… najlepiej.
Schematy badań
Problemy logiczne (Shaw 1932) - grupa rozwiązuje zadania poprawni chociaż dłużej niż jednostki
Problemy logiczne (Marquart 1955) - problemy logiczne - połączyła jednostki losowo w grupy sztuczne - grupy sztuczne tak samo dobrze rozwiązywały zadania jak grupy prawdziwe wchodzące w interakcję
Zadania
Seria bezsensownych sylab (Perlmutter i de Montmollin 1952) - badani wykonywali zadania indywidualnie a potem w grupach (powtarzany pomiar) - grupy odtwarzały dwa razy więcej słów ale potrzebowały więcej czasu na zapamiętywanie
Yuker (1955) - zapamiętywanie fragmentów opowiadań - grupy znacznie lepsze niż jednostki
Ale były bardziej pewne prawdziwości swoich odpowiedzi wtedy gdy były one błędne
Zadania dywergencyjne
burza mózgów” (Osborne 1957)
Faza 1 - wymyślanie jak największej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz