Osikowska. Notatka składa się z 1 strony.
EKSPERYMENTY I BADANIA: Efekt Stroopa - utrudnienie w przetwarzaniu bodźców niespójnych (zielony napisane na czerwono) w porównaniu z bodźcami spójnymi (niebieski na niebiesko). Badamy czas reakcji na bodźce spójne a niespójne. Różnica w tym czasie między spójnym a niespójnym to efekt interferencji. Sperry i Gazzaniga (nobel) - badanie psychobiologiczne nad mózgiem rozszczepionym. Badania nad mózgiem rozdwojonym (początkowo koty, potem ludzie leczeni z epilepsji lekoopornej przecięciem ciała modzelowatego). Zbadano 4 pacjentów. Testy: zdolności wzrokowych, słuchowych i dotykowych. Hommet, Billard - badanie na dzieciach bez corpus colosum . Badania nad Pigmejami Bambuti - wędrówka z Kenge, który nie znał stałości spostrzeżeń: Pigmeje żyją w gęstej dżungli, widoczność ograniczona do 30m. Po wyjechaniu na równinę Kenge zobaczył bawoły i zapytał co to za owady. Nie uważał za możliwe, żeby to były bawoły. Eksperyment Fazio - pokazywano fotografię osoby białej/czarnej. Potem wyświetlano im przymiotniki które mieli ocenić: czy są pozytywne czy negatywne. Stereotypizacja powoduje, ze szybciej identyfikuje się dobre przymiotniki po obejrzeniu białego, a po obejrzeniu czarnego szybciej ocenia się przymiotniki negatywne. Wynika to z tego, że zakładamy że te słowa są bardziej prawdopodobne Lazarus, McCleary - podprogowa ekspozycja sylab; badani przy sylabach „elektrycznych” (lekki kopniak prądem) wykazywali większe pobudzenie autonomiczne. Choć osoby były nieświadome przy których sylabach ich rażono, to przy tych sylabach ich ciało było pobudzone. Jest to subcepcja. Niezależnie więc od rozpoznania treści bodźca (poznawczej), występuje reakcja emocjonalna - bo jest szybsza i bardziej adaptacyjna Bruner : reakcje na niespójność percepcyjną. Eksperyment karciany: karty trikowe i normalne. Eksperyment Bransford i Johnson : Czytanie bezsensownego opisu prania. P.Goldberg - studentki miały czytać prace studenckie i miały je ocenić, na podstawie wiedzy merytorycznej, języka itp. Niektóre były podpisane męskim a inne żeńskim imieniem. Męskie nazwiska były wyżej oceniane. T. Emsweiler - chłopcom i dziewczętom pokazywano obrazy mężczyzn i kobiet które wykonały z sukcesem jakieś trudne zadanie. W odpowiedziach: mężczyznom się udało, bo są zdolni. Kobietom: bo miały szczęście. J.Elliot „oko burzy” - podzieliła dzieci na grupy w zależności od koloru oczu. Jedna grupa została „dyskryminowaną”, musiała nosić kołnierzyki. 1968, potem wielokrotnie powtarzane. Geneza powstania tych wymiarów: 2 hipotezy, dotyczą głównie redukcji lęku.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)