Terminy załatwiania sprawy w postępowaniu w I i II instancji.
Art. 139 op.
W I instancji sprawy które wymagają przeprowadzenia postępowania dowodowego powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ciągu miesiąca. Termin ten wydłuża się przy sprawach skomplikowanych - wynosi wtedy 2 miesiące. Wyjątki mogą być ustanawiane ustawami szczegółowymi.
Jeżeli sprawa może być rozstrzygnięta na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę to powinno się to zrobić niezwłocznie. Dotyczy to także żądania wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.
W II instancji, w postępowaniu odwoławczym, załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy. Jeśli w sprawie przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy - termin wydłuża się do 3 miesięcy.
Do terminów tych nie wlicza się terminów dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy powinien zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Ten sam obowiązek ciąży na organie podatkowym również w przypadku, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)