Teorie suwerenności

Nasza ocena:

5
Pobrań: 938
Wyświetleń: 5012
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teorie suwerenności - strona 1 Teorie suwerenności - strona 2

Fragment notatki:

Teoria suwerenności monarchy.
Wywodzą one źródło władzy państwowej od Boga i uznają monar­chę za jej podmiot. Przyznają mu boskie pochodzenie (np. w starożyt­nym Egipcie) lub głoszą, że rządzi z bożej łaski (np. teorie średnio­wieczne). Monarcha ucieleśniał tu władzę państwową. Stanowił on prawo, lecz zgodnie z zasadą „ princeps legibus solutus” nie był nim związany.
Teoria suwerenności narodu. Ukształtowały się w XIX w. we Włoszech podczas walki o zjednocze­nie Italii (Mancini, Mazzini). Głosiły, że państwa powinny być tworzo­ne na zasadzie narodowej. Naród jest wówczas źródłem władzy w nim i państwo wypełnia jego wolę. Naród ma prawo do posiadania własnej państwowości i do wyboru formy rządów. W ujęciu tym to naród, a nie państwo jest podmiotem prawa międzynarodowego. Dostrzegano przy tym, że nie zawsze naród tworzy państwo, a ponadto pojawiły się pro­blemy z określeniem pojęcia narodu. G. Jellinek skonstruował wobec tego dwa pojęcia narodu: naród kulturalny (Kulturnation)- cechy obiektywne: kul­tura, obyczaje, sztuka, pochodzenie, rasa i naród pań­stwowy (Staatsnation) - cechy subiektyw­ne - świadomość odrębności grupowej, poczucie tradycji, udział w po­dejmowaniu decyzji. Ideałem według niego jest pokrycie się obu tych pojęć w jednym państwie. Inni dostrzegali, że tylko część ludności w danym państwie jest podmiotem państwowotwórczym i tylko ją uwa­żali za naród. Pojawiły się też swoiste koncepcje metafizyczne traktujące naród nie jako sumę „jednostek zamieszkujących dane państwo", nie jako „pokolenie aktualnie żyjące", ale uznające za naród „również prze­szłe i przyszłe pokolenia"'.
Teoria suwerenności ludu.
Powstały w reakcji na wszechwładzę monarchy. Utrzymano w nich bez zmiany samo pojęcie suwerenności jako władzy najwyższej i nie­ograniczonej, zmieniono jednak jej podmiot, z monarchy na lud. Lud - suweren tworzy, więc równocześnie prawo będące wyrazem woli po­wszechnej. Władza ludu jest niezbywalna (nieprzenoszalna na inny pod­miot) i niepodzielna. Lud jest podmiotem władzy także i wtedy, gdy w jej realizacji posługuje się organami państwowymi. Lud będąc podmiotem władzy jest jednak równocześnie jej przedmiotem, gdyż w jego skład wchodzą jednostki władzy tej podległe. To, że lud sprawuje władzę za­pewnia tożsamość woli ludu i woli państwa oraz stanowi gwarancję wolności od ucisku. Prawa jednostki wyznaczają w tym ujęciu granice władzy państwowej, a ich naruszenie uzasadnia wystąpienie przeciw tej władzy.
Teoria suwerenności państwa.
Powstały jako reakcja na idee rewolucji 1789 r. i teorie suwerenności ludu. Głosiły, że jedynym i absolutnym suwerenem jest państwo. We­dług G. Hegla atrybuty suwerena-państwa powinny przysługiwać mo­narsze. Później zmodyfikowano tą tezę i zaczęto rozwijać teorię oso­bowości prawnej państwa. To ono miało być nosicielem suwerenności, a monarcha - w myśl poglądów

(…)

… i najbardziej zaangażowaną uznał kla­sę robotniczą i sformułował zasadę dyktatury proletariatu. Nie ozna­czała ona zmiany podmiotu władzy państwowej, gdyż dyktatura prole­tariatu miała się opierać na sojuszu z pozostałymi klasami i warstwami należącymi do ludu pracującego.

…, jak i autorytarnych.
W innym kierunku podążali ci zwolennicy teorii suwerenności pań­stwa (np. A. Esmein, C. de Malberg), którzy łączyli ją z suwerennością ludu, czy też z suwerennością narodu. Widząc więzy łączące państwo i lud (naród), uznawali państwo za prawną personifikację ludu (narodu), a lud (naród) za realny substrat państwa.
Teoria suwerenności prawa.
Prawo według niej nie ma swoich źródeł w innym zjawisku…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz