To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Teorie pozytywizmu prawnego
myślenie pozytywistyczne oznacza, że przedmiotem poznania może być tylko to, co jest nam dane i możliwe do udowodnienia. Na gruncie prawa oznacza on, że jedynie prawo stanowione /pozytywne/ może być traktowane jako prawo istniejące rzeczywiście
prawo pozytywne może być rozpatrywane z różnych punktów widzenia - od strony faktów od strony zachowań społecznych i psychologicznych, bądź jako coś naturalnego
Rodzaje teorii pozytywizmu prawnego pozytywizm racjonalistyczny
elementy tworzące prawo wyprowadza z danych pojęć. Z nich też dedukuje zasady prawne, a z nich normy i rozstrzygnięcia konkretnych problemów
prawo jest więc konstrukcją złożoną z pojęć, z których wyprowadza się porządek norm
pojęcia to rzeczywistość logiczna - promieniująca siłą i porządkująca sama z siebie życie społeczne pojęcia te rozwijają się niezależnie od świata społecznego w sferze czystej logiki
stosowanie tych pojęć i norm prawnych ma się odbywać niezależnie od czynników ekonomicznych, politycznych czy etycznych ma duże zasługi w systematyzacji i dogmatyce prawa
Błędy
nie zauważono, że to nie pojęcia prawne tworzą prawo, ale pojęcie prawne jest wynikiem posumowania rozważań na temat porządku prawnego, który jest uwarunkowany historycznie, społecznie, ale też przez wymagania jakie stawiają idee prawa
izoluje proces tworzenia prawo od wszystkich innych czynników pozalogicznych
każda regulacja prawna ma uwzględniać wymagania dobra wspólnego, a logiczna słuszność /poprawność/ rozumowania nie gwarantuje społecznej słuszności norm prawnych z tego rozumowania wyprowadzonych
naturalistyczny pozytywizm prawny
wychodzi z założenia, że umysł winien opierać się tylko na faktach i odrzucić wszelką metafizykę
przeciwstawia się też dedukcyjnej metodzie pozytywizmu racjonalistycznego i wprowadza metodę indukcyjną, pozwalająca na ujęcie i wyprowadzenie prawa z faktycznych uwarunkowań życia. niestety powstało też niebezpieczeństwo ograniczenia prawa tylko do tego, co dane ma jest w faktach, zapominając o tym, że prawo jest fenomenem duchowym
widzi podstawę prawa w elemencie faktycznym /tym co dane/, a brak jest poznania prawa jako wyniku duchowej formacji. to ograniczenie się do obserwacji empirycznej i przyczynowego tłumaczenia procesów rozwoju prawa, prowadzi do oddzielenia prawa od wartości i wymagań etycznych. Stanowiący prawo nie podlega wymaganiom etycznym ani wymogom dobra wspólnego - nie ma więc starań o słuszne prawo
socjologiczny pozytywizm prawny
jest formą pozytywizmu naturalistycznego
dla niego prawo ma swój fundament w regułach faktycznie działających wewnątrz społeczeństwa, które objawiają się jako fakty społeczne. Tylko te fakty a więc to co w życiu występuje /praktyki, relacje prawne, umowy, rozporządzenia/ stanowią podstawę norm prawnych
(…)
… prawa Kelsena
choć chce być ogólną teorią prawa, to właściwie zajmuje się tylko tłumaczeniem prawa pozytywnego
chce uwolnić prawo od faktów i zasad socjologii i żąda odpolitycznienia prawa
idzie dalej i żąda uwolnienia prawa od wszelkich tendencji urzeczywistniania wartości. Wiąże się to z przekonaniem o istnieniu tylko wartości subiektywnych. Nie ma wartości obiektywnych obowiązujących…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)