Teorie motywacji i współczesne teorie zarządzania

Nasza ocena:

5
Pobrań: 182
Wyświetleń: 1512
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teorie motywacji i współczesne teorie zarządzania - strona 1 Teorie motywacji i współczesne teorie zarządzania - strona 2 Teorie motywacji i współczesne teorie zarządzania - strona 3

Fragment notatki:

Siwek. Notatka składa się z 3 stron.
TEORIA X I Y McGregora Teoria X:
Przeciętny człowiek nie lubi pracować, unika pracy jak to możliwe
Większości ludzi wymaga zmuszania do pracy, konieczne jest kontrolowanie, kierowanie, karanie
Przeciętny człowiek unika odpowiedzialności, posiada niewiele ambicji, a jego pragnieniem jest potrzeba bezpieczeństwa
Teoria Y:
Dla człowieka są naturalne wysiłek fizyczny, umysłowy oraz zabawa i wypoczynek
Kontroli i karnie można nadużywać ważna jest samokontrola i samokierowanie
Realizowanie zadań jest funkcją polaczenia nagród i kar
W odpowiednich warunkach ludzie uczą się poszukiwania i przyjmowania na siebie obowiązków TEORIA POTRZEB MASLOWA Fizjologiczne- głód, pragnienie
Bezpieczeństwa- potrzeba ochrony przed krzywdą, złym traktowaniem
Przynależności -potrzeba przywiązania, kontaktów społecznych
Uznania- szacunek do samego siebie, zainteresowanie ze strony innych
Samorealizacji- potrzeba rozwoju osobistego, samospełnienie TEORIA ERG T raktująca potrzeby jako treść motywowania E- existence, egzystencja R- relatendes, kontakty społeczne G- growth, rozwój, wzrost DWUCZYNNIKOWA TEORIA HERZBERGA Zakłada, że ludzi motywują czynniki dwóch kategorii
Motywatory- czyli czynniki satysfakcjonujące, związane z treścią pracy Czynniki higieny- czyli czynniki niezadowolenia, związane z warunkami pracy TEORIE WZMOCNIEJŃ SKINNERA Koncentruje się ona na tym co się stanie gdy jednostka podejmie określone działanie BODZIEC REAKCJA KONSEKWENCJE PRZYSZŁE RELACJE
Strategie wzmocnień:
Stałej częstotliwości (ustalone odstępy czasu)
Zmiennej częstotliwości (różne odstępy czasu)
Stałego stosunku (określona liczba zachowań)
Zmiennego stosunku (zmienna liczba zachowań) REENGINEERING Działanie polegające na rozkładaniu produktu na elementy składowe i poszukiwania możliwości zaprojektowania doskonalszej jego wersji. Jest to proces ciągły prowadzący do doskonalenia organizacji. Inicjatywa wprowadzania zmian powinna wyjsć od naczelnego kierownictwa, które czuwa nad realizacją projektu zmiany. TQM (total quality management) Koncepcja zarządzania jakością. Na proces zarządzania przez jakość składają się takie elementy jak:
Określenie polityki i celów jakościowych, planowanie jakości, zapewnienie jakości
Sterowanie jakością
Doskonalenie jakości BENCHMARKING Podglądanie innych firm i kopiowanie ich. Jest to więc pewien wzorzec, norma a jednocześnie punkt odniesienia. Jest raczej filozofią, której sednem jest stałe dążenie do doskonałości i wykorzystywanie w tym celu sprawdzonych rozwiązań powszechnie uznanych za najlepsze. Możemy mówić o benchmarkingu konkurencyjnym oraz benchmarkingu generycznym. Do wad benchmarkingu można zaliczyć pojawiające się czasami zachowania nieetyczne.

(…)


JUST IN TIME
Określa wykonanie działania momencie najbardziej odpowiednim z punktu widzenia organizacji. Dostarczenie zasobów materialnych i niematerialnych kiedy są rzeczywiście potrzebne dla zachowania sprawności procesów transformacyjnych w organizacji.
UNIKANIE
To odstąpienie od współpracy z osobą konfliktogenną. Sprawdza się najczęściej do zerwania z nią kontaktów. W sytuacji równowagi sił obu…
… dążenie do doskonałości i wykorzystywanie w tym celu sprawdzonych rozwiązań powszechnie uznanych za najlepsze. Możemy mówić o benchmarkingu konkurencyjnym oraz benchmarkingu generycznym. Do wad benchmarkingu można zaliczyć pojawiające się czasami zachowania nieetyczne.
OUTSOURCING
Działanie polegające na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa macierzystego, realizowanych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz