Teoria rozwoju osobowości Freuda i społeczno-poznawcza Bandury.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 980
Wyświetleń: 2933
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teoria rozwoju osobowości Freuda i społeczno-poznawcza Bandury. - strona 1 Teoria rozwoju osobowości Freuda i społeczno-poznawcza Bandury. - strona 2

Fragment notatki:

3. Teoria rozwoju osobowo ś ci Freuda 4. Teoria społeczno-poznawcza Bandury Uczenie jako podstawa rozwoju osobowości, modelowanie, czyli uczenie się przez obserwacje, przekonanie o własnej skuteczności, cele i kompetencje, motywacja i procesy samoregulacji, psychopatologia i zmiana. Według Bandury uczenie się zachowań zachodzi jednak nie tylko poprzez warunkowanie reaktywne i warunkowanie sprawcze , ale także poprzez obserwowanie zachowań innych ludzi. Ten sposób uczenia się można nazwać modelowaniem lub naśladowaniem. Podstawy teorii naśladowania zauważalne są już na szczeblu zwierzęcym. Objawialne są w sposobach uczenia się reakcji w danych sytuacjach i przejmowania doświadczenia od innych osobników. Jest również silnie zauważalne i w szerszym zakresie, u człowieka w okresie dziecięcym. Według Bandury uczenie się przez obserwowanie to proces czteroetapowy: student musi skierować uwagę na kluczowe elementy tego, czego ma się nauczyć, student musi zapamiętać dane zachowanie, student musi umieć powtórzyć dane zachowanie lub wykonać je, student musi mieć motywację i chcieć powtórzyć dane zachowanie. Ćwiczenia i próby w wyobraźni wykorzystywane w nauczaniu bezpośrednim pomagają uczniom utrwalić i wykonać daną czynność (zachowanie). Koncepcja procesu uczenia się akcentuje znaczenie koncentracji uwagi w metodach podających stosowanych w prezentacjach multimedialnych oraz jej wpływ na zapamiętywanie . Możliwość uczenia się czynności poprzez ich obserwację jest szczególnie istotna w przypadku uczenia się z wykorzystaniem multimediów. Nabywanie umiejętności przez osoby dorosłe (studentów) nie musi być związane z wykonywaniem czynności praktycznych. Często wystarczająca jest analiza obserwowanego działania pod kątem określonego problemu teoretycznego (por. M. Jakowicka, 1991 , s.36). Odroczona w czasie reakcja (rozwiązanie zadań testowych), uzależniona od jakości i ilości zapamiętanych i odpowiednio przetworzonych informacji, stanowi wskaźnik uczenia się stymulowanego poprzez elementy koncentrujące uwagę zamieszczone w prezentacji multimedialnej. Koncepcja Alberta Bandury pozwala spojrzeć na proces uczenia się nie tylko w wąskim kontekście akcja-reakcja . Efekty uczenia się stanowią wewnętrzny potencjał jednostki, który może być wykorzystany w przyszłości. Poglądy te są w znacznym stopniu zbieżne z koncepcjami konstruktywistów . SAMOSKUTECZNOŚĆ oczekiwanie skuteczności oczekiwanie sukcesu - podjęcie działania; - wkładany wysiłek; - wytrwałość; - radzenie sobie ze stresem; Źródła: - osiągnięcia;

(…)

… z zadowoleniem z siebie i samooceną;
procesy poznawcze - antycypacja;
BANDURA _ REGULACJA:
Kontrola moralna :
- standardy moralne (usprawiedliwianie, etykietowanie, uspokajające porównania…);
- dehumanizacja i przypisywanie winy;
Samoregulacja:
- predyktywna kontrola wysiłku;
- afektywne reakcje samooceny;
- samoocena osobistej skuteczności;
- autorefleksyjna aktywność meta poznawcza;

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz