Społeczna teoria Rottera - ćwiczenia nr 7

Nasza ocena:

5
Pobrań: 490
Wyświetleń: 1799
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Społeczna teoria Rottera - ćwiczenia nr 7 - strona 1 Społeczna teoria Rottera - ćwiczenia nr 7 - strona 2 Społeczna teoria Rottera - ćwiczenia nr 7 - strona 3

Fragment notatki:

Pamięć ćw. 7 15. Społeczno- uczeniowa teoria osobowości Juliana B. Rottera Zamierzeniami Rottera było skonstruowanie teorii opartej na osiągnięciach psychologii uczenia, która jednak uwzględniała by zarówno czynniki motywacyjne, jak i poznawcze= teoria zawierająca czynniki determinujące zachowanie człowieka, zawiera różnice nie tylko interindywidualne, lecz także wpływy środowiskowe. Powstała żeby skuteczniej przewidywać i zmieniać zachowanie człowieka.
Opiera się na 2 przesłankach:
-wzmacnianie nie jest związane z redukcja popędu fizjologicznego
-wzmocnienie społeczne najważniejszym czynnikiem determinującym zachowanie jednostki. Miała charakteryzować się następującymi cechami:
-teoria procesualna= wyjaśnić w jaki sposób ludzie uczą się charakterystycznych dla siebie zachowań i postaw
-umożliwić przewidywanie wyboru określonego zachowania w określonej sytuacji -dostarczyć rzetelnej i efektywnej terminologii, pozwalającej opisać różnice w zachowaniu w takich samych lub podobnych sytuacjach -umożliwić zrozumienie, w jaki sposób i w jakich warunkach zachowania i postawy ulęgają zmianom.
Teoria Rottera ma charakter konstruktywiczny, terminy w niej używane są traktowane jako konstrukty teoretyczne, ostatecznym kryterium ich trafności jest ich użyteczność w przewidywaniu zachowania.
Kilka danych biograficznych:
Sobie przeczytajcie Podstawowe założenia teorii Rottera: 1 . Jednostką analizy w studiach nad osobowością jest interakcja człowieka z otoczeniem, mającym dla niego określony sens. -ujawnia się tu interakcyjne podejście Rottera do zachowania i osobowości; skuteczne przewidywanie zachowania wymaga brania pod uwagę wpływów środowiskowych -szczególne znaczenie w genezie zachowania, przypisuje procesowi uczenia=
-oderwanie osobowości jednostki od jej przeszłości, która tę osobowość kształtowała, uniemożliwia adekwatny jej opis i przewidywanie przyszłych zachowań jednostki.
2. Wyjaśnianie wykorzystujące konstrukty osobowościowe jest niezależne od wyjaśnień za pomocą konstruktów, którymi posługują się inne dziedziny wiedzy -nie można do siebie dodawać różnych sposobów opisu, w celu pełniejszego obrazu badanych zjawisk-to złudzenie
-nie występuje żadna zależność ani hierarchia pomiędzy różnymi sposobami opisu
3. Zachowanie takim jakie je opisują konstrukty osobowościowe, zachodzi w czasie i przestrzeni. -odrzucenie tym samym redukcjonizmu

(…)

….
-zniekształcenie związku między działaniem a jego skutkami- przemieszczenie odpowiedzialności na zwierzchników i rozproszenie odpowiedzialności na większa grupę
-fałszywe przedstawienie danego czynu (ignorowanie, minimalizowanie, fałszywe interpretowanie konsekwencji
-deprecjonujemy, dehumanizując lub obwiniając ofiarę niesłusznego postępku
Nie zostaje tu wyjaśnione jednak, dlaczego i kiedy decydujemy…
… kontroli uogólnione na różne sytuacje.
Wysoki wynik w skali oznacza że ktoś ma poczucie kontroli zewnętrzne
Przeznaczona do badań dorosłych z co najmniej średnim wykształceniem
2. W Polsce kwestionariusz „Delta”
-do badania wychowanków zakładów poprawczych ale wykorzystywany również do badania uczniów szk. śred. I studentów( inne kwestionariusze badają dzieci przedszkolne, uczniów szk. Podst.)
3. Osoby…
… we wszystkich sytuacjach.
14. Albert Bandura teoria uczenia się społecznego
Wprowadzenie i kontekst
Reakcja na behawioryzm-bodźce srodowiskowe nie stanowią wystarczającej podstawy do wyjaśnienia zachowania ludzkiego. -zachowanie człowieka można zrozumieć tylko w kategoriach wzajemnej interakcji bodźców zewnętrznych i wewnętrznych procesów poznawczych. -symboliczne reprezentacje minionych zdarzeń i aktualnej sytuacji kierują zachowaniem, a procesy autoregulacji pozwalają ludziom sprawować kontrolę nad własnym zachowaniem
-bodziec wzmacniający jest skuteczny w takiej mierze, w jakiej dana osoba uświadamia go sobie i oczekuje, ze będzie on stosowany w odniesieniu do późniejszego zachowania
-w granicach określonych przez biologie uczenie się jest przyczyna nabywania i podtrzymywania zachowania ludzkiego Albert Bandura
1…
… autonomiczne. Jest również do Freudowskiego superego. -wzmocnienie zastępcze- występuje wtedy gdy jednostka jest świadkiem tego jak inni doświadczają wzmacniających lub karzących konsekwencji pewnego zachowania, i spodziewa się podobnych konsekwencji, jeśli sama zachowa się w ten sposób. Większość zachowań ludzkich jest nabywana obserwacyjnie, przez modelowanie.
Bandura- motywacja i ocena własnych osiągnięć…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz