Teorie uczenia się - ćwiczenia 7

Nasza ocena:

5
Pobrań: 392
Wyświetleń: 1876
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teorie uczenia się - ćwiczenia 7 - strona 1 Teorie uczenia się - ćwiczenia 7 - strona 2 Teorie uczenia się - ćwiczenia 7 - strona 3

Fragment notatki:

PAMIĘĆ i UCZENIE ĆW 7 HALL, LINDZEY Albert BANDURA & teorie uczenia się społecznego Zach czł można zrozumieć tylko w kategoriach wzajemnej interakcji bodźców zew i we procesów poznawczych- wzajemna interakcja determinantów poznawczych, behawioralnych i środowiskowych
R warunkowe przeważnie nie są wywoływane automatycznie, lecz aktywizowane przez daną osobę na podstawie wyuczonych oczekiwań.
ZMIANA KONCEPCJI WZMOCNIENIA : wzm to operacja informująca i motywacyjna a nie mechaniczny wzmacniacz R ! Bandura dodał 2 typy wzm do klasycznego „wzm bezpośredniego”- samowzmocnienie (wew standardy) i wzmocnienie zastępcze- model jest karany lub nagradzany, też zastępcze nabywanie uwarunkowanych klasycznie R emocjonalnych (lęk) ZASADY UCZ SIĘ OBSERWACYJNEGO Zdarzenie modelowane → procesy uwagi→ procesy przechowywania→ procesy wytwarzania→ procesy motywacyjne→ wzorzec dopasowania
DETERMINIZM WZAJEMNY : zmieniając środowisko lub wytwarzając warunkowe autopodniety, ludzie wpływają na bodźce, na które R.
- interakcja jednokierunkowa [ osoby i sytuacje to niezależne byty które generują zachowanie]
- -||- dwukierunkowa [ osoby i syt zależą od siebie, ale zach to tylko konsekwencja]
-||- wzajemna [wszystko determinuje się nawzajem]
SYSTEM JA - struktury poznawcze, które dostarczają mechanizmów odniesienia, oraz zbiór funkcji składowych percepcji, oceniania i regulacji zach.
- samoobserwacja
- proces oceniania (osobiste standardy a zach)
- R na samego siebie (+ oceny- korzystna R, tylko zach mające osobiste znaczenie generują R, standardy samooceny mogą być przyswajane zastępczo) * MECH za pomocą których zach zostaje odcięte od konsekwencji dla samooceny [uzasadnienie moralne [minimalizowanie [dehumanizacja
Łagodzące porównania ignorowanie lub fałszywe przypisywanie Eufemistyczne określenia] interpretowanie konsekwencji] winy]
| | |
Karygodne postępowanie → szkodliwe skutki → ofiara
| |
______________________________
Przemieszczenie lub rozproszenie odpowiedzialności
ZASTOSOWANIE DO TERAPII - R emocjonalne można wygaszać bezpośrednio i zastępczo- węże (najlepsze modelowanie uczestniczące, potem symboliczne (film) i odwrażliwianie (wyobraźnia).
POCZUCIE WŁASNEJ SKUTECZNOŚCI - pierwotnym źródłem lęku jest postrzegana nieskuteczność pod względem zdolności radzenia sobie z potencjalnie awersyjnymi zdarzeniami, unikanie syt które są spostrzegane jako przekraczające zdolności radzenia sobie.
OSOBA(oczekiwania dot skuteczności) → ZACH (ocz. Dot. wyniku) → WYNIK
OCZEKIWANIA DOT SKUTECZNOŚCI


(…)

…- lokalizacja kontroli; samospełniające się proroctwa- skala I/E lokalizacji kontroli - wew(kapitan okrętu; zw z wykształceniem akademickim) i zew (ofiara losu;-p);
styl wyjaśniania- SELIGMAN- gdy próby kontroli otoczenia się nie powiodą → wyuczona bezradność- os przyjmujące pesymistyczny, bezradny styl wyj. Interpretują zdarzenia jako WEWNĘTRZNE (to moja wina), TRWAŁE i GLOBALNE a przy przegranej myślą…
… zachodzi w czasie i przestrzeni (wow- powalające stwierdzenie!) - odrzuca redukcjonizm i dualizm
Nie wszystkie zach da się opisać za pomocą konstruktów (tylko u org złożonych i o określonym stopniu rozwoju)
Dośw jednostki wzajemnie na siebie wpływają- osob to jedność, rola przeszłości
Zach jest ukierunkowane na cel- motywacja; środowisko to cel,wzmocnienie; osoba ma potrzeby
Poj się zach wyznacza…
…:
ucz się przez obserwację i rola modeli [warunkowanie zastępcze w behawioryzmie; eksperyment Bandury- dwóch facetów bije się o zabawki → większa agresja u dzieci oglądających to; ekspert E. Hanna i A. Meltzoff- rok- dzieci uczą się od rówieśników, 14-18 m-cy przenoszą efekty nauki na inne sytuacje- wg teoretyków społ ucz się to nie kat bodziec- R, ale też PROCESY MYŚLENIA]
procesy poznawcze…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz