To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Komunikowanie masowe - próba definicji
Komunikowanie masowe obejmuje instytucje i techniki, za pomocą których wyspecjalizowane grupy posługują się urządzenia technologicznymi (prasą, radiem, telewizją , itd.) w celu szerzenia treści symbolicznych wśród dużych, heterogenicznych i znacznie rozproszonych audytoriów (Morris Janowitz 1968 - International Encyklopedia of Social Science).
Komunikowanie pośrednie - masowe
Cecha charakterystyczna społeczeństw na określonym poziomie rozwoju ekonomicznego i społecznego- komunikowanie zorganizowane i zbiorowe.
Pośrednik - środki masowego przekazu (mass media) - urządzenia techniczne do reprodukcji pisma (media drukowane), przekazu głosu (radio) oraz obrazu i dźwięku (kino, telewizja). Środki te służą emisji komunikatów od nadawcy medialnego do odbiorcy (publiczności).
Cechy charakterystyczne:
Masowość odbioru
- komunikowanie skierowane do licznej, zróżnicowanej, nieustrukturalizowanej publiczności;
- charakter publiczności impersonalny - brak kontaktu między nadawcą a odbiorcą;
- brak sprzężenia zwrotnego;
- zróżnicowana publiczność więc trudno przewidzieć i zrozumieć jej nastawienia oraz możliwe reakcje;
- często do wszystkich czyli do nikogo;
- próba określania „typowych odbiorców”;
- cztery typy polityki komunikowania
- paternalistyczny: nadawca przewodnik mas i ich wychowawca, brak zróżnicowań odbiorców - masy kierowane i pouczane;
- specjalistyczny: różnicowanie przekazów do różnych kategorii odbiorców;
- profesjonalistyczny: nadawanie do różnych grup zawodowych i instytucji;
- rytualistyczny: media włączają się w organizacje czasu wolnego typowego odbiorcy (brutalizmy po 23, reklamy w czasie największej oglądalności);
- próby przechodzenia od modelu paternalistycznego do partnerskiego: wciąganie odbiorców do udziału w programie (np. szkło kontaktowe);
Podział ten to model zwykle wszystko wymieszane.
Masowość produkcji i dystrybucji
- środki techniczne zwielokratniające ilość i szybkość przekazu;
- techniczne instrumenty (urządzenia) jako wyróżnik komunikowania masowego;
- nadawca to grupa sformalizowana grupa profesjonalistów;
Nietrwałość przekazów
- informacyjne zużycie przekazów - zastąpionych przez nowe artykuły czy audycje;
- komunikowanie masowe periodyczne i schematyczne - przekazy docierają do odbiorców w określonym czasie i w określonej formie;
Selekcja informacji
- rola gate-keepera -(bramkarza) - redaktor wydania;
- ilość informacji napływających przekracza możliwości ich odebrania i przekazania;
(…)
…. Media te maja pomagać w realizacji interesów oraz dążeń instytucji macierzystej - popularyzować programy i jej ideologię. Decydujący głos co do programu, obsady stanowisk, działalności itd. - instytucja macierzysta.
Uwarunkowania techniczne i ekonomiczne
Instytucja nadawcza to jednak przedsiębiorstwo - media masowe to instytucje zrodzone z techniki. Jan Gutenberg (1450) - ruchoma czcionka - prasa…
… napływających przekracza możliwości ich odebrania i przekazania;
- konieczność redukcji (cenzura), ich selekcji i wyboru;
- kolejność przekazywanych informacji, czas na nie przeznaczony, news;
- Bad news is good news;
- sezon “ogórkowy”
Porównanie komunikacji masowej i interpersonalnej
W społeczeństwie masowym oraz informacyjnym komunikacja interpersonalna coraz bardziej rzeczowa. Spotkania w określonym celu.
Cechy kontaktu
Kanały interpersonalne
Kanały masowe
Przepływ informacji
Dwukierunkowy
Jednokierunkowy
Kontekst komunikowania
Bezpośredni (twarzą w twarz)
Pośredni
Sprzężenie zwrotne
Duże małe
Czas dotarcia do szerokiego audytorium
Względnie wolny
Względnie szybki
Przypuszczalny efekt
Zmiana wiedzy i zmiana postaw
Zmiana wiedzy
Pokazane mankamenty i zalety obu rodzajów komunikacji. Interpersonalne…
… komunikowania masowego- Przekazy masowe skierowane są do nieograniczonej i nieokreślonej liczby odbiorców. Do każdego. Przeciwieństwo przekazu prywatnego. Dostępność przekazu jednak ograniczona: ekonomicznie, technicznie, prawnie, kulturowo.
Przekazy masowe są ważnym elementem sfery publicznej. Przez swoja ekspansje powodują przenikanie sfery publicznej i prywatnej. Elektroniczna sfera publiczna. Będąc…
… (przekazów i reklamowanych w nich produktów). Nastawieni na zaspokajani indywidualnych potrzeb.
Publiczność to odbiorcy traktowani jako obywatele świadomi swoich praw i obowiązków. Działający na rzecz społeczności, zorientowani na uczestnictwo w życiu publicznym.
Inna interpretacja w teorii socjologicznej przy pomiarze i analizie zachowań odbiorców audytorium to odbiorcy konkretnego przekazu…
… (jej intensywność i rodzaj) oraz autoprezentacja nadawcy;
Czas i miejsce prezentacji planowane pod kątem dostępności dla różnych audytoriów oraz konkurencyjności wobec oferty innych mediów
Cztery typy audytoriów (dwa pierwsze kształtowane pod wpływem czynników społecznych dwa następne pod wpływem zmiennych medialnych)
Grupa społeczna - już uformowana i względnie autonomiczna zbiorowość wyodrębniona ze względu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)